دوشنبه 29 آبان 1396 483

تشریح برنامه HORIZON 2020 در همایش بین المللی سازی دانشگاه تربیت مدرس

همایش "بین المللی سازی دانشگاه تربیت مدرس" چهارشنبه 24 آبان ماه در سالن اجتماعات شهید چمران برگزار شد.

تشریح برنامه HORIZON 2020 در همایش بین المللی سازی دانشگاه تربیت مدرس

همایش "بین المللی سازی دانشگاه تربیت مدرس چهارشنبه 24 آبان ماه در سالن اجتماعات شهید چمران برگزار شد.
در ابتدای این همایش که به همت واحد بین الملل برگزار شد دکتر شجاع الساداتی با یادآوری الویت برون گرایی و حضور فعال بین المللی به عنوان یکی از 4 الویت اصلی طرح تحول راهبردی دانشگاه گفت: در چند سال اخیر با تشکیل شورای بین الملل دانشگاه در مقوله بسیار مهم توسعه بین المللی دانشگاه تربیت مدرس تحولات جدی ایجاد شد، اما بین المللی سازی دانشگاه یک کار زمان بر است که باید بطور تدریجی پیگیری و انجام شود. بحث بین المللی کردن دانشگاه را باید از زوایای مختلف بررسی کرد. باید بدانیم که ایجاد تحول در راستای بین المللی کردن دانشگاه با سال ها کار و فعالیت در این عرصه، بدست می آید.
وی افزود: برای ایجاد تحول در بخش بین الملل، اهداف کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت تعریف شده است. برای مثال جذب 10 عضو هیأت علمی خارجی یکی از اهداف 5 ساله ی دانشگاه در بخش بین المللی است. جذب دو هزار دانشجوی خارجی و قرار گرفتن در بین 3 دانشگاه برتر منطقه از اهداف 10 ساله دانشگاه است و در نهایت ثبت موفقیت دانشگاه تربیت مدرس به عنوان یکی از 200 دانشگاه برتر جهان و جذب هیأت علمی خارجی تا 50 درصد با الویت بین رشته ای ها از اهداف 20 ساله ی بین المللی سازی دانشگاه تا سال 1414 است.
رئیس پردیس بین الملل دانشگاه در تشریح عملکرد این واحد اظهار داشت: برنامه ریزی برای احداث واحد بین الملل دانشگاه در سال 85 آغاز شد و پس از تصویب مقررات و ردیف مالی در سال 86، بطور رسمی در آذرماه 1386 افتتاح شد. اقدامات انجام شده از خرداد سال 95 با تجهیز واحد بین الملل در ساختمان خوارزمی پردیس مرکزی بطور جدی تری پیگیری شد. مطالعه واحد های بین الملل ملی، منطقه ای و کشورهای رقیب، فراهم کردن شرایط لازم برای پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد از تیرماه 95، مشخص شدن دانشکده های متقاضی، تهیه فراخوان جذب دانشجو از جمله اقدامات اخیر انجام شده در واحد بین الملل دانشگاه است.
دکتر شجاع الساداتی اضافه کرد: در ایران اکثر واحد های بین الملل از طریق کنکور به جذب دانشجو اقدام می کنند و دوره ها به زبان فارسی برگزار می شود که اغلب، عدم موفقیت را در پی دارد. اما در برخی کشورهای منطقه نظیر ترکیه یا کشورهای حاشیه خلیج فارس که در این زمینه بسیار موفق عمل کرده اند شاهد تدریس دورس به زبان انگلیسی هستیم. اعطای بورسیه به دانشجویان، تبادلات علمی، پذیرش دانشجو از طریق استانداردهای بین المللی و پذیرش با ملیت های گوناگون از ویژگی های حاکم در این واحدهای بین المللی است.
در ادامه همایش بین المللی سازی دانشگاه تربیت مدرس دکتر حسین خانی در خصوص راهکارها و قابلیت های همکاری با اتحادیه اروپا در برنامهHORIZON 2020 به ایراد سخنرانی پرداخت.
دکتر حسین خانی به سابقه ی 20 ساله ی فعالیت های تحقیقاتی اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: فعالیت های بین رشته ای و بین بخشی در اتحادیه اروپا و کشورهای هدف از سال ها پیش آغاز شده است. بطور مثال برنامه ماری کوری یکی از برنامه های تحقیقاتی است که 100 هزار نفر از داخل و خارج اتحادیه اروپا با ملیت های مختلف از 100 کشور جهان در آن مشارکت دارند. حاصل برنامه ماری کوری 8 برنده جایزه نوبل و یک برنده اسکار در بخش هنری و تحولات بسیار مهم علمی در سطح بین المللی بوده است.
عضو هیأت علمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه در تشریح برنامه افق 2020 اظهار داشت: این برنامه از سال 2013 شروع و تا سال 2020 ادامه دارد و تمرکز اصلی آن بر network است. در دنیای امروز تمام کشورهای جهان با 3 پدیده شامل جهانی شدن، توسعه علم و امنیت ملی مواجه هستند و می دانیم که بخش بزرگی از امنیت ملی از طریق ارتباطات علمی و فناوری و همکاری با برخی کشورها تأمین می شود. امروزه دیگر علم، مرز نمی شناسد و باید جهانی فکر کرد و دانش و تجربیات را انتقال داد.
وی اضافه کرد: تفکر اصلی در برنامه HORIZON 2020 بر این نکته تأکید دارد که امروزه جوامع از اقتصاد صنعتی به اقتصاد خدمات محور و دانش محور در حال گذار هستند. گفتمان حاکم دیگر جوابگوی نیازهای امروز جوامع نیست و تفکر جدید مبتنی بر شبکه های اجتماعی- علمی و فناوری باعث تحول بنیادی در جوامع و خلق ایده ها و نوآوری ها برپایه network می شود.
رئیس دانشکده فناوری های برتر دانشگاه به نقش شبکه های جدید علمی اشاره کرد و افزود: حل مشکلات بزرگ نیازمند راهکارهای بزرگ است. با توجه به تغییرات جهانی رفع بسیاری از معضلات و حل مسائل در گرو همکاری های علمی – بین المللی است. با تشکیل شبکه های علمی جدید، انتقال اطلاعات بهتر شده و دسترسی به امکانات راحت تر خواهد بود. گروه های علمی نیز در این شبکه های وسیع ارتقاء می یابند و در نهایت، همکاری های بین گروهی علمی در این شبکه های ارتباطی منجر به ثبت اختراع، فرضیه های جدید و تکنولوژی های نو خواهد شد.
دکتر حسین خانی تصریح کرد: مطالعات متعدد نشان داده است که حداکثر بازده گروه های علمی که بصورت مجزا فعالیت می کنند 60درصد است اما تجمیع آنها و تشکیل گروه های بزرگ در شبکه های ارتباطی علمی بازده را تا 100درصد افزایش می دهد.
وی از برنامه افق 2020 اتحادیه اروپا به عنوان بزرگترین برنامه ی حمایتی و تشویقی انجام تحقیقات در اروپا نام برد و خاطر نشان کرد: نگاه اصلی این برنامه به همکاری های بین المللی اتحادیه اروپا و کشورهای خارج اتحادیه معطوف شده و این برنامه با بودجه کلان به منظور تشکیل شبکه های علمی- بین المللی راه اندازی شده است و اعتبار آن 80 میلیارد یورو می باشد. دانشگاه تربیت مدرس نیز عضو سامانه تحقیقات و نوآوری اتحادیه اروپا می باشد و به عنوان دانشگاهی که قصد مشارکت در پروژه های تحقیقاتی اتحادیه اروپا را دارد، کد اختصاصی دریافت کرده است.
دکتر حسین خانی در ادامه مراحل اجرا و ورود به برنامه HORIZON 2020 شامل: شناسایی همکاران داخل و خارج از اتحادیه اروپا، تشکیل یک کنسرسیوم بین‌المللی از دانشگاه‌های مشارکت کننده، ‌ثبت کنسرسیوم در سایت کمیسیون اروپا، پیشنهاد پروپوزال تحقیقاتی پروژه پیشنهادی، داوری، اعلام نتایج داوری و انعقاد قرارداد و شروع پروژه را برای اعضای هیأت علمی حاضر در همایش توضیح داد و برخی از مزایا و تهدیدات آن را برشمرد.
ایجاد شبکه و همکاری های شبکه ای و افزایش بهره وری، استفاده از ظرفیت های بسیار تحقیقاتی، آزمایشگاهی و خدماتی در اتحادیه اروپا، افزایش تراز، استفاده از ظرفیت های مالی نسبتا زیاد خارج از کشور، شناخت و شناخته شدن گروه های داخل کشور به گروه های مرجع علمی و ارتقای سطح تحقیقات، امکان ایجاد همکاری در قالب برد-برد از جمله مزایای مورد اشاره دکتر حسین خانی بود.
وی همچنین همکاری در زمینه های کشاورزی و منابع طبیعی و امکان از دست رفتن natural resources (ذخایر و سرمایه های منابع طبیعی کشور) را به عنوان نمونه ای از تهدیدات، مورد اشاره قرار داد و خواستار توجه محققین به قوانین حقوقی و حقوق آینده حاصل از پروژه شد.
در بخش دیگری از این همایش دکتر سمنانیان تجربیات گروه فیزیولوژی در خصوص فعالیت های بین المللی را برای حاضرین تشریح کرد. وی از شکل گیری همکاری های متعدد بین المللی در گروه فیزیولوژی دانشکده علوم پزشکی، ارتباط با انجمن های علمی معتبر علوم اعصاب دنیا، میزبانی کنگره های بین المللی معتبر، انتقال تکنیک های جدید و دستاوردهای مهم علمی به دانشگاه تربیت مدرس از طریق گروه فیزیولوژی و ... به عنوان نمونه هایی از فعالیت های بین المللی این گروه نام برد.
دکتر سمنانیان با اشاره به اهمیت ارتباطات بین المللی در دانشگاه های نسل سوم تصریح کرد: ارتباطات بین المللی جزء لاینفک دانشگاههای نسل سوم است. نظام انگیزشی در این دانشگاهها اساتید را به سمت فعالیت های بین المللی هدایت می کند. آنها می دانند که اگر همکاری های بین المللی داشته باشند رشد کرده و ارتقاء می یابند.
وی افزود: فرهنگ دانشگاهی ما در 20 سال گذشته اساتید را به سمت چاپ مقاله سوق داده است تا آنجا که در این فرهنگ اگر کسی مقاله چاپ نکند، کم ارزش می شود. سیستم دانشگاهی ما برای همکاری های بین المللی طراحی نشده است و اگر بخواهیم در این زمینه موفق باشیم یک فرایند طولانی و روند کاری 10 ساله را می طلبد.
دکتر سمنانیان در پایان تأکید کرد: اگر گروه فیزیولوژی دانشگاه توانسته است که در سطح بالای بین المللی کار کند و به عنوان تنها گروه آموزشی دانشگاه در این زمینه مطرح باشد، پس کل دانشگاه نیز می تواند در سطح بالای بینالمللی فعالیت کند. امیدوارم با برنامه ریزی در ارتباطات بین المللی فعالی شده و اساتید با انگیزه در این زمینه قدم بردارند و دانشگاه را از منافع ارتباطات بین المللی بهره مند کنند.
در پایان بخش نخست این همایش، از دکتر سعید سمنانیان و دکتر سامان حسین خانی به عنوان دو چهره برتر در زمینه فعالیت های علمی- بین المللی دانشگاه با اهداء لوح یادبود تقدیر شد
همایش بین المللی سازی دانشگاه تربیت مدرس با سخنرانی دکتر اشتوکل مسئول دفتر و نماینده DADA در ایران با موضوع "علم و تحقیقات در آلمان، بورسیه ها و روابط آکادمیک"، سخنرانی دکتر ذاکر صالحی محقق مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی کشور با موضوع "نقل و انتقال دانشجو در صحنه بین الملل" و سخنرانی دکتر صبوری ناظر دانشگاه در پروژه ارتقاء 5 دانشگاه و 5 مرکز پژوهشی برتر کشور به تراز بین المللی با موضوع "بین المللی شدن دانشگاه " ادامه و با برگزاری میزگرد و جمع بندی اعضای شورای همکاری بین الملل دانشگاه و پاسخ به سؤالات حاضرین خاتمه یافت.