متن کامل خبر


 
هفته پژوهش ويترين عرضه محصولات پژوهشي دانشگاههاست

خلاصه خبر: در آستانه برگزاری هفته پژوهش، مدير پژوهشي دانشگاه برنامه های این هفته را تشریح کرد.

در آستانه برگزاری هفته پژوهش، مدير پژوهشي دانشگاه برنامه های این هفته را تشریح کرد.

مدير پژوهشي و امور آزمایشگاهها در گفتگويي با خبرنگار روابط عمومی به اهميت برگزاري هفته پژوهش در عرضه دستاوردهاي پژوهشي اشاره کرد و اظهار داشت: براي هر تجارتي احتياج به يك ويتريني است تا آن محصول را عرضه كنيد و هفته پژوهش نيز يكي از ويترين هايي است كه دستاوردهاي دانشگاه را به عموم مردم عرضه مي كند.
دكتر مصطفي محمديان با اشاره به برنامه های دانشگاهها در اين هفته افزود: در نمايشگاهي كه وزارت علوم به اين منظور برگزار مي كند، شركت مي كنند. بخش فن بازار نيز در اين نمايشگاه اخیرا راه اندازي شده است كه دانشجويان همه محصولات فكري كه به محصول تبديل شده اند را در اين نمايشگاه عرضه می كنند.
وي افزود: دانشگاه تربيت مدرس نيز به رسم هر سال در هفته پژوهش، از 22 تا 25 آذر ماه در نمايشگاه پژوهش و فناوري شركت مي كند. امسال در روزهاي 17 و 18 آذر ماه نيز نمايشگاه محصولات پژوهشي و فناوري را در خود دانشگاه نيز برگزار مي كنيم كه اين امر سبب خواهد شد تا هم دانشجويان و محققان با اين دستاوردها آشنا شوند و هم با تجهيزات آماده تر و كيفيت بهتر در نمايشگاه وزارت علوم شركت كنيم.
وي در خصوص بودجه پژوهشي دانشگاهها تصريح كرد: هر چه بودجه در زمينه پژوهش هزينه شود باز هم جا براي هزينه كردن هست و در حال حاضر بودجه اي كه از سوي وزارت علوم به دانشگاهها اختصاص می یابد، كفاف فعاليت هاي پژوهشي را نمي دهد تا دانشگاهها بتوانند در فناوري هاي نوين قدم بردارند و با ساير كشورها چه از نظر توليد محصولات جديد و چه از نظر توليد مقالات علمي رقابت كنند. در اين راه احتياج به تجهيزات جديد و روزآمد داريم.
وي در خصوص قرادادهاي پژوهشي دانشگاه با بخش صنعت گفت : بخش عمده اين قراردادها با بخش دولتي منعقد مي شود كه كافي نيست و بايد بيشتر اين قراردادها با بخش خصوصي بسته شود. در اين راستا بايد مشوق هاي لازم براي بخش صنعت ديده شود كه بخش صنعت نيز رغبت پيدا كند براي بهبود محصولات خود به دانشگاهها متوسل شود و به پژوهش هاي علمي دانشگاه اعتماد نمايد.
مدير پژوهشي دانشگاه درخصوص دانشگاه هاي كارآفرين توضيح داد و گفت: در سال هاي اخير تمركز روي دانشگاههاي كارآفرين و نسل سوم بيشتر شده و بسيار مورد توجه قرار گرفته است. اين موضوع نيز به نياز بخش صنعت مربوط مي شود تا دانشگاههاي ما به نسل سوم تبديل شوند و دانشجويان و اساتيد، شركت هاي دانش بنيان ايجاد كنند و نيازهاي صنعت را برآورده نمايند.
دكتر محمديان خاطر نشان كرد: به نظر من كشور ما بايد سرمايه گذاري هايي خود را در حوزه هايي انجام دهد كه در آن برتري نسبي داشته باشد. ما اگر بخواهيم همه حوزه هاي صنعت را قوي كنيم موفق نخواهيم بود، بلكه بايد حوزه هاي برتر و موفق صنعتي را شناسايي و بر روي آن سرمايه گذاري كنيم و درهاي كشور را به سوي كالاي خارجي باز كنيم تا رقابت ميان توليدات داخل و خارج ايجاد شود .
وي در خصوص سند آمايش آموزش عالي كشور گفت: اين سند ايده بسيار خوبي است كه ماموريت هر دانشگاه بر اساس شرايط آمايش همان منطقه تعريف شود، اما در مرحله اجرا بايد به مشكلات پيش روي اين طرح نيز توجه شود.
وي در ادامه تاكيد كرد: دانشجويان، انرژي و شور و نشاط بسياري براي يادگيري و كسب علم و دانش دارند كه اين پتانسيل خوبي براي كشور است تا بتوانند کشور را متحول كنند. يكی از راه هاي استفاده از اين پتانسيل تبديل دانشگاههاي كشور به دانشگاههاي نسل سوم است و ما دانشگاهيان بايد در اين راه وظيفه خود را به خوبي انجام دهيم چه صنعت قابليت جذب اين پژوهش ها را داشته باشد و چه نداشته باشد.
وي در خصوص مركز رشد و فناوري دانشگاه نيز يادآور شد: دانشگاه ساختماني را در نزديكي پرديس دانشگاه خريداري كرده و در اختيار مركز رشد قرار داده كه اين اقدام بسيار خوبي است. بايد بررسي هاي لازم بر روي تقاضاي اعضای هیئت علمی در زمينه تاسيس شركت دانش بنيان صورت گيرد و در اين بررسي ها روند تبديل ايده به محصول و ادامه كار شركت مورد توجه قرار گيرد.

22 آذر 1394 / تعداد نمایش : 523