چهارشنبه 1 آبان 1398 291

حفظ کیفیت آموزشی مهمترین اولویت پردیس دانشگاهی است

سرپرست آموزشی و پژوهشی پردیس دانشگاهی در گفتگویی دستاوردهای پردیس در اجرای بسته های موفقیت طرح تحول راهبردی را تشریح کرد.

حفظ کیفیت آموزشی مهمترین اولویت پردیس دانشگاهی است

دکتر ضابطیان سرپرست آموزشی و پژوهشی پردیس دانشگاه در گفتگویی ضمن معرفی عناوین بسته های موفقیت پردیس دانشگاهی اظهار داشت: معرفی دانشگاه به جامعه دانش‌آموزی و دانشجویی کشور، آسیب‌شناسی و نظام‌مندی فرایندهای جذب و هزینه‌کرد درآمدهای دوره های شهریه پرداز، معرفی دانشگاه به جامعه دانش‌آموزی و دانشجویی کشور ، تحلیل و بررسی دستاوردهای پردیس دانشگاهی و راهکارسنجی و اجرای مطلوب تفاهم نامه های آموزشی با رویکرد تقاضا محور از جمله عناوین بسته های موفقیت پردیس دانشگاهی می باشد.
وی افزود: پردیس دانشگاهی دستاوردهای خوبی در اجرای بسته های موفقیت طرح تحول راهبردی داشته است و در سال 96 برنامه روز باز دانشگاه را داشتیم که این برنامه در راستای بسته موفقیت آشنایی جامع دانش آموزان با دانشگاه تربیت مدرس در راستای برند سازی دانشگاه انجام شد و دانش آموزانی از مدارس مطرح تهران طی بازدید از دانشگاه از نزدیک با امکانات و محیط دانشگاه آشنا شدند. در این روز دانش آموزان از کتابخانه،‌ مرکز رایانه و آزمایشگاه های مختلف بازدید کردند که بازخورد بسیار مثبتی از این دانش آموزان دریافت کردیم و باید این بازدید ها مستمر بوده و قطعا به برند دانشگاه کمک خواهد کرد.
دکتر ضابطیان ادامه داد: در سال 98 نیز برنامه روز باز دانشگاه ویژه دانشجویان دوره کارشناسی برگزار شد که دانشگاه میزبان دانشجویانی از دانشگاه های علمی و کاربردی و فنی و حرفه ای بود. بازدید از دانشگاه برای دانشجویان این دانشگاه ها که عموما" حرفه محور هستند و می توانند به ویژه در دوره های شهریه پرداز دانشگاه شرکت کرده و ادامه تحصیل دهند بسیار مفید خواهد بود. این برنامه در آینده نیز ویژه دانشجویان کارشناسی دانشگاه های سطح یک و معتبر برگزار می شود تا جهت تحصیل در دوره تحصیلات تکمیلی با امکانات و پتانسیل های دانشگاه تربیت مدرس آشنا شوند.
وی تصریح کرد: از دیگر اقدامات صورت گرفته در پردیس در راستای طرح تحول راهبردی دانشگاه، تدوین شیوه نامه توزیع درآمدهای دوره های شهریه پرداز با هدف نظام مندی توزیع درآمد های این دوره ها می باشد.
در تدوین این شیوه نامه و برای مشارکت بیشتر گروه ها و دانشکده ها در دوره های شهریه پرداز، مستندات قبلی درخصوص توزیع درآمدها، احصا و بررسی و پیشنهادهای تکمیلی درباره آن ارائه شد و سهم هر قسمت از درآمد ها از گروه های مجری دوره های شهریه پرداز دیده شد تا انگیزه برای بخش های مربوطه بیشتر شود. بر اساس این شیوه نامه که تصویب و برای اجرا ابلاغ شده است؛ مشخص می گردد هر گروه و بخش در دانشگاه چه قدر از این درآمد ها منتفع می شود و موارد مصرف آن نیز مشخص می گردد.
وی با اشاره به تعیین رشته های مزیت دار و فعال پردیس دانشگاهی اظهار داشت: ما رشته های مزیت دار و فعال پردیس دانشگاهی را مطالعه و استخراج کردیم و رشته های فعال از سال شروع به کار پردیس (نیمسال دوم 1391) مورد بررسی قرار گرفت که برخی رشته ها فعالیتشان ادامه دارد و برخی رشته ها به دلایل مختلف فعالیتشان کم و یا متوقف شده است. برخی رشته ها دارای مزیت نسبی و پتانسیل خوبی هستند اما به دلایلی وارد دوره پردیس نشده اند که در کار تحلیلی بررسی شدند و پیشنهاداتی استخراج شد تا رشته هایی که مزیت نسبی دارند وارد دوره های شهریه پرداز شوند.
وی در ادامه با توضیحاتی در خصوص افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو به شیوه تقاضا محور تاکید کرد: از مهمترین اقداماتی که در نیمسال اول و دوم سال تحصیلی 97-98 انجام شد افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو به شیوه تقاضا محور از نهادها ،‌ سازمان ها و موسسات متقاضی تربیت دانشجو بود. اگر نهاد یا سازمانی متقاضی ارتقای پرسنل خود از نظر تحصیلی باشد هم به نفع سازمان و هم کارکنان آن سازمان است و تربیت دانشجو نیز به شیوه تخصصی صورت میگیرد. برای رسیدن به این هدف با همکاری دفتر آموزش های آزاد، تمام تفاهم نامه هایی که دانشگاه با سازمان های مختلف منعقد کرده بود مورد برسی قرارگرفت و از 140 تفاهم نامه 13 تفاهم نامه در مرحله نهایی انتخاب شد تا محور پذیرش دانشجویان شهریه پرداز قرار گیرد.
دکتر ضابطیان ادامه داد: در این راستا مکاتباتی با دانشکده ها صورت گرفت تا اعلام آمادگی و تمایل خود را به پردیس اعلام کنند و در نهایت مقرر شد در 5 رشته در سال 99-1398 پذیرش دانشجو به شیوه تقاضا محور را داشته باشیم و در 7 رشته نیز موافقت اصولی گرفته شده است تا در سال تحصیلی آتی بتوانیم دانشجو جذب نماییم. این امر در اقتصاد پایدار دانشگاه نقش بسزایی داشته و می توانیم دانشجویانی با کیفیت اموزشی و استاندارد رسمی دانشگاه تربیت مدرس برای نهاد ها و سازمان ها به شیوه آموزش محور تربیت نماییم .

وی افزود: در حال حاضر پردیس دانشگاهی در 50 تا 60 رشته پذیرش دانشجو دارد و بین 200 تا 250 دانشجو در هر سال ورودی داریم. از برنامه های ما توجه به افزایش ظرفیت رشته های پردیس با توجه به پتانسیل نسبی گروه ها و دانشکده ها است و ما برنامه منسجمی برای رشته های مزیت دار و دارای پتانسیل داریم و امیدواریم بتوانیم جذب دانشجو را در این رشته ها به صورت پایدار ادامه دهیم و هم از نظر علمی استاندارد های لازم رعایت شود و هم از نظر استاندارد آموزشی به گروه ها کمک کند و اعضای هیات علمی با ارائه درس و پایان نامه دانشجویان،‌ موظفی خود را تکمیل کنند و از تدریس در خارج از دانشگاه بی نیاز شوند.
وی خاطر نشان ساخت: استفاده از ظرفیت فیزیکی ساختمان پردیس دانشگاهی و استفاده بهینه از امکانات آن در دستور کار ما قرار دارد و امیدواریم با توجه به ساختار جدید دانشگاه و اداره دفتر آموزش های آزاد و واحد پردیس دانشگاهی توسط یک مدیریت، هم افزایی در مجموعه هر چه بیشتر افزایش یابد. همچنین بتوانیم دوره های آموزشی کوتاه مدت در پردیس اجرا کنیم و از ظرفیت فیزیکی و تجهیزات پردیس در جهت ارتقای علمی متقاضیان دوره های کوتاه مدت و غیررسمی و نیز در جهت درآمدزایی و اقتصاد پایدار استفاده کنیم.
در راستای ارتقای کیفیت علمی دانش آموختگان پردیس نیز در نظر داریم برخی از فعالیت های گذشته مانند دوره های دستیار آموزشی را با قدرت ادامه دهیم. همچنین استاندارد سازی کیفیت آموزشی یکسان دوره های پردیس و روزانه، هم از نظر کیفیت برگزاری کلاس و هم تعریف و اجرای پایان نامه ها همواره در دستور کار ما بوده است.
وی با تاکید بر اهمیت حفظ کیفیت آموزشی در پردیس دانشگاهی گفت: دانشگاه تربیت مدرس جزء معدود دانشگاه های کشور است که به دوره دکتری تخصصی در پردیس ورود نکرده است و این به دلیل حفظ کیفیت آموزشی است و اگر صرف درآمدزایی برای دانشگاه حائز اهمیت بود در این دوره ها ورود می کرد و در صورت تصمیم دانشگاه برای جذب دانشجو در دوره دکتری پردیس، قطعا با کار کارشناسی و به صورت محدود صورت خواهد گرفت.
ضابطیان تاکید کرد: پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد نیز با ملاحظاتی صورت می گیرد و ما ظرفیت را در حدود 200 تا 250 رشته نگه داشتیم. ما در همه رشته های روزانه مجوز پذیرش دانشجوی پردیس داریم اما به دلیل رعایت کیفیت آموزشی در همه آنها ورود نکرده ایم و سقف پذیرش در پردیس از دوره های روزانه کمتر است.
سرپرست آموزشی و پژوهشی پردیس خاطر نشان ساخت: دانشگاه تربیت مدرس جزء معدود دانشگاه هایی است که در دوره های شهریه پرداز کیفیت را سرلوحه کار خود قرار داده و درآمدزایی را در اولویت بعدی دیده است. همچنین در صورتی که دانشجویان پردیس نتوانند کیفیت آموزشی و استانداردهای دانشگاه را رعایت کنند طبق قوانین و مقررات و بدون رعایت ملاحظات از ادامه تحصیل آنها منع خواهد شد.
در کل هدف پردیس دانشگاهی مخاطب قرار دادن بخشی از جامعه است که امکان حضور موفق در دوره های روزانه را ندارند و شرایط را برای ادامه تحصیل صاحبان حرف،‌ مدیران و کارکنان نهادها و سازمان ها یا افرادی که شرایط حضور موفق در کنکور سراسری را به دلایل سنی یا ... ندارند، فراهم می نماید.
دکتر ضابطیان در پایان یادآور شد: شاید ورودی های پردیس از نظر کیفیت آموزشی در رده پایین تری از دانشجویان روزانه قرار داشته باشند، اما خروجی های پردیس به دلیل تلاش و پشتکار زیاد، فضای آموزشی مناسب و با کیفیت و اساتید توانمند به سطح مناسب و مطلوبی می رسند و برخی از فارغ التحصیلان پردیس توانسته اند در آزمون دوره دکتری رتبه های بسیار خوبی کسب کنند و یا مقالات خوبی در مجلات معتبر به چاپ رسانده اند.