شنبه 30 دی 1396 314

بررسی آخرین دستاوردهای حمل و نقل هوشمند در دانشگاه تربیت مدرس

همایش و کارگاه دو روزه حمل و نقل هوشمند و منسجم پیاده، دوچرخه و سواره به همت انجمن علمی دانشجویی طراحی شهری دانشگاه تربیت مدرس با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و حضور نمایندگانی از دو شرکت Move Mobility و Dutch Cycling Embassy هلند، برگزار شد.

بررسی آخرین دستاوردهای حمل و نقل هوشمند در دانشگاه تربیت مدرس

در این برنامه به دو چالش جدایی حوزه حمل ونقل و شهرسازی در برنامه ریزی جابجایی در شهرهای ایران و نداشتن نگاه منسجم و یکپارچه در برنامه‌ریزی جابجایی پیاده، دوچرخه و سواره پرداخته شد. از نکات قابل توجه این برنامه حضور «تونی بوش» مدیرعامل شرکت هلندی Move Mobility برای ارائه آخرین دستاورد‌های کشور هلند در این زمینه بود. هلند یکی از پیشگام‌ترین کشور‌ها در برنامه‌ریزی هوشمند حمل‌ونقل شهری به‌ویژه درزمینه‌ی دوچرخه‌سواری است.
تونی بوش با تکیه بر معرفی پروژه‌های اجرایی این شرکت هلندی در کشور‌های مختلف هلند، آمریکا، اوگاندا و مقایسه با وضعیت تهران در حوزه برنامه‌ریزی حمل‌ونقل به کمبود اطلاعات دقیق درزمینه‌ی حمل‌ونقل تهران اشاره‌کرد و گفت: تهران اکنون باید تصمیم بگیرد که در سیاست‌گذاری کلان چه سهمی از حمل‌ونقل را می‌خواهد به حمل‌ونقل عمومی و دوچرخه اختصاص دهد.
وی همچنین به معرفی نرم‌افزار Move Meter برای شبیه‌سازی وضعیت حمل‌ونقلی شهر‌ها و تاثیر استراتژی‌های مختلف بر نحوه الگو‌های حمل‌ونقل پرداخت.
در این همایش دکتر احسان رنجبر، عضو هیئت‌علمی گروه شهرسازی دانشگاه تربیت مدرس نیز با تاکید بر شهر تهران به ارزیابی سیاست‌های برنامه‌ریزی فضای عمومی در ۱۰ ساله اخیر تهران در حوزه پیاده مداری و سواره مداری پرداخت.
وی با اشاره به اینکه توسعه قابل‌توجهی در فضا‌های پیاده مدار مانند محدوده تاریخی تهران، مجموعه اراضی عباس‌آباد و مجموعه دریاچه چیتگر انجام شده است گفت: بزرگترین نماد توسعه بزرگراه‌ها، ساخت بزرگراه دوطبقه صدر با هزینه‌ای هنگفت بوده است.
وي تقابل رویکرد سواره‌مدار و پیاده‌مدار در سیاست‌های شهر تهران را در پروژه ساماندهی چهارراه ولیعصر دانست و تصریح کرد: با انتقال حرکت پیاده به زیرگذر می‌توان به تسلط نگاه سواره‌مداری در این تقابل پی برد.
همچنین محمد سعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی از دیگر سخنرانان اصلی این همایش به دو سیاست بازآفرینی و توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی به‌ عنوان سیاست‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی اشاره و به تبیین برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی پرداخت.
در ادامه این کارگاه پرسش و پاسخ با حضور دکتر مجتبی رفیعیان رییس دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس، دکتر مهدی خاتمی عضو هیئت‌علمی گروه شهرسازی و تونی بوش برگزار شد و مهندس مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی نیز راهبردها و برنامه‌های آتی حوزه حمل و نقل ایران را مورد بررسی قرار داد.
تمرکز بر محدوده دریاچه چیتگر در قالب گروه‌های مختلف از اصلی‌ترین برنامه‌های روز دوم کارگاه بود.
شايان ذکر است، این همایش و کارگاه دوروزه 29 و 30 آذر در سالن اجتماعات استاد مطهری دانشگاه برگزار شد.