جمعه 25 مهر 1399 606

برگزاری سی و پنجمین گردهمایی مدیران گروه‌های آموزشی

سی وپنجمین گردهمایی مدیران گروه‌های آموزشی ۲۳ مهر با حضور دکتر خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، دکتر احمدی رئیس دانشگاه و جمعی از معاونین، مسئولین و مدیران دانشگاه به صورت مجازی برگزار شد.

برگزاری  سی و پنجمین گردهمایی مدیران گروه‌های آموزشی

در ابتدای این نشست رییس دانشگاه همه گیری کرونا را نوعی آزمایش الهی برشمرد که توان و آسیب پذیری تمدن شگرف بشری و پیشرفت های تکنولوژی را در مقابل یک ویروس ناشناخته آزمود.
وی اظهار داشت: بشر در مواجهه با این بیماری به ضعف های خود پی برد و دریافت که دچار غرور و قدرت کاذبی است که باید تعدیل شود. در این دوران نه تنها سلامت جسمی انسان ها به مخاطره افتاد بلکه سلامت روح و روان افراد به دلیل مشکلات به وجود آمده در پی این همه گیری جهانی، دچار تزلزل شد. اجتماعات، تشکل های تخصصی و اجتماعی، اقتصاد و توانمندی های آن همه دچار مشکل شدند.
دکتر احمدی در خصوص وضعیت آموزش عالی در مواجهه با مشکلات اپیدمی کرونا گفت: در حوزه آموزش عالی تلاش های بسیاری صورت گرفت تا از بروز آسیب پیشگیری شود و آموزش دچار وقفه نگردد. دانشگاهها با بهره مندی از آموزش مجازی و ابتکارهایی که در این راستا صرف کردند، به سرعت فعالیت های خود را بازسازی کرده و از این حیث نمونه ای مثال زدنی برای دیگر ساختارهای اجتماعی هستند.
وی افزود: دانشگاهها اگر چه در بهره برداری از سیستم های IT و مجازی ارتقاء بسیار یافتند اما یک بعد فعالیت دانشگاه که حیات و زندگی دانشجویی ست، تعطیل شد. دانشجو در این دوران از همنشینی با دیگر دانشجویان، تعامل با اساتید و حضور در گروه های علمی و تحقیقاتی و آنچه دستاورد اینگونه ارتباطات است، محروم شد و در واقع حیات اجتماعی دانشجو دستخوش تغییراتی گردید که در سیستم های IT قابل بازسازی نیست و در درازمدت دانشجو را منزوی و دچار آسیب می کند.
دکتر احمدی اضافه کرد: تربیت ذهنی و روانی دانشجو نیز یکی از دستاوردهای دوران تحصیل است که در آینده وی بسیار اثرگذار خواهد بود. این مهم در دوره آموزش مجازی کمتر میسر است که باید برای آن راهکاری یافت. ما در دانشگاه بر آن شدیم تا شرایط را به گونه ای فراهم کنیم که دانشجویان با رعایت پروتکل ها، حداقل حضور را داشته باشند، اما در این خصوص فراز و نشیب های بسیار داشتیم تا به حالت بهینه برسیم. امیدوارم "کارگروه مطالعات آموزش عالی در زمان کرونا و پسا کرونا" در این مورد با استفاده از تجارب دانشگاههای داخلی و خارجی راهکاری بهینه سازی کرده و در اختیار دانشگاهها قرار دهد.
در بخش دیگری از این نشست دکتر علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم پیرامون راهبرد های وزارت عتف در مواجهه با اپیدمی بیماری کووید 19 گفت: در ابتدای همه گیری، بحث موافقت با وقفه آموزشی مطرح شد. بسیاری از همکاران با توجه به دغدغه هایی که داشتند خواستار تعطیلی دانشگاهها تا مهرماه شدند اما در نهایت با توجه به سیاست کلی این امکان نیافت.
وی در ادامه به ۳ محور سیاست گذاری وزارت علوم اشاره و تشریح کرد: اولین محوری که در دستور کار قرار گرفت، یادگیری الکترونیکی بود که باید آموزش به سمت آموزش الکترونیکی سوق داده می شد. محور دوم که در دستور کار قرار داده شد تغییر و تسهیل قوانین آموزشی بود با این هدف که مشکلات آموزش غیر حضوری، مرتفع گردد. در این راستا آئین نامه ها و بخش نامه هایی تهیه، تصویب و ابلاغ شد و این انعطاف پذیری باعث شد، دانشگاهها بحران را مدیریت کنند. در محور سوم نیز اختیاراتی به دانشگاهها تفویض شد و از بحث متمرکز به سمت کاملا غیر متمرکز رفتیم تا دانشگاهها عملا بر اساس شرایط خود در دوره بحران تصمیگیری کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم ضمن یادآوری مبحث کیفیت آموزش که از سال ۹۲ در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: در سال های اخیر تمامی فعالیت های معاونت آموزشی وزارت عتف در راستای کیفیت بوده و دو برنامه در جهت توسعه تصویب کرده ایم که تا دو هفته دیگر به دانشگاهها ابلاغ می شود. یکی از این برنامه ها در خصوص ظرفیت رشته های دانشگاهی است که هررشته چه تعداد دانشجو بپذیرد و برنامه دیگر در خصوص توسعه رشته گرایش های جدید است. وی افزود: بر اساس برنامه راهبردی، طرح توسعه رشته های جدید بر اساس نیازهای ملی، منطقه ای و بین المللی خواهد بود و دانشگاههای برتر کشور می توانند در شورای آموزشی خود برای ایجاد رشته های جدید تصمیم گیری کرده و آنها را به تصویب برسانند.
دکتر خاکی صدیق از معاونین آموزشی و مدیران گروهها خواست با توجه به شرایط موجود، ضمن حفظ کیفیت، به دانشجویان کمک کنند و با درخواست های آنان علی رغم اینکه شاید به نظرشان درست نباشد، موافقت کنند تا آموزش عالی از این امتحان سربلند بیرون بیاد همانگونه که در ۸ ماه گذشته دستاوردهای قابل قبولی داشته است.
وی در پاسخ به این سؤالی که راهبرد وزارت علوم در تداوم اپیدمی و آینده کار آموزش عالی چیست؟ گفت: معاونت آموزشی، کارگروه مطالعات آموزش عالی در زمان کرونا و پسا کرونا و کارگروه یادگیری الکترونیکی، بر اساس شرایط و با استفاده از نظرات دانشگاهها سیاست هایی برگزیده و بخشی را به تصویب رسانده است. به عنوان مثال بحث یادگیری الکترونیکی از این پس جزء لاینفک برنامه های آموزشی خواهد بود. به آموزش الکترونیکی از دو منظر نگاه می کنیم؛ یکی اجرای برنامه های آموزش الکترونیکی و دیگری آئین نامه های موجود در زمینه یادگیری ترکیبی است. همانگونه که می دانید طبق آئین نامه های موجود دانشگاهها بیش از ۱۰ درصد نمی توانستند از آموزش ترکیبی استفاده کنند. در حال حاضر این قوانین دست و پا گیر شناسایی و در حال رفع شدن هستند. بطوریکه دانشگاهها اختیار داشته باشند با توجه به امکانات و زیرساخت های خود به این حوزه ورود کنند و در کنار یادگیری حضوری از آموزش غیرحضوری استفاده نمایند.
معاون وزیر علوم افزود: یک بحث مهم دیگر، ارزیابی، رتبه بندی و دسته بندی دانشگاهها از نظر آموزش الکترونیکی است. دانشگاهها از نظر ورود به عرصه آموزش الکترونیکی در سطوح بسیار مختلفی هستند. سیاست کلی بر این استوار است که در کنار نظارت و ارزیابی که انجام می دهیم، به توسعه آموزش الکترونیکی به صورت مطلق در کنار یادگیری حضوری در پساکرونا بی اندیشیم.
دکتر خاکی صدیق خاطر نشان کرد: ترم حاضر که قطعا آموزش مجازی است اما طبق پیش بینی های جهانی، نیمسال بعدی هم به همین منوال خواهد بود. برخی تسهیلات و تغییرات قوانین به دلیل شیوع کرونا ایجاد شد که بعضی از آنها ادامه خواهد داشت و برخی لغو می شود.
در ادامه جلسه معاون آموزشی وزارت علوم به برخی از سؤالات حاضرین در نشست پاسخ داد و سپس معاونین دانشگاه به تشریح اهم اقدامات حوزه تحت مدیریت خود در دوران شیوع بیماری کووید 19 پرداختند.
سی و پنجمین گردهمایی مدیران گروه های آموزشی با تشکیل میزگرد هیأت رئیسه دانشگاه و پرسش و پاسخ حاضرین پایان یافت.