متن کامل خبر


 
برگزاری جشن روز جوان و اولین همایش کارآفرینی و جوان در دانشکده کشاورزی

خلاصه خبر: همزمان با ولادت حضرت علی اکبر)ع(، در روز چهارشنبه مورخ 29/2/1395 مراسم جشنی به این مناسبت و گرامیداشت روز جوان و همایش کارآفرینان جوان با حضور هیئت رئیسه، دانشجویان، اساتید، کارکنان و میهمان ویژه ی این مراسم، آقای فرزاد استخری (کشاورز نمونه ی کشور در سال 1391 از استان فارس و یکی از مشاوران وزیر کشاورزی در ستاد گندم ) در سالن اجتماعات دانشکده کشاورزی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده کشاورزی، همزمان با ولادت حضرت علی اکبر)ع(، در روز چهارشنبه مورخ 29/2/1395 مراسم جشنی به این مناسبت و گرامیداشت روز جوان و همایش کارآفرینان جوان با حضور هیئت رئیسه، دانشجویان، اساتید، کارکنان و میهمان ویژه ی این مراسم، آقای فرزاد استخری (کشاورز نمونه ی کشور در سال 1391 از استان فارس و یکی از مشاوران وزیر کشاورزی در ستاد گندم ) در سالن اجتماعات دانشکده کشاورزی برگزار شد.
در این مراسم پس از قرائت آیاتی از کلام ا... مجید، آقای دکتر علی اصغر طالبی، رئیس دانشکده، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و فرارسیدن میلاد منجی عالم بشریت حضرت ولی عصر(عج) اظهار داشت: در ابتدا خدمت مهمان گرانقدر این همایش جناب آقای استخری خوشامد عرض می کنم و حضور ایشان را در دانشکده کشاورزی گرامی می داریم. امیدوارم شما دانشجویان و اساتید از تجارب ارزشمند ایشان در زمینه ی کارآفرینی و اشتغال زایی بهره ی لازم را ببرید و آنها را سرمشق فعالیت های آینده ی خود قرار دهید و بخاطر داشته باشید که شرط موفقیت کار و تلاش و مجاهدت خستگی ناپذیر است. به قول برنارد شاو در این دنیا کسانی پیشرفت می کنند که شرایط را خود برای پیشرفت فراهم کنند و منتظر ایجاد شرایط توسط دیگران نباشند.
آقای دکتر طالبی گفت: سرگذشت انسان های موفق در زمینه ی اشتغال زایی و کارآفرینی بسیار پندآموز است. در سرگذشت بسیاری از این انسان ها یک مورد مشترک وجود دارد وآن شکست های متعدد است ولی این انسان ها نشان داده اند که انگیزه، عزم و اراده و همت انسان هر شکستی را به پیروزی بدل می سازد. نکته ی مشترک دیگر در مورد بسیاری از انسان های موفق این است که از صفر شروع کرده اند ولی به چنان موفقیت هایی رسیده اند که گردش مالی بعضی از شرکت ها و مجموعه هایی که ایجاد کردند از درآمد تعدادی از کشورهای جهان بیشتر است.
انسان های موفق چند ویژگی دارند. همیشه مثبت نگر هستند. انسان های منفی نگر انرژی خود و دیگران را نابود می کنند و همیشه افسوس گذشته را می خورند در حالیکه افراد مثبت نگر همیشه نگاهشان به آینده است و بر جنبه های مثبت رخدادها تمرکز می کنند و از آن ها برای ادامه ی کار انرژی می گیرند. انسان های موفق خودباور هستند و به توانمندیهای خود اعتماد دارند و می دانند که انسان اشرف مخلوقات و باهوش ترین موجود روی کره زمین است و این توان را خداوند در وجود انسان قرار داده که طبیعت را به تسخیر خود دربیاورد. انسان های موفق انتقادپذیر، فروتن و آزاداندیش هستند. از پیشنهادات سازنده استقبال می کنند. هرگز موفقیت های خود را به رخ دیگران نمی کشند و زندگی متعادلی دارند و از خدمت به دیگران لذت می برند.
آقای دکتر طالبی در ادامه گفت: نکته ی دیگری که علاقه مندم به صورت گذرا به آن اشاره کنم این است که چرا علی رغم ظرفیت ها و پتانسیل های بسیار گسترده ای که در کشور ما در زمینه ی کشاورزی وجود دارد بخش قابل توجهی از فارغ التحصیلان رشته های مختلف کشاورزی بیکارهستند؟!
موضوعات مختلفی در این قضیه دخیل است که شناخت آنها می تواند به واقع گرایی نسل جوان و تلاش برای پیمودن راه های جدیدی بر اشتغال زایی و کارآفرینی کمک کند: 1- تعداد زیاد فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته های مختلف از جمله رشته های کشاورزی است که امکان جذب آن ها در مشاغل دولتی وجود ندارد. کشور ما از نظر تعداد دانشجو یک کشور استثنایی در دنیا است، و به دلیل اشتغال، جوانان عموما فرصت دیگری جز ادامه تحصیل ندارند. در بسیاری از کشورهای پیشرفته مبنای زندگی اشتغال است و به محض اینکه فرد شغل مناسب و پایداری پیدا کرد بین شغل و تحصیل، شغل را انتخاب می کند در حالیکه در کشور ما علاوه بر حجم بسیار گسترده ی جوانان که به دلیل نداشتن شغل، تحصیل می کنند بسیاری از کسانی که شاغل هم هستند از وزیر و وکیل و مدیرکل و سرلشکر گرفته تا استاندار و شهردار و بخشدار دوست دارند عنوان دکتر و مهندس به اول اسمشان چسبیده باشد و هیچ استفاده ای هم از این تحصیلاتی که با پول نفت صورت گرفته است، نمی کنند.
2- نکته ی دوم در خصوص دانشگاههاست. حقیقتا بر مبنای طراحی و سیاست گذاری های صورت گرفته، دانشگاه های ما عملکرد قابل قبولی داشتند ولی مساله این است که طراحی ها و سیاست گذاری های کلان در حوزه ی آموزش عالی از ابتدا جامع و کامل نبوده است. دانشگاه ها در مسیر تکامل خود چند نسل را سپری کردند. در دانشگاه های نسل اول که دانشگاه های آموزش محور بودند تقریبا عملکردی مشابه دبیرستان در سطح بالاتر داشتند و وظیفه ی آن ها عمدتا تربیت نیروی انسانی بود. دانشگاه های نسل دوم دانشگاه های پژوهش محور بودند که علاوه بر آموزش، پژوهش و تحقیق را سرلوحه ی فعالیت های خود قرار دادند و مهمترین دستاورد چنین دانشگاه هایی انتشارات علمی است.
دانشگاه های نسل سوم، دانشگاه های کارآفرین هستند. این دانشگاه ها علاوه بر آموزش و پژوهش، نقش موثری در توسعه اجتماعی و اقتصادی، ثروت آفرینی، کارآفرینی و کاربردی کردن علوم ایفا می کنند.
در حال حاضر درکشورهای پیشرفته شاهد ظهور دانشگاه های نسل چهارم هستیم یعنی دانشگاه هایی که در توسعه محلی، منطقه ای و حتی جهانی نقش دارند. در این دانشگاه ها به غیر از وظایف دانشگاه های سه نسل گذشته یعنی آموزش، پژوهش و کارآفرینی، ضمن بررسی روندهای جاری و آینده ی جهان، مسیر سیاست های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را به سمت و سویی هدایت می کنند که کشوری که در آن قراردارد بتواند جایگاه مناسب خود را در منطقه و نظام بین الملل بدست آورد. بر این اساس اداره ی جهان در آینده در دست دانشگاه های نسل چهارم است.
بر اساس این توضیحات دانشگاه های کشور ما عموما در مرحله نسل اول و دوم هستند و تعدادی از دانشگاه های کشور در حال ورود به مرحله ی سوم یعنی دانشگاه های کارآفرین. خوشبختانه در طرح راهبردی دانشگاه تربیت مدرس که اخیرا تهیه شده است موضوع کارآفرینی و تجاری سازی علم و تحقیقات کاربردی و فناورانه و تولید دانش فنی مورد توجه جدی قرار گرفته است و امیدوار هستیم با همت اساتید و دانشجویان محترم و نیز اصلاح مدل های ذهنی و آگاهی سازی و جریان سازی، فاصله دانشگاههای ما با دانشگاه های برتر دنیا کاهش پیدا کند.
رئیس دانشکده کشاورزی در پایان سخنانش گفت: لازم است از انجمن دانشجویی کارآفرینی کشاورزی که با تلاش بسیار و با شور و نشاط و انگیزه ی فراوان این همایش ارزشمند را برای اولین بار در دانشکده کشاورزی برگزار کردند تشکر و قدردانی نمایم و امیدوارم سایر انجمن ها از این حرکت ارزشمند الگو بگیرند و در جریان سازی موضوع کارآفرینی نقش مهمی ایفا کنند.
سپس آقای فرزاد استخری، کشاورز نمونه، طی سخنانی به اهمیت ارتباط بیشتر مزارع و کشاورزان با مراکز علمی و دانشگاه ها اشاره کرد و بر لزوم استفاده از علوم جدید کشاورزی جهت بهره وری بهتر در مزارع کشاورزی تاکید کرد. وی سپس به سوالات مختلف حاضرین در زمینه های کشاورزی پاسخ داد و آمادگی خود و تعداد دیگری از کشاورزان را جهت بازدید علمی دانشجویان از مزارع برتر و نمونه ی کشور اعلام نمود.
پخش کلیپ ، پذیرایی و اجرای موسیقی سنتی ایرانی به مناسبت ولادت باسعادت حضرت علی اکبر(ع) از بخش های دیگر این مراسم بود.
گفتنی است در پایان این مراسم رئیس دانشکده کشاورزی لوح سپاس و تقدیری را که به رسم یادبود و قدردانی تهیه شده بود به آقای فرزاد استخری اهدا کرد.

9 خرداد 1395 / تعداد نمایش : 925