En
  • دکتری (1385)

    علم اطلاعات و دانش شناسی

    دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

  • کارشناسی‌ارشد (1381)

    علم اطلاعات و دانش شناسی

    دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

  • کارشناسی (1379)

    علم اطلاعات و دانش شناسی - اطلاع رسانی

    دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

  • مدیریت دانش. دکتر حسن زاده به عنوان اولین پژوهشگر در حوزه مدیریت دانش در ایران، در سال 1382 پژوهش در باب مدیریت دانش را به عنوان رساله دکتری خود آغاز کرده و تاکنون در این زمینه بیش از 50 عنوان مقاله و 5 عنوان کتاب تالیف کرده و پروژه های اجرایی و تحقیقاتی
  • نظام های دانش محور. نظام های دانش محور به مجموعه ای از نظام ها اطلاق می شود که با هدف تکمیل فرایند تبدیل داده به دانش از طریق روابط معنایی درون و برون سامانه ای هستند. پژوهش در حوزه نظام های دانش محور مجموعه وسیعی از سامانه های فنی و اجتماعی را در بر می گ
  • علم سنجی و ارزیابی علم و فناوری. دکتر حسن زاده از سال 1385 به عنوان پژوهشگر گروه علم سنجی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور وارد عرصه علم سنجی شده و تاکنون کتاب ها و مقالات متعددی در حوزه علم سنجی، سنجش و ارزیابی علم و فناوری و وب سنجی تالیف و ترجمه کرده و پای

دکتر محمد حسن زاده دانشیار علم اطلاعات و دانش شناسی، در سال 1385 از رساله خود با عنوان «زیرساخت های مدیریت دانش در دولت جمهوری اسلامی ایران»در دانشگاه فردوسی مشهد دفاع کرده و همان سال به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه تربیت مدرس مشغول به کار شد. دکتر حسن زاده در طول فعالیت های آموزشی خود بیش از 100 دانشجو را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های علم اطلاعات و دانش شناسی، سیاست گذاری علم و فناوری، مدیریت فناوری اطلاعات و رشته های مرتبط راهنمایی کرده و مشاوره تعداد دیگری را نیز برعهده داشته است. نتایج فعالیت های پژوهشی دکتر حسن زاده در قالب بیش از 200 مقاله در مجلات معتبر علمی و پژوهشی داخلی و خارجی و بیش از 30 عنوان کتاب تالیفی و بیش از 100 عنوان گزارش پژوهش ارائه شده است. مقاله اخیر نامبرده با عنوان The pedagogical challenges of creating information literate librarians از سوی پایگاه Emerald به عنوان مقاله highly Commended انتخاب شده است.

ارتباط

زبان:

سال:

نوع:

دروس نیمسال جاری (بهار 98)

  • کارشناسی ارشد
    سمینار تحقیق (2 واحد)
    دانشکده مدیریت و اقتصاد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی
  • کارشناسی ارشد
    معماری پایگاه های اطلاعاتی (2 واحد)
  • کارشناسی ارشد
    نظامهای اطلاعات مدیریت (2 واحد)
  • کارشناسی ارشد
    مدیریت دانش سازمانی (2 واحد)
  • کارشناسی ارشد
    داده کاوی (2 واحد)
  • کارشناسی ارشد
    مدیریت دانش سازمانی (2 واحد)

دروس نیمسال قبل (پاییز 97)

  • کارشناسی ارشد
    فرآیندهای مدیریت دانش (2 واحد)
    دانشکده مدیریت و اقتصاد، گروه مدیریت فناوری اطلاعات
  • کارشناسی ارشد
    روش تحقیق (2 واحد)
  • کارشناسی ارشد
    روش تحقیق (2 واحد)
  • کارشناسی ارشد
    سمینار تحقیق (2 واحد)
  • کارشناسی ارشد
    آمار در علم اطلاعات و دانش شناسی (2 واحد)
  • کارشناسی ارشد
    داده کاوی (2 واحد)
  • کارشناسی ارشد
    داده کاوی (2 واحد)
  • کارشناسی ارشد
    آمار در کتابداری و علم اطلاعات (2 واحد)
  • کارشناسی ارشد
    آمار در کتابداری و علم اطلاعات (2 واحد)
    داده ای یافت نشد
  • عضو گروه تخصصی علم اطلاعات و دانش شناسی
  • عضو هیات تحریریه مجله مطالعات دانش شناسی
  • عضو کمیته سیاستگذاری منابع علمی (تمدید)
  • عضو شورای نظارت و ارزیابی دانشگاه
  • عضو کمیته برنامه ریزی علم اطلاعات و دانش شناسی
  • دبیر و عضو شورای نظارت و ارزیابی دانشکده مدیریت و اقتصاد
  • دبیر و عضو کمیته فناوری و تجاری سازی علوم انسانی
  • عضو کمیته برنامه ریزی علم اطلاعات و دانش شناسی
  • مدیر گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی
  • عضو کمیته برنامه ریزی علم اطلاعات و دانش شناسی
  • مدیریت دفتر توسعه و انتقال فناوری پارک علم و فناوری مدرس
  • مدیر مرکز رشد فناوری های علوم انسانی پارک علم و فناوری مدرس
  • برنده جایزه جوان جشنواره بین المللی فارابی - 1392
  • برنده عنوان مقاله Highly Commended از سوی Emeraldinsight در سال 2018
  • پژوهشگر تلاشگر - دانشکده مدیریت و اقتصاد - 1390
  • پژوهشگر نمونه - دانشگاه - 1395
  • نویسنده مقاله برتر سال 2017 - Library and Information Science Association for Asia and Pacific - 2018

مهم

  • ايده را به كرسي عمل بنشانيم

    فرايند پژوهش مسيري است كه از ايده شروع و به عمل منتهي مي شود، اگر بتوانيم مسير ايده تا عمل را هموار كنيم مي توانيم از پژوهش ها در راستاي حل مشكلات و دستيابي به هدف اصلي كه توليد ثروت است استفاده كنيم.

  • برگزاری جلسه مصاحبه با داوطلبان ورود به دکتری مدیریت دانش در گروه علم اطلاعات و دانش شناسی

    مصاحبه با داوطلبان ورود به دوره دکتری مدیریت دانش در گروه علم اطلاعات و دانش شناسی با حضور بیش از 30 نفر از داوطلبان دارای رتبه های برتر در روزهای 26 و 27 خردادماه با حضور اعضای هیات ارزیابی و شورای تخصصی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی در دانشکده مدیریت و اقتصاد برگزار شد. نتایج ارزیابی بعد از جمع بندی از طریق معاونت آموزشی دانشگاه به سازمان سنجش منعکس خواهد شد تا برگزیدگان ورود به دوره دکتری به صورت رسمی اعلام شود. در سال 1398، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی 4 نفر در گرایش مدیریت دانش دانشجوی دکتری می پذیرد.

جدید

  • سخنرانی در چهارمین گنگره متخصصان علوم اطلاعات - بیست و ششم آبان 1397

    دانشیار دانشگاه تربیت مدرس، در بخش اصلی سخنرانی خود اعلام نمود: اگر بخواهیم برنامه ریزی در علم اطلاعات و دانش شناسی را جمع بندی کنیم، می‌شود به سه دوره دسته بندی کرد؛ که یکی قبل سال 1386 است که من نام آن را دوران شکل گیری می‌گذارم. در اصل، در این دوره رشته ما شکل گرفته است. یک دورانی را می‌شود تحت عنوان تحول و بلوغ در نظر گرفت که از سال 1386 به بعد، یعنی شروع کار کمیته برنامه ریزی علم اطلاعات و دانش شناسی در وزرات عتف در نظر گرفت.

  • کتابخانه های عمومی باید در سطح سیاستگذاری و توسعه علمی مورد توجه جدی قرار گیرد. سخنرانی در نشست سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران

    دکتر محمد حسن¬زاده رئیس انجمن ارتقای کتابخانه¬های عمومی کشور و عضو هئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس ضمن سلام و تشکر و بعد از معرفی خود، در خصوص محور اول سخنرانی بیان کردند: هزاره کنونی هزاره دانش نام¬گذاری شده است، انسان از مرحله فیزیک عبور کرده و اکنون در مرحله معنویات در عصر و ایستگاه دانش ایستاده است. در این عصر برخی شاخص ها برجسته¬تر می¬شوند ازجمله ابزارهای دانایی که در راس آن¬ها محمل¬ها و مکتوبابی است که انسان¬ها را برای دیدن، تعامل و انتخاب دانسته¬ها آزاد می¬گذارند. این ویژگی¬ها درمقایسه با سایر رسانه¬هایی که می¬خواهند دانسته¬ها را به انسان تحمیل کنند، در کتاب وجود دارد و کتاب صادقانه درب دانایی را می¬گشاید. ایشان ضمن تبریک هفته کتاب خاطرنشان کردند که: بهتر است میان کتاب و کسانی که در حوزه کتاب فعالیت می¬کنند تعادل ایجاد کنیم و در این زمینه ضمن معرفی کتاب به عنوان یک رسانه دانایی صادقانه، از کسانی که تلاش می¬کنند تا این رسانه در اختیار مخاطبان قرار گیرد قدردانی به عمل آوریم و در حقیقت قدر آنها را بدانیم.

  • مديريت دانش چيست

    مديريت دانش، فرايند مداوم شناخت/ كسب، سازماندهي/ مميزي، اشاعه/ توسعه و كاربست/ خلق دانش مرتبط با فعاليت هاي يك مجموعه با هدف بهره برداري در راستاي دستيابي به اهداف آن است.

  • مديريت دانش در بخش دولتي

    اقتصاد نوين نه تنها داراي چالش هايي است، بلكه فرصت هايي نيز پيش روي بخش خصوصي و همچنين بخش دولتي قرار مي دهد. براي پاسخگويي به چالش ها و استفاده از فرصت ها، دولت بايد اقدام هاي فعالانه اي براي اقتباس ابزارها، فناوري ها و فلسفه هاي نوين مديريتي از بخش خصوصي انجام دهد و آنها را با شرايط موجود خود سازگار كند. مديريت دانش يكي از حوزه هايي است كه به منظور برخورداري كامل از منافع آن، بايد درباره آن مرور و كنكاش بيشتري صورت پذيرد. مسائل، چالش ها و فرصت هاي اصلي مديريت دانش در بخش دولتي نياز به بيان و درك كامل دارد كه در اين مقاله تا حدودي به آنها پرداخته شده است.