متن کامل خبر


 
انبار مرکزی موادشیمیایی و آزمایشگاه فریزرهای 80- دانشکده کشاورزی افتتاح شد

خلاصه خبر: انبار مرکزی موادشیمیایی و آزمایشگاه فریزرهای 80- دانشکده کشاورزی، يازدهم خرداد ماه با حضور معاون پژوهشی و مدیر كل پژوهشي و امور آزمایشگاه های دانشگاه و مسئولان دانشكده راه اندازی شد.

انبار مرکزی موادشیمیایی و آزمایشگاه فریزرهای 80- دانشکده کشاورزی، يازدهم خرداد ماه با حضور معاون پژوهشی و مدیر كل پژوهشي و امور آزمایشگاه های دانشگاه و مسئولان دانشكده راه اندازی شد.
قبل از مراسم راه اندازي آزمايشگاه و انبار مركزي، جلسه ای با حضور مدیران گروه های آموزشی، ‌اعضاي شوراي پژوهشي و تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشكده با معاون پژوهشي و مدير پژوهشي دانشگاه در محل سالن شورای دانشکده برگزار شد.
در این جلسه ابتدا دکتر مجید آقاعلیخانی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشکده، با قرائت فرازهایی از وصیت نامه ی حضرت امام خمینی (ره)، در آستانه ی بیست و هفتمین سالگرد عروج ملکوتی بنیانگذار انقلاب اسلامی، یاد و خاطره ایشان را گرامی داشت.
سپس دکتر علی اصغر طالبی، رییس دانشکده کشاورزی، ضمن عرض خیرمقدم به میهمانان و گرامیداشت یاد و خاطره ی امام راحل(ره)، اظهار کرد: خوشبختانه دانشکده کشاورزی، طبق آماری که ارائه شده است، به عنوان دومین دانشکده کشاورزی در کشور، از لحاظ تولید علم و پژوهش معرفی شده است و این درخشندگی و برجستگی در حقیقت تابعی از عملکرد فاکتورها و ارکان مختلفی است که مهم ترین آن ها مدیریت یا مدیران دانشگاه، اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارمندان هستند و ما اگر بر اساس این جایگاه برجسته بخواهیم قضاوتی در مورد این ارکان بکنیم قطعا عملکرد، بسیار درخشان بوده که باعث شده دانشکده کشاورزی علی رغم جوان بودن، از چنین جایگاه برجسته ای در نظام آموزش عالی کشور برخوردار باشد و بدون شک دکتر فتح الهی در این مسیر جزء افراد بسیار تاثیر گذار و در حوزه ی پژوهشی تاثیرگذارترین فرد در تاریخ دانشگاه تربیت مدرس است.
دکتر طالبی تصريح كرد: باید توجه داشت که درخشش دانشگاه تربیت مدرس بر مبنای معیارهای دانشگاه های نسل دوم صورت گرفته است. دانشگاه های نسل دوم، دانشگاه های پژوهش محور هستند که مهم ترین معیار ارزیابی این دانشگاه ها تولیدات و انتشارات علمی است و تاکنون نیز ارزیابی دانشگاه ها بر این اساس صورت گرفته است، اما همانطور که مطلع هستید معیارها و شاخص ها و ماهیت دانشگاه ها بطور مرتب در حال تغییر و تحول است. دانشگاه های نسل سوم که به نام "دانشگاه های کارآفرین" مطرح هستند، دانشگاه هایی هستند که در وضعیت اجتماعی، اقتصادی و ثروت آفرینی برای محیطی که در آن قرار گرفته اند موثرند و امروزه در دنیا صحبت از دانشگاه های نسل چهارم است. یعنی دانشگاه هایی که می خواهند مدیریت جهان را بر عهده بگیرند و اداره ی آن را در دست داشته باشند.
وي افزود: در سیر تکامل و تحول دانشگاه ها، همواره برخی از اجزای آن ثابت هستند، یعنی آموزش، پژوهش و تحقیقات همواره ارکان ثابت دانشگاه ها هستند اما وظایف و مسئولیت های دیگری هم وجود دارند که به این مسئولیت ها، اضافه می شوند. و این بدان معناست که اگر عنوان می شود که دانشگاه نسل سوم باید بر مسائل اقتصادی تاثیر داشته باشد به معنای آن نیست که اهمیت آموزش و پژوهش در دانشگاه باید کم شود، بلکه آموزش و پژوهش به عنوان وظایف ذاتی و ریشه ای دانشگاه همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.
دکتر طالبی در ادامه گفت: همانطور که در ماه های گذشته اطلاع رسانی شد دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس در بین همه ی دانشکده های کشاورزی کشور رتبه ی دوم را از لحاظ تولید علم کسب کرده است. اگر چه در این رتبه بندی پس از دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران قرار گرفته است، ولی اگر مقیاس تعداد اعضای هیئت علمی مورد نظر قرار می گرفت، شاید دانشکده ی اول کشور در زمینه ی تولید علوم کشاورزی باشد.

انبار مرکزی موادشیمیایی

وي با اشاره به نقاط قوت دانشكده كشاورزي تاكيد كرد: دانشکده کشاورزی نقاط قوت بی شماری دارد، که مهم ترین آن نیروی انسانی دانشکده است و همین موضوع باعث شده است طی ماه های اخیر تعدادی از اعضای هیئت علمی و کارمندان دانشکده در مسئولیت های مختلف در دانشگاه مشغول به خدمت شوند. در عین حال در کنار نقاط قوتی که هست، نقاط ضعفی هم وجود دارد كه از جمله آنها مي توان به ضعف كارهاي گروهي، عدم همگرايي ميان گروه ها و اعضاي هيات علمي و ارتباط ضعيف با بخش هاي توليدي و اقتصادي اشاره كرد.
رييس دانشكده كشاورزي افزود: در بحث تجاری سازی علم ممکن است هنوز دیدگاه های مخالفی وجود داشته باشد، ولی باید مسیر دانشگاه های کارآفرین و دانشگاه های موثر بر اقتصاد کشور را طی کرد. ارتباطات بین المللی ما متاسفانه قوی نیست و اگرچه در یک سال اخیر همایش های کوچکی، با حضور صاحب نظران و چهره های علمی سایر کشورها، در بعضی از گروه ها برگزار شده است، ولی در این زمینه هم باید فعالیت های بیشتری داشته باشیم.
وي خاطر نشان كرد: از جمله ضعف های دیگر ما بحث شرکت های دانش بنیان است که در زمینه ی اشتغال زایی و کارآفرینی، که معضل بزرگ کشور ماست، می تواند نقش بزرگی داشته باشد. لذا همچنان که به کرات در جلسه های مختلف عرض کرده ام، اگرچه بر مبنای ارزیابی های صورت گرفته دانشکده ی کشاورزی از جایگاه برجسته ای برخوردار است، ولی ما به هیچ وجه به وضعیت موجود رضایت نمی دهیم و باید حتما نگاه ما از رقابت در عرصه ی ملی به سمت رقابت بین المللی توسعه یابد. یعنی دانشکده ی کشاورزی بایستی در بین دانشکده های کشاورزی برجسته جهان جایگاهی ارزنده داشته باشد. بر این اساس لازم است کمبودها، نواقص و ضعف های دانشکده برای پیمودن این مسیر برطرف شود.
در ادامه دکتر فتح الهی، معاون پژوهشی دانشگاه، ضمن بیان مقدمه ای در مورد مسائل پژوهشی و اهداف دانشگاه تربیت مدرس گفت: دانشگاه تربیت مدرس یک سازمان علمی مولد به لحاظ تولید دانش، فناوری و نوآوری است و برای این سازمان مولد علمی باید رفتارهایی تعریف شود. چهار رفتار اصلی که باید آن ها را توسعه و ترویج داد عبارتند از: اول رفتار اکتشافی، دوم رفتار ابتکاری، سوم رفتار اختراع و چهارم رفتار ابداع. ما دانشگاه تحصیلات تکمیلی هستیم و بجز این وظیفه دیگری نداریم.
دکتر فتح الهی افزود: ما در دوره معاصر اکتشاف و ابداعی انجام نداده ایم و نه تنها ما، بلکه درکشور هم در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است. ولی امروزه دانشگاه تربیت مدرس در حال بسترسازی است و امیدواریم همان گونه که در زمینه ی تحقیقات کاربردی، مشاوره و راهنمایی های علمی برای رفتار ابتکاری سازمان های کشور موثر بوده ایم، در آینده ای نزدیک در زمینه ی اختراع، ابداع و اکتشاف هم ان شاا... با تلاش فراوان موفق شویم.
وی در بخش دیگری از سخنانش تصريح كرد: فراموش نکنیم که دانشگاه های ما نظام رویشی دارند و از نظام رویشی تبعیت می کنند، نه از نظام فرمایشی. ما دانشگاهیان باید در دانشگاه اختراع کنیم، ابداع کنیم و نگذاریم "دانشگاه" را دیگران براساس سلیقه ی شخصی خویش، تفسیر و توصیف کنند و احیانا با یک پنجره ی سیاسی یا به مثابه ی یک ابزار سیاسی به آن نگاه کنند. یک محیط آکادمیک باید با ما دانشگاهیان تعریف شود و ما دانشگاهیان با رفتاری که داریم سنجیده می شویم و هرچه رفتار ما، رفتار علمی و آکادمیک باشد باعث سلامت بیشتر در محیط دانشگاهی است و دانشجویانی که در این چنین بستر علمی رشد یابند، می توانند در آینده در سطح مدیریتی کشور موفق تر عمل کنند.
سپس دکتر غلامحسن نجفی به بیان مسائل و مشکلات موجود در بخش های آموزشی و پژوهشی دانشکده پرداخت و جلسه با پرسش و پاسخ حاضرین با معاون پژوهشی دانشگاه ادامه یافت.
پس از این جلسه، مراسم افتتاحیه آزمایشگاه جدید و انبار مرکزی مواد شیمیایی در دانشکده، برگزار و اين مراکز علمی رسما افتتاح شدند.

 

18 خرداد 1395 / تعداد نمایش : 1065