سه‌شنبه 12 تیر 1397 799

مدیران گروه های آموزشی بین المللی سازی دانشگاه را در اولویت قرار دهند

در سی و یکمین گردهمایی مدیران گروه های آموزشی که 11 تیرماه در سالن اجتماعات شهید چمران برگزار شد، اهمیت جذب دانشجویان خارجی و چالش های پیش روی بین المللی سازی دانشگاه با سخنرانی دکتر شجاع الساداتی بررسی شد.

مدیران گروه های آموزشی بین المللی سازی دانشگاه را در اولویت قرار دهند

رییس واحد بین الملل دانشگاه با بیان اهمیت جذب دانشجوی خارجی در کنار آموزش دانشجویان ایرانی، آن را جزء وظایف مهم دانشگاه دانست و گفت: در راستای اولویت بین المللی سازی دانشگاه و حضور فعال در عرصه های جهانی، جذب دانشجوی خارجی یک وظیفه به شمار می رود که باید در کنار آموزش دانشجویان ایرانی به آن توجه بسیار کرد. مدیران گروه های آموزشی باید بین المللی سازی دانشگاه را به عنوان یک اولویت در کارهای خود قرار دهند.
دکتر شجاع الساداتی ضمن اشاره به اهمیت بین المللی سازی در اسناد بالا دستی و همچنین در سند طرح تحول راهبردی دانشگاه تصریح کرد: بین المللی سازی دانشگاه و گسترش ارتباطات و تعاملات علمی- بین المللی مورد توصیه و تأکید در اسناد بالادستی است. همنیطور به عنوان یکی از 4 اولویت اصلی طرح تحول دانشگاه نیز قرار داده شده که پیشرفت در سه الویت دیگر این طرح نیز در گرو گسترش برون گرایی و حضور فعال بین المللی دانشگاه است.
وی از جذب دانشجویان خارجی به عنوان یکی از راهکارهای افزایش ارتباطات بین المللی نام برد و گفت: یکی از اهداف کمی برشمرده در طرح تحول راهبردی دانشگاه حضور دو هزار دانشجوی بین المللی تا سال 1404 در دانشگاه تربیت مدرس است.
رییس واحد بین الملل دانشگاه در ادامه به مقایسه 200 دانشگاه برتر و 400 دانشگاه اول دنیا در مقوله جذب دانشجویان بین المللی پرداخت و اظهار داشت: ما در حال حاضر با جذب 125 دانشجوی خارجی یعنی 3درصد از کل دانشجویان، در این عرصه بسیار عقب هستیم. در دانشگاه های برتر دنیا دانشجویان بین المللی به عنوان مثال 19 درصد از جمعیت دانشجویی را تشکیل می دهند.
وی اضافه کرد: جذب دانشجوی خارجی به سه روش، معرفی بورسیه ها از وزارت علوم، از طریق فراخوان فارسی معاونت آموزشی و از سال 96 از طریق واحد بین الملل دانشگاه انجام می شود. روند جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه در 5 سال گذشته رو به افزایش بوده اما بی شک باید برای رسیدن به اهداف بین المللی سازی در آینده گسترش داده شود.
دکتر شجاع الساداتی تنوع ملیتی دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: سرمایه گذاری ما بیشتر بر روی جذب دانشجویان کشورهای فارسی زبان و کشورهای همسایه و همجوار حوزه عرب می باشد. بررسی ها نشان می دهد که در آمریکا نیز بیشترین دانشجویان خارجی از کشورهای جهان سوم و کشورهای همسایه مانند کانادا جذب شده اند.
وی افزود: بیشترین تعداد دانشجوی خارجی دانشگاه در دانشکده های علوم انسانی (حقوق و مدیریت)، پزشکی، فنی و مهندسی و هنر مشغول تحصیل هستند.
رییس واحد بین الملل دانشگاه اذعان کرد: در دانشگاه های ایران حدود 35 هزار دانشجوی بین المللی مشغول تحصیل هستند در حالیکه آمار جذب دانشجویان بین المللی در امارات 65 هزار نفر، درعربستان 75 هزار نفر، در ترکیه 108 هزار نفر و در مالزی 177 هزار نفر می باشد. این آمار در حالی اتفاق افتاده است که دانشگاه های ایران به لحاظ امکانات و بنیه علمی از این کشورها جلوتر بوده است.
دکتر شجاع الساداتی با اشاره به جایگاه دانشگاه تربیت مدرس به عنوان دومین دانشگاه جامع کشور گفت: در حالی که دانشگاه تربیت مدرس از جایگاه دوم در بین دانشگاه های جامع کشور برخودار است اما در بحث بین اللمل در رتبه 8 و 9 قرار دارد و این لزوم توجه بیشتر برنامه راهبردی دانشگاه به مقوله بین المللی سازی را نشان می دهد.
رییس واحد بین الملل دانشگاه خلاصه فعالیت های این واحد را تشریح کرد و از راه اندازی دوره کارشناسی ارشد یک ساله به زبان انگلیسی، تشکیل شورای واحد بین الملل و ایجاد نظام انگیزشی برای فعالیت های بین الملل در دو بخش تدوین و اصلاح آئین نامه ها و ایجاد مشوق های مالی و معنوی خبر داد.
وی در پایان از فقدان سازمان چابک، پاسخگو و هماهنگ برای امور بین الملل، نبودن نیروی انسانی کافی و کارآمد، عدم وجود وب سایت پویا، فعال و پرمحتوا، و عدم قرارگیری فعالیت های بین المللی در اولویت برنامه دانشکده ها به عنوان برخی چالش های پیش روی بین المللی سازی دانشگاه نام برد.
در ادامه ی این نشست، جلسه پرسش و پاسخ با حضور دکتر شجاع الساداتی رییس واحد بین الملل، دکتر سعیدی مدیر دفتر همکاری های علمی- بین المللی، دکتر ذگردی قائم مقام PMO مرکزی طرح تحول راهبردی و دکتر جوان مسئول دبیرخانه طرح ارتقاء تراز بین المللی دانشگاه برگزار شد و اساتید حاضر به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.