شنبه 12 مرداد 1398 413

تشریح فعالیت های واحد بین‌الملل دانشگاه در گفتگو با دکتر شجاع السادتی

تشریح فعالیت های  واحد بین‌الملل دانشگاه در گفتگو با دکتر شجاع السادتی

دکتر عباس شجاع الساداتی رییس واحد بین الملل، با یادآوری اهمیت بین المللی سازی دانشگاه گفت: مطالعه رتبه بندی دانشگاه های جهان نشان می دهد که دانشگاه های تراز اول دنیا، بین المللی ترین دانشگاه ها هستند. دانشگاه تربیت مدرس نیز برای حضور در میان 200 دانشگاه برتر جهان باید تعاملات بین المللی خود را گسترش دهد
رییس واحد بین الملل دانشگاه اظهار داشت: در تمامی دانشگاه های جهان بحث رنکینگ بسیار حائز اهمیت است و یکی از عوامل تأثیرگذار بر رنکینگ دانشگاه ها، بین المللی بودن آنهاست. مطالعه رتبه بندی دانشگاه های جهان نشان می دهد که دانشگاه های تراز اول دنیا، بین المللی ترین دانشگاه ها هستند و عمده ترین عاملی که سبب شده است دانشگاهی در رنکینگ های معتبر حضور نداشته باشد، ضعف آن در موضوع بین المللی بودن است.
وی افزود: برای مثال دانشگاه های چین در 10 سال گذشته در این بحث رشد چشمگیری داشته اند بطوریکه در حال حاضر حدود 10 دانشگاه چین در بین 100 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند و مهم ترین علت این پیشرفت، بین المللی سازی دانشگاه هاست. دانشگاه های کشور چین با دعوت از اساتید برجسته دنیا و ارتقاء سطح امکانات خود، دانشجوی بین المللی بسیاری را جذب کرده اند. می توان گفت در سطح جهانی، تمامی کشور دریافته اند که برای پیشرفت دانشگاه هایشان به تعامل بین المللی نیاز دارند.
دکتر شجاع الساداتی اضافه کرد: در سطح ملی نیز بحث بین المللی سازی دانشگاه های برتر کشور در اسناد بالا دستی مورد تأکید قرار گرفته است. به عنوان مثال در برنامه ششم توسعه تعامل و همکاری های بین المللی به خصوص با کشورهای اسلامی مورد توجه قرار گرفته و مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص مصوباتی را جهت اجرا به وزارت علوم ابلاغ کرده است.
رییس واحد بین الملل دانشگاه ادامه داد: دانشگاه تربیت مدرس نیز اگر بخواهد در میان دانشگاه های برتر جهان قرار گیرد باید تعاملات بین المللی خود را گسترش دهد، از این رو در برنامه راهبردی مصوب هیأت امنای دانشگاه به این مهم توجه بسیار شد و یکی از 4 اولویت اصلی دانشگاه در طرح تحول، بحث "برون گرایی و حضور فعال بین المللی" است که بر اساس آن جذب دو هزار دانشجوی خارجی در افق 1404 در دانشگاه تربیت مدرس پیش بینی شده است.
وی در تشریح گام های برداشته شده در مسیر تحقق بین المللی سازی دانشگاه به انتقال واحد بین الملل به پردیس مرکزی، تجهیز واحد در فضای اختصاص داده شده در ساختمان خوارزمی، تهیه دستورالعمل های ابتدایی، تشکیل شورای بین الملل، راه اندازی پورتال عربی و انگلیسی، عضویت در سایت EDUCATIONIRAN، تهیه شیوه نامه جذب دانشجو (برای تعامل بین واحدها) و تصویب آن در شورای دانشگاه اشاره کرد و در این خصوص گفت: با تصویب این شیوه نامه، فرایند جذب از یک فرایند نامشخص و طولانی به فرایندی مشخص که در بازه زمانی 3 ماهه از ارائه تقاضا تا تأیید یا مردود شدن انجام می شود، تبدیل شد.
دکتر شجاع الساداتی در اشاره به اهمیت حضور دانشگاه تربیت مدرس در بازار هدف جذب دانشجوی خارجی تصریح کرد: مهم ترین و بهترین بازار هدف دانشگاه، کشورهای فارسی زبان به خصوص افغانستان و کشورهای عربی به ویژه عراق است که به دلیل وجود مرز مشترک، نیازهای این کشور و البته جوانان مستعد آن، بازار خوبی محسوب می شود.
وی افزود: تا چندی پیش دانشگاه تربیت مدرس با وجود جایگاه علمی و توانمندی هایش، در زمره بهترین دانشگاه های معرفی شده برای متقاضیان عراقی قرار نداشت. با پیگیری های انجام شده، دانشگاه تربیت مدرس موفق شد در لیست 10 دانشگاه برتر از نگاه وزارت علوم عراق قرار بگیرد و پس از آن درخواست های بسیاری از متقاضیان عراقی جهت تحصیل در رشته های علوم پزشکی، مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مدیریت و اقتصاد دریافت شد. فعالیت و حضور دانشگاه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در این امر بسیار اثرگذار بود.
رییس واحد بین الملل دانشگاه خاطر نشان کرد: جذب دانشجوی خارجی مشابه بازار بورس است و در این مورد رقابت جدی میان دانشگاههای سطح یک کشور ( 10 دانشگاه برتر) وجود دارد. در این رقابت آن دانشگاه هایی موفق هستند که سازوکار جذب دانشجو خارجی را به درستی دریافته و اجرا می کنند. در اولین گام چابک بودن سیستم جذب و جوابگو بودن بسیار اهمیت دارد و در درجه دوم زیرساخت های لازم از قبیل خوابگاه با امکانات مناسب، بیمه، امتیازات تفریحی، فرهنگی، آمادگی اساتید، گروه های آموزشی و کارمندان برای پذیرش دانشجویانی از ملل و فرهنگ های دیگر، مهم و ضروری است.
دکتر شجاع الساداتی اضافه کرد: یکی از چالش های فعلی ما با توجه به افزایش متقاضی، بحث زیرساخت هاست. تأمین خوابگاه های مناسب با امکانات استاندارد، آموزش زبان فارسی با رعایت اصول و مقررات مشخص مطابق با برنامه، طی زمان معین، انعطاف پذیری در دریافت شهریه ( دلار- ریال) بسته به شرایط و توان مالی دانشجو، بحث ساماندهی پذیرش دانشجوی خارجی و همچنین آموزش در فضای چند ملییتی و چند فرهنگی از جمله مسائلی هستند که ما با آنها مواجه شده ایم.
وی ادامه داد: یکی از چالش های مهم دیگر، پراکندگی سازمان و ساختار فعالیت های بین الملل دانشگاه است. مرکز آموزش زبان فارسی، آموزش دانشگاه، دفتر همکاری های علمی-بین المللی دانشگاه و واحد بین الملل انسجام لازم را ندارد. این واحد ها باید زیر نظر یک مدیریت، هماهنگ شده و تعاملات داشته باشند. به عنوان مثال در حوزه آموزش در خصوص پذیرش دانشجوی غیر ایرانی تصمیماتی گرفته می شود که واحد بین الملل از آن بی اطلاع است.
دکتر شجاع الساداتی در تشریح طول مدت تحصیل دانشجویان خارجی گفت: طول مدت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد 2 سال به اضافه 6 ماه دوره آموزش زبان فارسی و طول مدت تحصیل در مقطع دکتری 4 سال به اضافه 6 ماه دوره آموزش زبان فارسی برنامه ریزی شده است.
وی در توضیح ویژگی تحصیل در مقطع دکتری برای دانشجویان غیر ایرانی اظهار داشت: آئین نامه دکتری پژوهش محور از سوی وزارت علوم به دانشگاه ابلاغ شده است و ما مجوز جذب دانشجوی خارجی به شیوه پژوهش محور برای تمامی رشته ها را داریم.