متن کامل خبر


 
بازدید علمی از خانه آمار و شهرک تحقیقاتی اصفهان

خلاصه خبر: بازدید علمی از خانه آمار و شهرک تحقیقاتی اصفهان به منظور آشنایی دانشجویان دکتری و ارشد گروه آمار با فعالیت­های صورت گرفته و با هدف گرفتن ایده­ جهت تاسیس مکان­های مشابه به پیشنهاد جناب آقای دکتر محمدزاده و جناب آقای دکتر گل علی زاده صورت گرفت.

بازدید علمی از خانه آمار و شهرک تحقیقاتی اصفهان به منظور آشنایی دانشجویان دکتری و ارشد گروه آمار با فعالیت­های صورت گرفته و با هدف گرفتن ایده­ جهت تاسیس مکان­های مشابه به پیشنهاد جناب آقای دکتر محمدزاده و جناب آقای دکتر گل علی زاده صورت گرفت. برنامه شامل سفری تقریبا 3روزه به همراه بازدید از اماکن تاریخی و تفریحی اصفهان بود. در ادامه گزارشی از برنامه­های اجرا شده در طی سفر ارائه خواهد شد.

1- بازدید از خانه آمار اصفهان

چهارشنبه 15 اردیبهشت ماه 95 حدود ساعت 9 صبح به همراه دکتر ایرانپناه مدیر خانه آمار بازدیدی از خانه آمار اصفهان صورت گرفت. در ابتدا دکتر ایران پناه ضمن خیر مقدم به مهمانان به بیان چگونگی شکل گیری این خانه  فرهنگی و اهداف و برنامه­های تعریف شده برای آن پرداختند. تشکیل شهر علم در اصفهان با کمک شهرداری اصفهان و پیشنهاد چند تن از اعضای هیئت علمی به مناسبت سال جهانی ریاضی (سال 2000 میلادی) سرآغازی برای فعالیت­های علمی و آشنایی اقشار مختلف مردم با این نهادها بود. خانه ریاضی شاید اولین خانه علمی- فرهنگی در اصفهان است که بعد از گذشت چندین سال می­توان به عنوان نمونه­ای موفق از گسترش تفکر و ایجاد علاقه به ریاضی در بین اقشار مختلف مردم به خصوص دانش آموزان و دانشجویان اشاره کرد. پس از آن سایر علوم پایه از جمله زیست شناسی و فیزیک نیز درصدد ایجاد چنین اماکنی پرداختند. اما ایده تاسیس خانه آمار اولین بار به مناسبت روز جهانی آمار (20 اکتبر 2010) شکل گرفت و با نامگذاری سال جهانی آمار در سال2013 توسط سازمان ملل متحد و به پیشنهاد خانه ریاضیات و ورود چهار نفر از اعضای هیات علمی گروه های آمار دانشگاه اصفهان و صنعتی اصفهان به عنوان هیات مؤسس تقویت شد تا اینکه در 16 مهر 1394 رسما فعالیت خود را شروع نمود. شروعی ساده به طوری که به قول دکتر ایران پناه تنها یک دفتر اجاره ای است در ساختمان خانه ریاضیات و در مجاورت خانه های فیزیک و نجوم و زیست شناسی به انضمام از کلاس های خانه ریاضیات تقریبا همه چیزی است که خانه آمار دارد و عمده نیروی اجرایی، 2 تن از خانم های فارغ التحصیل آمار دانشگاه اصفهان در مقطع کارشناسی ارشد هستند. خانه به لحاظ سازمانی زیر نظر معاونت فرهنگی شهرداری و به لحاظ مقررات و آیین نامه ها زیر نظر انجمن آمار ایران است. دکتر ایران‌پناه اهداف خانه آمار اصفهان را در سه بخش دانش آموزی، دانشجویی و دانش‌آموختگی برشمرد که شروع آن از دی‌ماه 1394 در بخش دانش‌آموزی بوده است. دلیل اولویت بخشی در بخش دانش‌آموزی، افت تحصیلی در بین دانشجویان است که پایه تحصیلی‌ دانش‌آموزان بویژه در درس آمار در مدارس تقویت نشده است. دکتر ایران‌پناه به یکی از طرح‌های پیشنهادی خانه آمار اصفهان برای بهبود تدریس آمار برای دانش‌آموزان اشاره و اظهار کرد: پیشنهاد ما این بود که از کارشناسان ارشد رشته آمار برای تدریس این درس در آموزش و پرورش استفاده شود. ایشان یکی از چالش‌های موجود در اجرای این طرح پیشنهادی را سیستم پذیرش وزارت آموزش و پرورش عنوان و تصریح کرد: در آزمون استخدامی جدید آموزش و پرورش نیز هیچ فرد آماری استخدام نشد. وی برخی از فعالیت‌های خانه آمار اصفهان را پژوهش درباره کاربرد آمار در سایر علوم و رشته‌های دانشگاهی و تشکیل مرکز مشاوره آماری و کانون دانش‌آموختگان آمار استان اعلام کرد.

در ابتدای ورود به خانه، با این که در حیاط سنگ قبرهایی دیده می­شد –به دلیل مجاورت با قبرستان قدیمی اصفهان- آنچه بیشتر جلب توجه می­کرد درست کردن طرح پل­های کونیکسبرگ در آب­نمای زیبای وسط حیاط است.

مخزنی تخصصی از کتاب های ریاضی و آمار

اولین بخش بازدید از خانه آمار به کتابخانه اختصاص داشت. مخزنی با چند هزار مجلد کتاب­های بیشتر ریاضی و کمتر آمار که امکان جست و جوی کتاب ها از طریق وب­سایت نیز فراهم شده است و همچنین امانت بین کتابخانه­ای در شهر اصفهان یکی دیگر از امکانات موجود در این کتابخانه بوده است.

 

آموزش بخش آمار کتاب های درسی

به دلیل کم تجربه بودن برخی از معلم ها در تدریس فصول آماری موجود در کتب درسی ریاضی، به پیشنهاد خانه و با موافقت آموزش و پرورش آموزش آن بخش به خانه آمار سپرده شد تا از ظرفیت­های دانش­آموختگان آماری و امکانات خانه آمار برای رشد و استعدادیابی بیشتر دانش آموزان بهره گرفته شود. این موضوع از طریق بکارگیری وسایل کمک آموزشی به خصوص برای سنین دبستانی- مثلا ساخت نمودار ها از طریق کاردستی به جای رسم آن ها می تواند فراهم شود.

موج نور (بخش نابینایان)

یکی دیگر از بخش های جالب توجه بخش ویژه نابینایان بود که در آن جا علاوه بر وجود امکانات خاصی برای نابینایان مثل کیبورد های مخصوص و....، فعالیت اصلی، تولید کتاب های مخصوص نابینایان توسط خود عزیزان روشندل بود. در واقع تلاش در این بخش، می شود تا آموزش هایی از طریق نرم افزارهای صوتی به نابینایان داده شود تا هم راحت­تر به زندگی عادی پرداخته و هم در نهایت سبب بدست آوردن شغل و کسب درآمد نیز شود. این آموزش ها شامل آموزش نرم افزارهای کاربردی مختلف مثل ICDL، آفیس ، اندروید و.... و همچنین آموزش­های خاص مثل استفاده از عصا، کار با GPSو.... است.

اتاق بازی

بخش دیگر بازدید، اتاق بازی خانه ریاضیات بود که در آن جا دانش آموزان لذت آموزش ریاضی را از طریق بازی های گروهی ریاضی تجربه می کردند. بازی هایی مثل ساختن شکل های ریاضی، طراحی­های ریاضی، کاردستی های ابتکاری و.....

در حضور پیشکسوتان

در نهایت دقایقی در محضر دو پیشکسوت ریاضی و آمار اصفهان دکتر خرد پژوه-مدیر خانه ریاضیات- و دکتر رجالی بودیم که ابتدا دکتر رجالی درباره لزوم قرار گرفتن همّ اصلی خانواده آمار برای تصویب نظام آمارشناسی در مجلس، دقایقی صحبت کردند و سپس دکتر خرد پژوه درباره لزوم وارد شدن آماردانان به بدنه آموزش آمار در مدارس و دانشگاه ها صحبت کردند و در نهایت بیشتر وقت همنشینی به درد و دل­های دکتر ایران­پناه گذشت. از قول حمایت 100 میلیونی شهرداری که محقق نشده است و برگزاری برنامه ها را در خانه آمار و حتی پرداخت حقوق کارکنان را با چالش های جدی مواجه کرده است و برنامه هایی مثل مسابقات آمار و مدل سازی در مدارس، کارگاه های آموزش آمار و.....که می تواند نقش بسیار موثری در ترویج شناخت بیشتر و بهتر از آمار داشته باشد. ایشان همچنین پیشنهاد تاسیس خانه آمار در تهران را دادند و عنوان کردند که شهرهایی مثل یزد، قزوین و رشت نیز به دنبال تاسیس خانه آمار هستند و در نهایت تشکیل کانون فارغ التحصیلان آمار دانشگاه تربیت مدرس به منظور استفاده از ظرفیت­های بالای این عزیزان در حوزه­های مختلف یکی دیگر از پیشنهادات دکتر ایران پناه در این بازدید بود.

2- بازدید از شهرک تحقیقاتی اصفهان

 بخش دوم بازدیدهای علمی مربوط به بازدید از شهرک تحقیقاتی اصفهان بود. در این بازدید آقای میرزایی به بیان تاریخچه و اهداف تشکیل چنین شهرک­هایی در کشور پرداختند و بیان کردند که شهرک­های علم و فناوری مولود عصر توسعه مبتنی بر دانایی هستند. وی همچنین اظهار کردند که شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان به عنوان يك سازمان مستقل با هدف توسعه مبتني بر دانايي از طريق ايجاد مراكز رشد و پارك‌هاي علم و فناوري در اصفهان، قطب اقتصادي و صنعتي ايران شكل گرفته است. اين سازمان به عنوان اولين سازمان موسس مراكز رشد و پارك‌هاي علم و فناوري در كشور، تلاش مي‌كند تا با ايجاد بستري مناسب براي توسعه فعاليت‌ شركت‌هاي دانش‌بنيان، زمينه لازم را براي تجاري‌سازي دستاوردهاي آن‌ها و جذب سرمايه‌گذاري‌هاي داخلي و خارجي فراهم آورد. شهرک تحقیقاتی اصفهان هم اکنون شامل دو بخش سایت شیخ بهایی (قسمت اصلی شهرک) به مساحت حدود 40 هکتار و سایت ابوریحان که بیشتر در زمینه­های نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت دارد در زمینی به مساحت 22 هکتار است و در کل به مساحت 520 هکتار در مجاورت دانشگاه صنعتی اصفهان قرار دارد. وی همچنین عنوان کردند که برای ورود به شهرک باید در بخش­های رشد مقدماتی (6-9 ماه)، رشد (3-5 سال) حداقل معیارهای تعیین شده را کسب کنند. خدمات ارائه شده از طرف شهرک علم و فناوری در هر بخش بنا به نیاز و محصولات تولیدی هر رشته متفاوت بوده و از شرایط لازم برای درخواست، داشتن ایده قابل تجاری سازی می­باشد. در ادامه مهندس صادقی از اعضای روابط عمومی شهرک، توضیحاتی از محصولات تولید شده در این شهرک علم و فناوری ارائه کردند و بازدید از بخش های مختلف سایت شیخ بهایی انجام گرفت. برای اطلاعات بیشتر از این شهرک علم و فناوری می توان به آدرس اینترنتی  http://www.istt.ir/ مراجعه کرد.

3- برنامه­‌های تفریحی

بازدید از آکواریوم اصفهان (بزرگترین آکواریوم در خاورمیانه)، سی و سه پل، باغ هشت بهشت، میدان نقش جهان و اماکن تاریخی در آن (عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام و بازار سنتی اصفهان) از جمله برنامه­های تفریحی در اصفهان بوده است. در نهایت زیارت مسجد مقدس جمکران آخرین برنامه از سفر تیم تحقیقاتی گروه آمار تربیت مدرس بوده است

 

 

 

27 اردیبهشت 1395 / تعداد نمایش : 985