متن کامل خبر


 
بررسي و تاييد سند تحول راهبردي در نشست شورای دانشگاه

خلاصه خبر: در نشست شوراي دانشگاه كه بيست و يكم دي ماه برگزار شد،‌ سند تحول راهبردي مورد تائید قرار گرفت.


در نشست شوراي دانشگاه كه بيست و يكم دي ماه برگزار شد،‌ سند تحول راهبردي مورد تائید قرار گرفت.
در این نشست دكتر البدوي مسئول تيم تدوين طرح تحول راهبردي دانشگاه به بررسی سند تحول راهبردی دانشگاه پرداخت.
وي اظهار داشت: دانشگاه تربيت مدرس دانشگاهي متمايز است و اين تمايز، ما را وا می دارد تا برای آینده ای متمایزتر افق چشم انداز دانشگاه را ترسیم نماییم.
وي افزود: ما در شرايطي قرار داريم كه بايد با نگاه تغيير،‌ اقدامي تحولي كنيم و اين رویکرد تحول نیازمند اراده ای قوی برای تحقق اهداف و سخت کوشی بی وفقه برای پر کردن شکاف های کیفیتی سرآمدی متعدد با تغییر در برخی از الگو ها و روال های جاری است.
وي با اشاره به چشم انداز آينده دانشگاه تصريح كرد: دانشگاه تربیت مدرس هدف خود را در طرح تحول راهبردی تا سال 1404 ، هم پایی با دانشگاههای برتر جهانی قرار داده است. ما این هدف را با تقویت توانمندی مرجعیت علمی و در تعامل پویا و اندیشه سازنده با جهان به گونه ای دنبال می کنیم که برای جامعه ایران اسلامی و جامعه دانشگاهی در مقیاس جهانی، احیاگر تجربه دانشگاهی متمایز با محوریت اخلاق و معنویت مبتنی بر ارزشهای دینی باشیم.
وي افزود: فعاليت بين رشته اي،‌ جامعيت دانشگاه،‌ سرآمدي در كيفيت و مدرن بودن، دانشگاه تربيت مدرس را از ساير دانشگاهها متمايز مي كند.
البدوي با تاکید بر هم پایی با برترین های جهانی گفت: توانمندسازی برای سرآمدی در آموزش کیفی و مدرن، توسعه فراگیر در ایجاد فضای کارآفرینی و نوآوری، تلاش موثر برای برون گرایی در تمامی ارتباطات دانشگاهی، توسعه ظرفیت برای حضور بین المللی و تعامل فعال و سازنده با جامعه علمی جهانی، هدف گذاری متعهدانه برای خوداتکایی مالی دانشگاه، اطمینان از پایداری سرمایه انسانی، مشارکت فعال برای پایداری زیست محیطی، اثربخشی فرهنگی و اجتماعی و شاخص برتجربه زندگی دانشگاهی براي دانشجويان را از جمله اين موارد عنوان كرد.
وي سرآمدي همه جانبه در كيفيت، ‌برون گرايي و حضور فعال بين المللي، تعامل بالاي بين رشته اي و خود اتكايي و پايداري را 4 اولويت راهبردي مهم دانشگاه برشمرد و در خصوص هر يك از موارد فوق و افق 1404 دانشگاه مطالبي را عنوان كرد.
عضو هیات علمی دانشگاه نقش دانشكده ها و مراكز تحقيقاتي در تحقق سند تحول راهبردي دانشگاه را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: نظام مندي توسعه گروه هاو رشته ها با تاكيد بر آموزش بين رشته اي، پذيرش دانشجوي كيفي و هوشمندي در اين زمينه،‌ توسعه سرمايه انساني، دوره هاي آموزشي و پژوهشي مشترك با دانشگاههاي بين المللي، جذب گرانت و رشد جهشي پژوهش هاي كاربردي، تقويت تعامل و برون گرايي بيشتر، توجه خاص به كيفيت و سرآمدي آموزش، توسعه آموزش تركيبي، توجه به اشتغال پذيري دانش آموختگان،‌ توسعه فضاي خلاقيت و نوآوري و تقويت شركت هاي دانش بنيان از موارد مهمي است كه با توجه بيشتر روساي دانشكده ها و پژوهشكده ها و نيز اعطاي استقلال عملكردي به دانشكده ها امكان پذير خواهد شد.
وي ادامه داد: عمده ترين تمايز ما با ساير دانشگاهها،‌ تجربه دانشگاهي است و مطالعات نشان مي دهد كه ممكن است سرمايه اجتماعي آموزش عالي رو به زوال برود، با این حال يادگيري، ‌بكارگيري،‌ شكل دهي به زندگي و تاثيرگذاري بر ديگران 4 بعد تجربه دانشگاهي است كه مي تواند در اين زمينه حائز اهميت باشد. اميدواريم دانشگاه تربيت مدرس بتواند پايه گذار معناي نوين در تجربه دانشگاهي و سرمايه اجتماعي دانشگاهي با محوريت اخلاق و معنويت و مبتني بر آموزه هاي ديني در كشور باشد.
در ادامه اعضاي شورا به بيان نظرات و ديدگاههاي خود در خصوص سند تحول راهبردي دانشگاه پرداخته و دكتر البدوي نيز به سوالات مطرح شده پاسخ داد.
پس از بحث و بررسي، ‌سند تحول راهبردي دانشگاه به تاييد اعضاي شورا رسيد و براي تصويب به كميسيون دائمي هيات امنا و هيات امناي دانشگاه ارجاع شد.
در پايان نشست شورا، رييس دانشگاه ابقاي دكتر خواجه به سمت رياست دانشكده علوم زيستي را تبريك گفت و براي وي آرزوي موفقيت روزافزون نمود.
همچنين رييس دانشگاه از سيد محمدرضا صيفي مدير حراست دانشگاه به دليل خدمات هوشمندانه، دلسوزانه و مدبرانه در حوزه حراست تقدير و تشكر كرد و به نمايندگي از اعضاي شوراي دانشگاه به وي لوح تقدير اهدا نمود.

28 دی 1394 / تعداد نمایش : 845