•  فیزیوتراپی
    مدیر گروه
    دکتر رویا روانبد

آمار و اطلاعات

تاریخچه

رشته فیزیوتراپی یک رشته بالینی است که به ارزیابی، پیشگیری و درمان در حیطه های مختلف ارتوپدی، نورولوژی، روماتولوژی، قلبی-تنفسی، زنان و زایمان، پوست، ترمیم زخم و آسیب های ورزشی می پردازد. گروه فيزيوتراپی دانشگاه تربيت مدرس فعالیت خود را همزمان با جذب دانشجو در مقطع كارشناسی ‌ارشد در سال 1365 آغاز کرد و در سال 1376 مقطع دكترای تخصصی (PhD) فيزيوتراپی شروع شد.

رسالت گروه

دانشگاه تربیت مدرس، یک دانشگاه تحصیلات تکمیلی است که توسط اساتید با تجربه در دو بعد آموزش و پژوهش و با تکیه بر الویت های نظام سلامت در جهت تحقق موارد ذیل انجام وظیفه می نماید:

  1. تعیلم و تربیت دانشجویان متناسب با ارزش هاي اسلامی، اخلاق پزشکی و آداب حرفه اي
  2. تحقق رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم با اجرای پژوهش هایی در زمینه:
    الف) پیشگیري از آسیب های عصبی-عضلانی-اسکلتی در گروه های مختلف جامعه اعم از کودکان، نوجوانان، بالغین، سالمندان، زنان باردار، جانبازان، ورزشکاران و ...
    ب) ارایه برنامه ها و روش های نوین ارزیابی و درمانی فیزیوتراپی
    ج) استفاده از تجهیزات نوین دنیا در پیشگیری، ارزیابی و درمان بیماری ها
    د) انجام تحقیقات بین رشته ای
    ه) ارتباط دانشگاه و جامعه و اجرای پروژه ها با تاکید بر اصول ترجمان دانش
فعالیت‌های اعضای گروه

مقالات متعدد چاپ‌شده در مجلات علمی پژوهشي ايران و سراسر جهان محصول فعالیت استادان برجسته و دانشجویان این بخش است. شایان ذکر است در حال حاضر ده‌ها فارغ التحصیل این گروه به‌عنوان عضو هیئت‌علمی با درجۀ دکترا در سایر دانشگاه‌ها، پایه‌گذار خدمات برجسته در بخش‌های مهم این مرزوبوم هستند. هر یک از اساتید گروه دارای آزمایشگاه های مجهز به دستگاه های پیشرفته ارزیابی و سنجش سیستم های عصبی-عضلانی-اسکلتی در زمینه تحقیقاتی خود هستند. همچنین در سال 1398 نیز مرکز تحقیقاتی-درمانی اختلالات حرکت گروه فیزیوتراپی با دربرداشتن کلیه تجهیزات به روز دنیا جهت ارزیابی و درمان اختلالات عصبی-عضلانی-اسکلتی و نیز جهت اجرای کلیه پروژه های تحقیقاتی دانشجویان گروه و در راستای الویت های رشته و همچنین خدمات رسانی به تحقیقات خارج از دانشگاه تاسیس شد.

محورهای پژوهشی گروه
  1. ارزیابی اختلالات سیستم عصبی-عضلانی-اسکلتی و بیماری یا شرایط خاص نظیر استئوپروز، سارکوپنیا، هموفیلی، دیابت و پارکینسون و درمان های فیزیوتراپی مرتبط
  2. فیزیوتراپی ورزشی
  3. توانبخشی قلبی-تنفسی
  4. توانبخشی سالمندان
  5. توانبخشی از راه دور

برای آگاهی از جزییات محورهای پژوهشی هر کدام از اساتید به صفحه شخصی ایشان مراجعه کنید.

لیست توانمندیها و صلاحيتهاي مورد انتظار از دانش آموختگان:

مقطع کارشناسی ارشد
از دانشجویان انتظار می رود در انتهای دوره کارشناسی ارشد مهارت های زیر را کسب کرده باشند:

  1. دانش تیوری در زمینه های نورولوژی، ارتوپدی، بیومکانیک و آزمایشگاه آنالیز حرکت
  2. دانش عملی در زمینه های درمان های دستی (موبیلیزیشن اندام ها و ستون فقرات)
  3. دانش بالینی (کارورزی تخصصی قلبی-تنفسی و فیزیوتراپی ورزشی)
  4. مهارت های مسوولیت پذیری و اخلاق بالینی در مواجهه با بیماران و افراد جامعه.
  5. مهارتهای اجرای پژوهش (آشنایی با تفکر نقادانه، تحقیق مبتنی بر شواهد، روش تحقیق، آمار و ترجمان، تبادل و تجاری سازی دانش)

مقطع دکترای تخصصی
از دانشجویان انتظار می رود در انتهای دوره دکترای تخصصی مهارت های زیر را کسب کرده باشند:

  1. دانش تیوری تخصصی در زمینه های نورولوژی، ارتوپدی، قلبی-ریوی، ورزشی و بیومکانیک به منظور اجرای تحقیقات بین رشته ای
  2. دانش عملی تخصصی در زمینه های درمان های دستی (منیپولیشن ستون فقرات و تکنیک های مولیگان)
  3. مهارت های تدریس (تئوری و بالینی)
  4. مهارت های تخصصی اجرای پژوهش (تفکر نقادانه، روش تحقیق پیشرفته، آمار پیشرفته و ترجمان، تبادل و تجاری سازی دانش)