یکشنبه 8 تیر 1399 332

برنامه تریبون آزاد انتظارات متقابل استاد و دانشجو در دوران کرونا برگزار شد

معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، برنامه "تریبون آزاد انتظارات متقابل استاد و دانشجو در دوره کرونا" را روز سه شنبه سوم تیرماه به صورت مجازی برگزار کرد. در این برنامه برخی از اساتید و دانشجویان به بیان دغدغه‌ها و انتظارات خود در دوران شیوع کرونا پرداختند.

برنامه تریبون آزاد انتظارات متقابل استاد و دانشجو در دوران کرونا برگزار شد

در ابتدای این جلسه مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در خصوص اهداف برگزاری این برنامه گفت: برگزاری "تریبون آزاد انتظارات متقابل استاد و دانشجو در دوره کرونا"، در راستای پویش رعایت حقوق دانشگاهیان (طرح سره‌نمای فرهنگی) و با هدف بیان دغدغه‌ها و انتظارات اساتید و دانشجویان در دوران شیوع کرونا، برگزار شد.
رضایی افزود: در طرح سره‌نمای فرهنگی که از سال ۱۳۹۷ شروع شده اعتقاد اصلی بر این است که باید تحول را با رعایت حقوق یکدیگر آغاز کرد و در دانشگاه یکی از اصلی‌ترین مسائل، حقوق متقابل استاد و دانشجو است.
در ادامه دکتر آقاعلیخانی از اساتید حاضر در این برنامه به تغییر یکباره شرایط آموزشی و پژوهشی با شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: با شیوع ویروس دوران جدیدی برای دانشگاهیان و به خصوص اساتید پیش آمد و از طرفی دانشجویان که در نقاط مختلف زندگی می کنند امکانات برابری از جمله اینترنت پرسرعت و یا رایانه ندارند. همچنین دانشجویان توقع دارند که اساتید وقت بیشتری برای دانشجویان بگذارند و منابع علمی و آموزشی بیشتری در اختیار دانشجویان قرار دهند. از نگرانی‌های دانشجویان انطباق منطقی سطح آزمون‌ها با اطلاعات ارائه شده در دوره‌های مجازی در دوره کرونا است.
وی اضافه کرد: عدم برگزاری کلاس‌ها به‌صورت حضوری، هزینه‌هایی اعم از خرید بسته‌های اینترنت و ابزارهای اتصال به اینترنت را به دانشجویان تحمیل کرده و معضل عدم پوشش یکسان اینترنت نیز خود مشکل دیگری است. دانشجویان انتظار دارند اساتید این شرایط را درک کنند، از طرفی اساتید هم انتظار دارند، دانشجویان به بهانه مشکل اینترنت از مسائل آموزشی دور نشوند و نسبت به تکالیف محول شده، تعهد داشته باشند. حضور به موقع در کلاس‌های مجازی و شرکت در گفتگوها و مباحث کلاس از وظایف اصلی دانشجویان است.
محمد یزدانی از دانشجویان حاضر در این برنامه کم رنگ بودن تعامل و رابطه دوسویه استاد و دانشجو را در این شرایط مشکل اساسی قلمداد کرد و گفت: این مشکل سبب شده در مباحث آموزشی همیشه از دانشجویان درخواست شود خود را با شرایط و استاد وفق دهند. در این شرایط به قشر دانشجو کم لطفی شده و اینطور تصور می شود که دانشجو وظایف خود را سبک شمرده است. متاسفانه برخی از اساتید دانشجو را ربات فرض می کنند و بدون توجه به شرایط اجتماعی و زندگی دانشجویان فقط از او خروجی می‌خواهند. از اساتید انتظار داریم که با دانشجو مهربان باشند، دغدغه‌های او را ببینند تا دانشجو انگیزه خود را از دست ندهد.
دکتر قاسمپوری با بیان این مطلب که در بحران پیش آمده تمام شرایط قابل کنترل نیست تأکید کرد: در این شرایط حساس اساتید باید بیش از گذشته نسبت به دانشجویان متعهد باشند. دانشجویی که با تلاش فراوان به آموزش روزانه رایگان دست یافته، اکنون با بروز این بحران، آموزش مجازی هزینه‌دار به او تحمیل شده است. این انتظار از دانشگاه می‌رود در این شرایط، حساسیت را بیشتر نکند و به استفاده از سیستم LMS که در بیشتر مواقع کیفیت مناسب را ندارد، اصرار نداشته باشد.
لازم است موانع و مشکلات شناسایی و برنامه‌ریزی انجام شود و دانشگاه به صورت صریح ابهامات آموزشی و پژوهشی را برای دانشجویان از بین ببرد.
در ادامه دکتر عباسی خاطر نشان کرد: در وضعیت موجود بایستی تلاش کنیم که بهترین تدریس را در بدترین شرایط داشته باشیم. در شرایط همه گیری کرونا مسئله ما تنها تغییر آموزش از حضوری به مجازی نیست بلکه تغییر در کلیه ارکان آموزش اتفاق افتاده است. شرایط دانشجویان نسبت به دوران قبل از کرونا دچار تغییرات اساسی شده است. از دست دادن محیط آموزشی، کتابخانه، خوابگاه و به وجود آمدن مسائل روانی جدید برای آنها از جمله این تغییرات است. در این شرایط ما باید استمرار آموزش را حفظ نموده، سلامت روان دانشجویان را مورد توجه قرار دهیم و انگیزه‌های ادامه تحصیل دانشجویان را بالا ببریم. انعطاف‌پذیری دو سویه استاد و دانشجو و تعامل این دو با یکدیگر در بالا رفتن انگیزه دانشجو بسیار اثربخش است. قوانین آموزشی و پژوهشی دانشگاه باید انعطاف بیشتری داشته باشد و دانشجو باید تعامل بیشتری با اساتید و گروه‌های آموزشی و سایر دانشجویان برقرار کند.
دکتر سوزنچی ضمن اشاره به اضافه شدن هزینه مصرف اینترنت در سبد هزینه‌های دانشجویان به بحث زیرساخت‌ها در آموزش مجازی اشاره کرد و گفت: آمادگی مناسب در دانشگاه برای کلاس‌های مجازی وجود نداشت. دانشگاه از نظر تکنولوژی ارتباطی مشکل دارد و باید برای راه اندازی چنین سیستمی به دنبال کار حرفه‌ای برود. از سویی تفاوت مبنایی میان روش آموزش مجازی با حضوری وجود دارد. اصولا برای آموزش مجازی باید به نحوه دیگری سرفصل های درسی آماده شود. همچنین باید توجه داشت که زبان بدن که یکی از مهمترین بخش‌های آموزش حضوری می باشد، در آموزش مجازی حذف شده است.
زمانی، یکی دیگر از دانشجویان حاضر در این برنامه دوری دانشجویان از شرایط مناسب آموزشی، پژوهشی و رفاهی دانشگاه و نیز دوری و عدم فعالیت‌های علمی دانشجویان با یکدیگر را از دغدغه‌های اساسی موجود دانست و اظهار داشت: انتظار می‌رود اساتید شرایط عدم وجود اینترنت در بسیاری از روستاها، ضعیف بودن آن را در بسیاری از شهرها، هزینه بالای استفاده از اینترنت و از بین رفتن و کاهش منابع درآمدی بسیاری از خانواده‌ها در زمان شیوع کرونا و شرایط روحی و روانی دانشجویان در این دوره استرس زا را درک کنند. ضرورت دارد دانشگاه با توجه به هزینه بالای اینترنت کمک هزینه اینترنت به دانشجویان پرداخت نماید به خصوص که در این شرایط دانشگاه برخی از هزینه های از جمله هزینه خوابگاه و غذا را نمی‌پردازد.
در بخش دیگری از این برنامه دکتر وکیل پور تحلیل وضعیت موجود اعم از نقاط قوت و ضعف را بسیار کار ساز ارزیابی کرد و گفت: بسترهای آموزش موردنظر دانشگاه دارای مشکل است که نیاز به بررسی و رفع آن داریم. کرونا فرصت هایی هم داشته است و موجب شد که ما از امکانات مجازی استفاده بیشتری کنیم، دعوت آسان از سایر اساتید برای شرکت در کلاس‌های مجازی از جمله مزایای این دوره است؛ از طرف دیگر استفاده از سیستم مجازی بعد از دوره کرونا می‌تواند تکمیل کننده آموزش حضوری دانشجویان باشد.