جلسه دفاع از پایاننامه: آقای صالح محمودوند گبلو، گروه آموزشی هوافضا-سازه های هوایی
خلاصه خبر: شبیه سازی ارابه فرود به صورت غیر خطی برا ی بهبود پایداری فرود
چکیده:
ارابه فرود یکی از قسمتهای مهم هواپیما میباشد که به هواپیما کمک میکند روی باند حرکت کند، از روی زمین بلند شود و در هنگام فرود به آرامی بر روی زمین فرود آید. ضربه ای که در هنگام فرود آمدن به هواپیما وارد میشود بسیار زیاد است که اگر خنثی نشود، به هواپیما آسیب زیادی وارد می کند. استفاده از روش های تخمینی برای محاسبه بار وارده به هر یک از ارابه های فرود و میزان جابه جایی آن ها محاسبه غیردقیقی را به دنبال دارد. از سوی دیگر استفاده از نرم افزارهای مدل سازی نیازمند داشتن اطلاعات دقیق از سیستم ارابه فرود میباشد که معمولا در مراحل اولیه طراحی هواپیما در دسترس نیست. در این پژوهش به منظور افزایش دقت در محاسبه پارامترهای مذکور برای هر یک از ارابه های فرود، هر یک از آنها به صورت سیستم جرم و فنر و میراگر مدل می شوند و کل سیستم هواپیما به صورت یک سیستم 4 درجه آزادی در نظر گرفته میشود و معادلات دینامیکی حاکم بر آن بدست میآید. با انتقال این معادلات به فضای حالت و سپس حل عددی آن ها در نرم افزار متلب میزان جابهجایی و نیروی وارد بر هر یک از ارابه های فرود در سناریوهای فرود سه چرخ و دو چرخ بدست میآید. در ادامه، معادلات دینامیکی حاکم به صورت غیرخطی در نظر گرفته میشود. غیرخطی بودن سیستم به دلیل غیرخطی در نظر گرفتن سختی لاستیک ارابه های فرود میباشد. معادلات به روش-رانگ – کوتای مرتبه 4 حل میشود. رفتار دینامیکی با استفاده از نگاشت پوانکاره مورد بررسی قرار گرفته و برای صحه گذاری نتایج از نمودارهای صفحه فاز سیستم و FFT (تبدیل فوریه سریع) استفاده میشود. 11 دی 1397 / تعداد نمایش : 1490
|