متن کامل خبر


 
چه ورزشی مناسب شماست؟

خلاصه خبر: اندام خود را بشناسید و ورزش مناسب اندامتان را انتخاب نمایید.

کدام ورزش است که می‌تواند بهترین نتیجه را در کوتاه‌ترین زمان به شما ببخشد؟ جواب این سوال به این بستگی دارد که بدن شما از چه نوعی باشد! افراد مختلف، اندام‌های گوناگوی دارند. شما نوع بدن خود را از پدر و مادر خود به ارث می‌برید و بدون شک نمی‌توانید بلندی قامت یا نوع استخوان‌بندی خود را تغییر دهید، اما قادرید با انتخاب نوع خورد و خوراک و ورزشی که با نوع بدن شما متناسب است، میزان ذخایر بافت چربی خود را محدود کنید و همیشه از تناسب اندام خود لذت ببرید و تنها کاری که باید انجام دهید این است که ورزشی متناسب با اندامتان آغاز کنید و عادات غذایی مطابق با ویژگی‌های ژنتیک خود را در پیش گیرید. زمانی که نوع ورزش و برنامه غذایی خود را متناسب با نوع ساختمان بدنی و سوخت و سازتان انتخاب کنید، سریع‌تر و راحت‌تر از گذشته به وزن دلخواه خواهید رسید و تناسب اندام خود را برای همیشه حفظ می‌کنید.

در ادامه چند نکته برای شناخت نوع اندام و آنچه باید انجام دهید تا به تناسب اندام دست پیدا کنید، ذکر شده است. اما به خاطر داشته باشید که قبل از شروع هر نوع برنامه غذایی و ورزش، با پزشک خود مشورت کنید.

بدن شما از چه نوعی است؟ با اینکه هر انسانی منحصر به فرد است، همه ما در سه گروه اصلی قرار می گیریم:

  1. اکتومورف (Ectomorph): این افراد اغلب لاغرند، پاهای بلندی دارند و بلند قامتند. به دلیل سرعت بالای سوخت و ساز در بدن آنها، ذخیره چربی‌شان اندک است، اما ماهیچه‌های ضعیفی دارند.
  • ورزش پیشنهادی:  نرمش و وزنه‌زدن، سی دقیقه، سه بار در هفته – از ورزش‌های ایروبیک ملایم مانند پیاده‌روی و شنا استفاده کنید. شنا بهترین ورزش برای شماست زیرا مقاومت آب در برابر حرکات شما، برای ساخته‌شدن ماهیچه‌ها بسیار مفید است.
  1. مزومورف (Mesomorph): بهترین نوع اندام را دارند. اغلب شانه‌های پهن و کمر باریکی دارند. ماهیچه‌هایشان قدرت کافی دارد و راحت‌تر از افراد دیگر لاغر می‌شوند.
  • ورزش پیشنهادی: یوگا و نرمش‌های استقامتی، سه بار در هفته – وزرش‌های قلبی عروقی – حرکات شدید و مداوم استپ برای یک یا دوباردرهفته برای شما مناسب است. با این روش بر سلامت بدن خود خواهید افزود و از بی‌خوابی جلوگیری خواهید کرد، بدون اینکه به بافت ماهیچه‌ای خود اضافه کرده باشید.
  1. اندومورف (Endomorph): به طور معمول اندامی شبیه به سیب یا گلابی دارند. میزان ذخایر چربی‌شان بیش از بافت ماهیچه‌ای آنهاست. صورتشان اغلب گرد یا بیضی است و برای مهار وزنشان ناچارند تقلای زیادی به خرج دهند زیرا سرعت سوخت و ساز در آنان از دیگران کمتر است.
  • ورزش پیشنهادی: وزرش‌های قلبی عروقی – 30 تا 60 دقیقه و سه تا شش بار در هفته ورزش کنید تا بیشترین میزان کالری را بسوزانید. باید میزان فعالیت شما در حد متوسط باشد. پیاده‌روی، بالارفتن از پله‌ها و راه‌رفتن روی تردمیل از ورزش‌های مناسب برای شما می‌باشند به شرط این که مراقب باشید تا بر مفاصلتان بیش از حد فشار وارد نشود.
14 تیر 1395 / تعداد نمایش : 817