متن کامل خبر


 
برگزاری جلسه ی تریبون آزاد دانشجویان با حضور هیئت رئیسه دانشکده کشاورزی به مناسبت " روز دانشجو "

خلاصه خبر: به گزارش روابط عمومی دانشکده،همزمان با "روز دانشجو" ، در مورخ 1394.9.16 جلسه ی تریبون آزاد دانشجویان با هیئت رئیسه دانشکده کشاورزی در محل سالن اجتماعات شهید خلوتی این دانشکده برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده،همزمان با "روز دانشجو" ، در مورخ 1394.9.16 جلسه ی تریبون آزاد دانشجویان با هیئت رئیسه دانشکده کشاورزی در محل سالن اجتماعات شهید خلوتی این دانشکده برگزار شد.

این جلسه، با محوریت بررسی مشکلات دانشجویان دانشکده کشاورزی، ساعت 13 روز دوشنبه با تلاوت آیاتی از کلام ا... مجید، پخش سرود افتخارآمیز جمهوری اسلامی ایران و پخش کلیپ به مناسبت روز دانشجو آغاز گردید.

در ادامه، آقای دکتر علی اصغر طالبی –رئیس دانشکده کشاورزی –ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری اربعین حسینی و خوشامد گویی به دانشجویان حاضر در جلسه، فرارسیدن روز دانشجو را تبریک گفت.

وی با ابراز خرسندی از تشکیل اولین جلسه ی تریبون آزاد دانشجویی در دانشکده کشاورزی اظهار داشت: بسیار مایه ی خوشحالی است که این نشست در روز دانشجو برگزار می شود. لذا روز دانشجو را که مصادف با شانزدهم آذرماه هر سال گرامی داشته می شود را خدمت شما عزیزان تبریک عرض می کنم و این روز را گرامی می داریم و به روان پاک شهدای دانشجو بویژه شهدای روز دانشجو احمد قندچی، آذرشریعت رضوی و مصطفی بزرگ نیا درود می فرستیم.

همچنان که مطلع هستید در روز 16 آذر 1332 دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به دخالت های آمریکا و انگلیس در امور ایران و سفر ریچارد میلسون، معاون وقت رئیس جمهور آمریکا، به تهران بپا خاستند و سینه ی خود را آماج گلوله های رژیم پهلوی قرار دادند تا سندی دیگر از روح میهن پرستی ، آزادی خواهی و استقلال طلبی و شجاعت فرزندان این مرز و بوم را با نثار خون خویش برای همیشه در تاریخ ثبت کنند.

آقای دکتر طالبی افزود: واقعیتی غیر قابل انکار است که در پنجاه سال اخیر قشر دانشجو نقش پیشرو و هدایتگر را در رخدادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به خوبی ایفا کرده است. در سال های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و در مبارزه با رژیم ستمشاهی و در سال های 1355 تا 1357 که به پیروزی انقلاب اسلامی و اضحلال رژیم شاهنشاهی منجر شد، دانشجویان همواره نوک پیکان مبارزه بودند.

در سال های بعد از انقلاب اسلامی و در دفاع مقدس، جوانان و بویژه جوانان دانشجو نقش کلیدی را در دفاع از آب و خاک و نوامیس این کشور ایفا کردند و در بیست سال اخیر نیز دانشجویان منشأ همه ی تحولات خوب کشور بویژه در زمینه پیشرفت های علمی هستند. این در شرایطی بوده که کشور ما در طی 35 سال گذشته همواره با تحریم و کمبود بودجه و امکانات ، بویژه در دانشگاه ها با کمبود بودجه های آموزشی، پژوهشی، عمرانی و رفاهی مواجه بوده است. البته یک بخش مهم از کمبود بودجه و امکانات دانشگاه ها بدلیل یک نقص مدیریتی کلان در کشور است زیرا قرار بر این بود که بر مبنای برنامه ی پنجم توسعه و برنامه ی ششم توسعه، که سیاست های کلی آن در تیرماه 1394 توسط مقام معظم رهبری به دولت ابلاغ شد، 5/4 درصد از بودجه ناخالص ملی به پژوهش و تحقیقات تخصیص پیدا کند که متأسفانه تا کنون به 5/0 درصد هم نرسیده است.

رئیس دانشکده کشاورزی گفت: اکنون سوال این است که وظیفه ی ما دانشگاهیان به عنوان متولیان اصلی تحقیق و پژوهش چیست؟ ما باید به مسئولین عالی رتبه ی کشور بطور مرتب یادآور بشویم که تنها راه اقتدار و پایداری نظام و کشور علم است و به یاد بیاوریم فرمایش گهربار پیامبر عظیم الشأن اسلام را که فرمود: " علم قدرت و اقتدار است و هر کس به آن دست یابد سلطه پیدا خواهد کرد و هرکس برای به دست آوردن آن تلاش نکند بر او غلبه خواهد شد " .

آقای دکتر طالبی در ادامه گفت: دانشکده کشاورزی و بطور کلی دانشگاه تربیت مدرس در کنار نقاط قوت فراوانی که دارد قطعا کمبودها و نواقص قابل توجهی هم دارد. قضاوت منصفانه در مورد دانشکده و دانشگاه باید با توجه به نقاط قدرت و ضعف باشد. اگر کسی فقط نقاط قوت را ببیند و وضعیت موجود او را ارضاء کند درصدد رفع کمبودها و نواقص بر نخواهد آمد و این یک ضعف مدیریتی است. در عین حال نیز نگاه صرف به کمبودها و نواقص انسان را از تحرک، پویایی و نشاط باز می دارد . هر کاری که انجام می شود از صفر تا صد آن ارزشمند است. بنابراین ما اعتقاد داریم کمبود و نقص در دانشکده کشاورزی کم نیست و تنها راه رفع این نواقص را هم تلاش و کار بیشتر می دانیم. در عین حال دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، طی 33 سال عمر خود مسیر بسیار درخشانی را طی کرده است و کسب رتبه ی دوم دانشگاه تربیت مدرس در تولید علم در بین دانشگاه های جامع کشور خود موید جایگاه برجسته و ویژه ی دانشگاه در نظام آموزش عالی کشور است.

وی افزود: بزرگ ترین خطای بسیاری از انسان ها این است که فکر می کنند عقل کل هستند و همه چیز را بهتر از دیگران می دانند و این ریشه ی خودمحوری و بسیاری از خطاهایی است که ممکن است اتفاق بیفتد و بعلاوه این نگرش خلاف آموزه های اخلاقی، انسانی و اسلامی است. در آموزه های دینی ما در قرآن کریم بر مشورت با اهل خرد بسیار تأکید شده است. بنابراین این جلسه فرصتی است برای ما که از نظرات قشر نخبه و فرهیختگان جامعه یعنی شما دانشجویان عزیز در مقاطع ارشد و دکتری بهره ببریم و یقین داشته باشید که دیدگاه ها و نظرات شما عزیزان می تواند در بهبود مدیریت دانشکده در زمینه ی مسائل صنفی، آموزشی، پژوهشی، اداری، فرهنگی و سایر زمینه ها بسیار موثر باشد.

آقای دکتر طالبی در بخش پایانی سخنانش گفت: ما تلاش می کنیم شرایطی را در این دانشکده ایجاد کنیم که همه ی اقشار دانشگاهی اعم از دانشجو، کارمند و استاد بتوانند دیدگاه های خود را در خصوص همه ی مسایل، البته در چارچوب رعایت ادب و اخلاق و بدون تهمت و افترا به دیگران، مطرح کنند.

پس از صحبت های آقای دکتر طالبی، رئیس دانشکده کشاورزی، جلسه ی پرسش و پاسخ آغاز و دانشجویان دانشکده با بیان سوالاتی از هیئت رئیسه دانشکده کشاورزی خواهان بررسی و رسیدگی به مشکلات صنفی خود شدند. اعضای هیئت رئیسه دانشکده نیز بنا به ارتباط سوال به هر حوزه، بصورت جداگانه به سوالات دانشجویان پاسخ داده، ابراز امیدواری کردند که در آینده ای نزدیک با همکاری مسئولین محترم دانشگاه تربیت مدرس، این مشکلات تا حد امکان رفع گردد.

درپایان این جلسه هدیه ای، که به رسم یادبود روز دانشجو از طرف معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشکده کشاورزی تهیه شده بود، به حاضرین در مراسم تقدیم شد.

گفتنی است اهم سوالات طرح شده از طرف دانشجویان در این جلسه مربوط به مشکلات خوابگاه های دانشجویی دانشکده و بویژه خوابگاه جدیدالاحداث شهید احمدی روشن و محوطه ی بیرونی آن، سرعت پایین اینترنت در خوابگاه ها، تعداد زیاد دانشجویان در هر واحد خوابگاهی، مسائل صنفی دانشجویی، بهینه سازی فضا و مدیریت فروشگاه موادغذایی دانشکده، راه اندازی دفاترانجمن های علمی، مشکلات دانشجویان سنواتی، توجه بیشتر به امکانات ورزشی دانشکده، آنتن دهی نامناسب همراه اول و ایرانسل در دانشکده، حضور کم تعدادی از اساتید در دانشکده، کیفیت غذای سلف دانشجویی، اورژانس دانشکده، کیفیت نامطلوب سرویس های ایاب و ذهاب دانشجویان، عدم دسترسی مناسب دانشجویان به کلاس های آموزشی کمک درسی با توجه به موقعیت جغرافیایی دانشکده کشاورزی و مسائل دیگری از این قبیل بود.

17 آذر 1394 / تعداد نمایش : 885