سه‌شنبه 21 خرداد 1398 596

راهکار حل بحران های ملی باید از طریق دانشگاهیان ارائه شود

سی و سومین گردهمایی مدیران گروه های آموزشی با حضور هیأت رییسه دانشگاه، هیأت رییسه دانشکده ها، کلیه ی مدیران ستادی و مدیران گروه های آموزشی با محوریت موضوع "نقش دانشگاه ها در مدیریت بحران های ملی - مسأله آب" سه شنبه 21 خرداد در سالن اجتماعات شهید مطهری برگزار شد

راهکار حل بحران های ملی باید از طریق دانشگاهیان ارائه شود

در آغاز این مراسم دکتر مینایی ضمن اشاره به سابقه ی 17 ساله برگزاری این گردهمایی، بر اهمیت رسالت و نقش جامعه محوری دانشگاه ها تأکید کرد و گفت: امروزه دانشگاه ها در کنار رسالت آموزشی و پژوهشی خود، باید در راستای ایفای نقش جامعه محوری قدم بردارند و به حل مسائل موجود در جامعه بپردازند. هم اکنون در بسیاری از نظام های رتبه بندی معتبر دانشگاه ها، شاخص های مرتبط با مسائل روز مانند مسئله محیط زیست و فعالیت و نقش دانشگاه ها در آن حوزه ها، در کنار شاخص های علمی، پژوهشی و آموزشی، تعریف شده است.
دبیر گردهمایی مدیران گروه های آموزشی به موضوع نقش دانشگاه ها در مدیریت بحران های ملی اشاره و تصریح کرد: مدیریت بحران های ملی ابعاد مختلفی دارد. یکی از نخستین اقداماتی که در زمان وقوع بحران باید به آن توجه کرد، درگیر کردن دانشگاه ها و دانشگاهیان است. در این راستا دانشگاه ها می توانند هم به مطالعه و بررسی علل و عوامل ایجاد آن بحران خاص بپردازند و از طرف دیگر برای جلوگیری از بروز رویداد های مشابه در آینده برنامه ارائه دهند. بحران آب نیز یکی از مواردی است که ایران با هر دو صورت آن شامل کمبود و سیلاب، مواجه شده و دانشگاه های مختلفی در سطح کشور برای حل مسئله و یافتن راهکارهای لازم، فعال هستند.
در ادامه این گردهمایی دکتر احمدی خاطر نشان کرد: خدمت به جامعه و حل مشکلات آن، به عنوان یکی از محورهای مهم و اولویت های فعالیت دانشگاه است. بر اساس اهداف تبیین شده طرح تحول راهبردی دانشگاه، فعالیت در راستای حل مشکلات جامعه به عنوان یکی از وظایف دانشگاهیان تعریف شده است.
رییس دانشگاه با ذکر این نکته که مسائل امروز جامعه بسیار پیچیده تر از مسائل دهه های گذشته است، اظهار داشت: مسائل سیاسی، طبیعی، اجتماعی، حوادث، بحث های فنی و... امروزه ابعاد مختلف را در برمی گیرند و به صورت تک بعدی قابل حل و فصل نیستند. از سویی مسائل بین رشته ای و اهمیت آنها بر کسی پوشیده نیست. در 3 دهه ی گذشته بدنه ی دولت از کارشناسان خبره برخوردار بود که به دلیل شرایط مدیریتی، به مرور این بدنه تضعیف شد و دولت، کارآمدی خود در بخش کارشناسی را از دست داد. هم اکنون تصمیم سازی در دولت نسبت به گذشته دارای شرایط متفاوتی است.
دکتر احمدی افزود: اگر چه متخصصان بخش خصوصی برای حل مسائل چند بعدی و بین رشته ای امروز، دچار چالش های بسیار شده اند اما این فعالیت ها به تصمیمات چاره ساز و آینده ای روشن منجر نمی شود و بیشتر موضعی عمل کرده و برای مقابله با شرایط خاص، بدنه ی کارشناسی خبره و منظم وجود ندارد. بر همین اساس از سال گذشته به دعوت دولت جلساتی برگزار می شود که طی آنها از دانشگاه برای یافتن راهکار و حل مسائل کمک می گیرند.
وی به تشکیل هیأت گزارش ملی پلاسکو از سوی دولت اشاره کرد و گفت: رویکرد تعامل دولت با دانشگاه، برای حل بحران ها و مسائل جامعه در سال های اخیر ایجاد شد و ما شاهد تعامل پراکنده اما اثربخش از سوی دولت بودیم. این باب جدیدی است که گشوده شده و پیگیری می شود و امروزه امید دولت به تلاش محققین، اساتید و پژوهشگران دانشگاه ها معطوف شده است.
دکتر احمدی ادامه داد: راهکارهای مسائل و معضلات جامعه باید از طریق دانشگاهیان و با نگاه مجدد به رسالت و وظایف دانشگاه ها و با مسئولیت پذیری بیشتر پژوهشگران ارائه شود. باید مراکز تحقیقاتی و گروه های بین رشته ای تشکیل و درگیر مشکلات جامعه شوند و برای نسل های آینده نیز مسیری مطمئن، هموار کنند. بحران آب، محیط زیست، سرمایه های اجتماعی ( جوانان) و اقتصاد، نمونه هایی از بحران های موجود هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.
رئیس دانشگاه در پایان تأکید کرد: برای پشتیبانی و تشویق اساتیدی که نه تنها در ابعاد کلاسیک دانشگاه (آموزش و پژوهش) سرآمد هستند بلکه در بحث فعالیت های اجتماعی، خدمت به جامعه،کارآفرینی، توسعه دانش فنی و فناوری، تعامل بین المللی و استفاده از تجربیات ارزنده جهانی و فرصت های بین رشته ای نیز نمونه باشند و به حل مسائل و مشکلات کشور کمک کنند، در آیین نامه ارتقاء، تغییراتی ایجاد کرده و امتیازهایی قائل می شویم.
در بخش دیگری از این گردهمایی نقش دانشگاه ها در مدیریت بحران ملی توسط دکتر محمد فاضلی بررسی و تحلیل کارشناسی سیلاب های اخیر توسط دکتر مهدی مظاهری ارائه شد. برگزاری پنل تخصصی آب با حضور دکتر مینایی، دکتر آقاکوچک، دکتر فاضلی، دکتر سیما و دکتر مظاهری و تقدیر از مدیران گروه های آموزشی نمونه و تلاشگر از دیگر بخش های سی و سومین گردهمایی مدیران گروه های آموزشی بود

 

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6