متن کامل خبر


 
دکتر محمدزاده : با افت نگران کننده‌ای در علوم ریاضی مواجه هستیم

خلاصه خبر: دکتر محسن محمدزاده در مراسم افتتاحیه سمینار دو روزه علوم ریاضی و چالش‌های آن ضمن تسلیت عاشورای حسینی گفت: جایگاه علمی آمار و ریاضیات در بین رشته‌های مرتبط مشخص است، همچنین اگر به تاریخ رجوع کنیم نام دانشمندان و بزرگان بسیاری در این علوم و رشته‌های وابسته به آن به چشم می‌خورد. هم اکنون نیز ریاضیات در عرصه‌های ملی و بین‌المللی از جایگاه رفیعی برخوردار است. مراکز آموزشی و پژوهشی بسیار و امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای توسعه ریاضیات به وفور وجود دارد. اما با توجه به برخی شاخص‌ها مانند موفقیت‌هایی که دانش‌آموزان و دانشجویان ما در سال‌های قبل داشتند و یا نتایج آزمون‌های اخیر، در حال حاضر با افت نگران کننده‌ای مواجه هستیم.

دکتر محسن محمدزاده در مراسم افتتاحیه سمینار دو روزه علوم ریاضی و چالش های آن ضمن تسلیت عاشورای حسینی گفت: جایگاه علمی آمار و ریاضیات در بین رشته های مرتبط مشخص است، همچنین اگر به تاریخ رجوع کنیم نام دانشمندان و بزرگان بسیاری در این علوم و رشته های وابسته به آن به چشم می خورد. هم اکنون نیز ریاضیات در عرصه های ملی و بین المللی از جایگاه رفیعی برخوردار است. مراکز آموزشی و پژوهشی بسیار و امکانات نرم افزاری و سخت افزاری برای توسعه ریاضیات به وفور وجود دارد. اما با توجه به برخی شاخص ها مانند موفقیت هایی که دانش آموزان و دانشجویان ما در سال های قبل داشتند و یا نتایج آزمون های اخیر، در حال حاضر با افت نگران کننده ای مواجه هستیم.

دبیر سمینار علوم ریاضی و چالش های آن افزود: دست اندرکاران و مسئولین باید به وضعیت موجود توجه ویژه کنند. در یکسال گذشته اعضای کمیته های راهبردی، اجرایی و علمی کمیسیون پیشبرد ریاضیات فرهنگستان علوم برای بررسی و حل مسائل پیشرو فعالیت های بسیاری صورت دادند.
وی با اشاره به مقالات رسیده به دبیرخانه گفت: این سمینار یک سمینار راهبردی است و مقالاتی که در این سمینار ارائه می شود تفاوت زیادی با سایر مقالات دارد. به هر روی تعداد 81 مقاله به دبیرخانه رسید که از این مقالات 6 سخنرانی، 7 پوستر و 6 میزگرد برای ارائه و بحث و تبادل نظر طراحی گردید.
عضو کمیسیون پیشبرد ریاضیات فرهنگستان علوم تصریح کرد: در پایان این سمینار دو روزه امیدواریم به جمع بندی خوبی از میزگردها برسیم و دستاوردها و نتایج ارزنده ای بدست آوریم و در نهایت ماحصل این سمینار از سوی دست اندکاران مرتبط در وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گیرد.

29 مهر 1394 / تعداد نمایش : 531