متن کامل خبر


 
گزارش مسئولیت های اجتماعی پژوهشکده فناوری اطلاعات در نشست شورای دانشگاه

خلاصه خبر: در نشست سیزدهم بهمن ماه شورای دانشگاه، گزارشی از مسئولیت های اجتماعی پژوهشکده فناوری اطلاعات ارائه شد.

دکتر نصرالله مقدم رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات به معرفی کوتاهی از این پژوهشکده پرداخت و گفت: پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در سال ۱۳۸۰ با هدف ساماندهی، تعمیق و نهادینه کردن توسعه وجوه مختلف فناوری اطلاعات به منظور رفع نیازهای ملی و گسترش مرزهای دانش و نیز بسترسازی مناسب علمی- فرهنگی برای بهره گیری از امکانات فاوا در کشور تاسیس شد.
وی افزود: در سال ۹۸ برای تعیین چارچوب نظارت بر عملکرد مراکز پژوهشی جلسات متعددی برگزار شد و اولویت های اکوسیستم کلی دانشگاه تعیین شد و ۴ اکوسیستم مختلف شامل کسب و کار، دانش، نوآوری و مسئولیت اجتماعی تعریف شد. همچنین شاخص های هر اکوسیستم تعریف و وزن دهی به هر شاخص در اکوسیستم انجام شد و تعیین چارچوب اکوسیستم هر مرکز و استخراج چارچوب نظارت بر عملکرد هر مرکز در اکوسیستم خاص خود صورت گرفت.
وی تصریح کرد: پژوهشکده فناوری اطلاعات بعد از اکوسیستم کسب و کار که بحث اصلی هر مرکز پژوهشی است، به دنبال اثرگذاری اجتماعی بود تا فعالیت های نوینی که در جهان صورت می گیرد را رصد کرده و پروژه هایی که در راستای رفع نیازهای جامعه باشد را به انجام برساند.
دکتر مقدم با توضیحاتی درباره مسئولیت اجتماعی خاطر نشان ساخت: اگر هدف اصلی سازمان بقاء به وسیله بدست آوردن مزیت و قابلیت های رقابتی در بازار اقتصادی باشد، مسئولیت اجتماعی عبارت است از اداره یک کسب و کار به طوری که آن کسب و کار بتواند انتظارات اخلاقی، قانونی، مالی و عمومی جامعه را برآورده سازد. با توجه به اینکه متمایز کردن فعالیت های اقتصادی و اجتماعی سازمان می تواند دشوار باشد، مکانیزم های مسئولیت اجتماعی قادر خواهد بود بقاء و کارایی آن را تضمین کرده و پایدار نگاه دارد. بر این اساس فعالیت های مسئولیت اجتماعی می تواند با عملکرد سازمان در جنبه های مختلف مرتبط شود.
رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات افزود: در این راستا دو مسئولیت بزرگ تعریف کردیم که شامل راه اندازی دبیرخانه دائمی همایش «فناوری های نوین در مدیریت جامع بحران های طبیعی کشور» و سامانه « پنجره یکتای الکترونیکی مجوزها » ( پیام) است.
وی با توضیحاتی در خصوص سامانه « پنجره یکتای الکترونیکی مجوزها » ( پیام) گفت: یکی از مباحث مهم در این زمینه، اخذ مجوزهاست که بر اساس اطلاعات استخراج شده از بررسی ۱۳۶۸ مجوز، تعداد کل استعلامات بالغ بر ۱۰ هزار و ۵۹۸ مورد بوده است. این بدان معناست که اگر یک نفر بخواهد همه ۱۳۶۸ مجوز بررسی شده را دریافت نماید باید به همین تعداد مدرک استعلام یا فیش پرداختی تهیه و به دستگاه‌های اجرایی تحویل دهد، در واقع با توجه به تعداد کل مجوزها متوسط تعداد تقریبی استعلام و مدارک برای هر مجوز ۸ مورد است.
دکتر مقدم تصریح کرد: استفاده از سامانه پنجره یکتای الکترونیکی مجوزها سبب افزایش میانگین سرعت انجام فرایندها تا سه برابر خواهد شد. همچنین افزایش شفافیت در اخذ مجوزها، کاهش مراجعات حضوری و کاهش مصرف کاغذ از مزایای استفاده از این سامانه می باشد.
وی دفاتر خدماتی (پیشخوان شهری و روستایی- دفاتر مهندسی، ...)، دستگاه‌های اجرایی (دولتی و عمومی)، نهادهای حرفه‌ای و صنفی (نظام مهندسی‌ها، ...)، نهادهای سیاستگذاری و راهبری (استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، دولت، مجلس، ...) و دستگاه‌های نظارتی را پنج گروه ذینفع اکوسیستم در صدور مجوزهای ساخت و ساز - مجوزهای سرمایه‌گذاری عنوان کرد.
در ادامه رییس دانشگاه ضمن تشکر از پژوهشکده فناوری اطلاعات به دلیل خدمات ارزنده و اثر گذار گفت: این پژوهشکده یکی از سرمایه های دانشگاه است و امیدواریم این تجربه ارزنده در داخل دانشگاه نیز با رویه سریع تری پیاده شود.


15 بهمن 1399 / تعداد نمایش : 743