جلسه دفاع از رساله: خانم سعیده عنایتی، گروه مهندسی مخابرات

خلاصه خبر: طراحی و تحلیل شبکه های مبتنی بر ایستگاه های پایۀ هوایی بر اساس هندسۀ تصادفی

  • عنوان: طراحی و تحلیل شبکه های مبتنی بر ایستگاه های پایۀ هوایی بر اساس هندسۀ تصادفی
  • ارائه‌کننده: سعیده عنایتی
  • استاد راهنما: دکتر حمید سعیدی
  • استاد ناظر داخلی اول: دکتر نادر مکاری
  • استاد ناظر خارجی اول: دکتر علی الفت-دانشیار (دانشگاه: تهران)
  • استاد ناظر خارجی دوم: دکتر بابک خلج-استاد (دانشگاه: صنعتی شریف)
  • استاد مشاور اول: دکتر حسین پیشرونیک
  • استاد مشاور دوم: دکتر حلیم یانیک عمراغلو
  • مکان: آزمایشگاه سیستم های مخابراتی
  • تاریخ: 98/09/02
  • ساعت: 13:00

چکیده: استفاده از پهپادها در شبکه های مخابراتی بخصوص در نسل پنجم مخابرات، موضوعی است که در سال های اخیر بدلیل کم هزینه بودن، انعطاف پذیری در طراحی و راه اندازی شبکه و نیز ایجاد دید مستقیم با احتمال بالا، مطرح شده و تاکنون حجم زیادی از مطالعات و تحقیقات را به خود اختصاص داده است. در بخش اول این رساله، به قابلیت حرکت پهپادها توجه شده است. در واقع بدلیل مزایای حرکت، اعم از متوسط محوشدگی پایین و مصرف انرژی کمتر، مطلوب است پهپادها در شبکه به صورت متحرک و نه ساکن به¬کار روند. با این حال، در یک محیط با ابعاد محدود شامل پهپادهای ساکن یکنواخت، حرکت باعث از بین رفتن یکنواختی شبکه و در نتیجه غیریکنواختی عملکرد پوشش شبکه می¬شود. به همین دلیل، دراین بخش از رساله، هدف طراحی مسیرهایی است که اگر پهپادها طبق آن ها در شبکۀ با ابعاد محدود حرکت کنند، یکنواختی شبکه حفظ شود. در این رابطه، دو خانواده از مسیرهای تصادفی معرفی شده اند. همچنین شبیه سازی ها برای حالت های خاصی از این دو خانواده، به نام مسیرهای تصادفی شعاعی و حلقه انجام شده است. نتایج شبیه سازی نشان می¬دهد که اگر پهپادها بر طبق این مسیرها در محیط با ابعاد محدود حرکت کنند، نه تنها شبکه از قابلیت های حرکت مثل محوشدگی کم¬تر، بهره¬مند خواهد شد، بلکه یکنواختی پوشش شبکه در تمام نقاط نیز حفظ میشود. همچنین با در نظر گرفتن جنبۀ کاربردی مسئله، مسیرهای معادل معین برای دو حالت شعاعی و حلقه نیز طراحی شده است. نتایج شبیه سازی برای این مسیرها در تعداد پهپادهای بیش تر، رفتاری شبیه به حالت تصادفی نشان می¬دهد. از طرفی در مطالعات صورت گرفته از منظر هندسۀ تصادفی به لینک پشتیبان در شبکه های پهپاد توجهی نشده و در واقع اثر شبکۀ زمینی بر آن نادیده انگاشته شده است. به همین دلیل، در بخش دوم این رساله مدل سازی و تحلیل در یک شبکۀ ایستگاه هوایی که به عنوان رلۀ ساکن با قابلیت برداشت انرژی RFبرای یک شبکۀ ایستگاه زمینی فعالیت می¬کند، در نظر گرفته شده است. در این بخش، تأثیر پارامترهای شبکه زمینی بر احتمال پوشش و احتمال برداشت انرژی رله ها به دست می¬آید. نتایج شبیه سازی حاکی از آن است که زمانی که چگالی ایستگاه های زمینی و یا زمان برداشت انرژی کم باشد، ارتفاع بهینه¬ای برای پهپاد جهت احتمال پوشش و احتمال برداشت انرژی بیشینه وجود خواهد داشت.
کلمات کلیدی: پهپاد، ایستگاه پایۀ هوایی، رله، برداشت انرژی، فرآیندهای مسیر تصادفی، فرآیندهای مسیر معین، احتمال پوشش


27 آبان 1398 / تعداد نمایش : 1945