خدمات مرکز داده
میزبانی کلیه سرورهای فیزیکی و یا مجازی دانشگاه:
خدمات میزبانی سرور، امکانی کارآمد برای دانشگاهیان میباشد که مایل به در اختیار داشتن فضایی ایمن و استاندارد برای نگهداری سرورهای خود هستند. این خدمات شامل اختصاص بخشی از فضای مرکز داده دانشگاه تربیت مدرس به افراد حقیقی یا حقوقی است تا بنا به نیاز خود یک یا چندین سرور اختصاصی خود را در آن نگهداری کنند. استفاده از این سرویس راهکاری موثر و مناسب است که به دارندگان سرورها امکان میدهد، با صرف کمترین زمان و هزینه دارای یک مرکز داده اختصاصی شوند. این سرویس امکان بهرهمندی از فضای استاندارد، تامین برق دایمی و بدون قطعی، آسودگی خاطر از تامین امنیت فیزیکی و اطلاعاتی سرورها و ... را برای متقاضیان آن فراهم میآورد.
ویژگیهای خدمات میزبانی سرور (Co-Location) در مرکز داده دانشگاه تربیت مدرس را میتوان به صورت زیر برشمرد:
-
تأمین استانداردهای محیطی (سیستم تهویه و کنترل دایمی دما، کنترل رطوبت و ...)؛
-
سيستم استاندارد توزيع برق و شبکه با ویژگی افزونگي و بدون قطعی با استفاده از سیستم برق پشتیبان؛
-
سیستم پیشگیری هوشمند و مهار آتشسوزی؛
-
سیستم مانتیورینگ دایمی برای تامین امنیت فیزیکی سرورها؛
-
تامین امنیت اطلاعاتی با استفاده از پیشرفتهترین و بهروزترین نرمافزارهای امنیتی؛
-
پایداری کیفیت خدمات در همه روزهای سال؛
-
پهنای باند اختصاصی.
خدمات رایانش ابری
از نیازمندیهای دانشگاهیان مخصوصاً در سطوح تحصیلات تکمیلی، انجام محاسبات حجیم و زمانبر میباشد.
براین اساس مدیریت فناوری اطلاعات و آمار طرح پیادهسازی مرکز HPC دانشگاه را طبق آخرین استانداردهای روز دنیا و براساس تکنولوژی مجازیسازی-ابری طراحی و اجرا نمود.
طرح مذکور برخلاف اغلب HPCهای موجود در کشور محدودیت در استفاده از پلتفرم، نرمافزار ندارد و به صورت دسترسی از راه دور کاربران قادرند خدمات Cloud Infrastructure دریافت کنند. به این ترتیب کاربران با ورود به پرتال طراحی شده با استفاده از شناسه کاربری خود میتوانند امکانات سختافزارهای مورد نیاز خود شامل تعداد هستههای پردازشگر CPU، GPU، میزان حافظه Ram و میزان فضای درخواستی را انتخاب و در مرحله بعد سیستمعامل و نرمافزار مورد نیاز را انتخاب و ماشین و یا ابر خصوصی درخواستی ایجاد و از راه دور پردازش خود را انجام دهند.
کیفیت و نحوه ارائه خدمات توسط سیستمهای نوین طراحی شده و قابل کنترل، پیگیری و مدیریت میباشد. علاوه بر آن کاربران میتوانند به این نوع گزارشات فنی درخصوص پردازش ثبتشده خود دسترسی داشته باشند. کلیه سیستمهای مذکور توسط کارشناسان متخصص دانشگاه طراحی، پیادهسازی و بومیسازی شده است.
خدمات Hosting
میزبانی وب و یا وب هاستینگ (web hosting) بستر اصلی استفاده از یک وب سایت را فراهم میکند. داشتن کیفیت در ارائه خدمات وب هاست (web hosting services) و ثبات در آن از جمله نکاتی است که در زمینه هاستینگ در مرکز داده دانشگاه دارای اهمیت است. مرکز داده دانشگاه، انواع سرویس های میزبانی(hosting services) خود، اعم از هاست ویندوز (windows web hosting) و هاست لینوکس،(Linux web hosting) و... را ارائه می نماید.
خدمات HPC
مشاهده اطلاعات و ثبت درخواست
فضای ذخیرهسازی ابری
ذخيرهسازي ابری، مدلي از فضاي ذخيرهسازي آنلاين شبكهيي است كه در آن دادهها در حافظههای مجازي ذخيرهسازي میشود. افرادي كه نياز دارند دادههايشان ميزباني شود، فضاي ذخيرهسازي را دریافت ميكنند و آن را براي نيازهاي خويش به كار ميبرند.
سیستم ذخیره سازی ابری یک فضا برای آپلود و دانلود اطلاعات به صورت آنلاین در اختیار کاربران قرار میدهد، در واقع این سیستم مانند یک هارد کوچک عمل میکند و میتوان به صورت آنلاین و همیشگی به اطلاعات ذخیره شده در آن دسترسی داشت. قابلیتهای این سیستم شامل:
-
کاهش هزینه در استفاده از حافظه جهت ذخیره سازی؛
-
امکان به اشتراکگذاری فایلهای آپلود شده از طریق username و یا لینک؛
-
دسترسی به کلیه فایلهای آپلود شده در هر زمان و مکانی از طریق اینترنت؛
-
قابلیت دسترسی با موبایل، تبلت و کامپیوتر
-
دارای سیستم رمزنگاری جهت افزایش امنیت
-
دارای ویرایشگر متن آنلاین، گالری عکس، تقویم شخصی، سیستم مدیریت وظایف، مشاهد فایلهای pdf؛
دسترسی از راه دور به منابع دانشگاه (offcamp)
این سرویس دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی علمی و دریافت متن کامل مقالات از راه دور را برای دانشگاهیان امکانپذیر میکند.
پایگاه نرمافزاری FTP
کاربران دانشگاه قادر به دریافت نرمافزارهای کاربردی از طریق این پایگاه میباشند. قابلیتهای این سیستم شامل:
-
دسترسی به نرمافزارهای عمومی و تخصصی
-
امکان جستجو در پوشه نرمافزارها
-
پهنای باند اختصاصی جهت افزایش سرعت دانلود
-
احراز هویت برای ورود به بانک
خدمات وب
پورتال دانشگاه تربیت مدرس به آدرس www.modares.ac.ir برای استفاده دانشگاهیان فراهم شده است. معرفی دانشکدهها و حوزههای مختلف، روزمه اعضای هیات علمی، اطلاعات، اخبار و .... از بخشهای این پورتال میباشد.
سیستم پخش زنده ویدئو
در این سیستم بخش زنده رسانهای از طریق پرتال دانشگاه میسر شده است.
ویدئو کنفرانس
برقراری ارتباط صوتی و تصویری (به صورت زنده) در این سیستم امکانپذیر میباشد.
خدمات پست الکترونیک
پست الكترونيكي دانشگاه با دامنه @mpdares.ac.ir ازطريق آدرس https://mail.modares.ac.ir قابل دستيابي ميباشد.
اين سرويس جهت استفاده اعضاي هيات علمي، کارکنان و دانشجویان مقاطع تحصيلي كارشناسي ارشد و دكتري راهاندازي شده است.
خدمات حساب کاربری
مشاهده و دریافت اطلاعات
مدیریت خدمات الکترونیکی IT (TMU Ticketing System)
سامانه مدیریت خدمات IT یک راهکار جامع برای مدیریت و اتوماسیون فرآیندها و امور جاری واحد فناوری اطلاعات در سازمانها میباشد. این سیستم مبتنی بر استاندارد ITIL بوده و امکانات مورد نیاز مدیران و کارشناسان IT را جهت ارتقاء کیفیت خدمات و افزایش بهرهوری فراهم میسازد. سامانه میز خدمات IT دارای زیر سیستمهای متعددی مانند مدیریت انبار و مدیریت دارائیها (Asset Management) برای پوشش نیازهای ضروری واحد فناوری اطلاعات است.
-
مدیریت 360 درجه فناوری اطلاعات در دانشگاه
-
رسیدگی آسان و سریع به درخواست های کاربران در سامانه HelpDesk
-
اندازهگیری و کنترل کیفیت خدمات فناوری اطلاعات
-
افزایش رضایت کاربران
خدمات سختافزار و نرمافزار
واحد سختافزار و نرمافزار يكي از واحدهاي مدیریت فناوری اطلاعات و آمار ميباشد كه وظيفه پشتيباني از رايانهها و كاربران دانشگاهی را بر عهده دارد. فرآيند خدمات فني سختافزاري و نرمافزاری شامل خدمات مشاورهای تخصصی، پيشگيري از خرابي و نصب و راهاندازي سیستم، تجهيزات سختافزاري جديد، رفع مشکلات مربوط به سیستم و ارتقاء آنها ميباشد.
تحقیق و توسعه (R&D)
از جمله اقدامات انجام شده در این بخش شامل آموزش، بررسی و تحقیق بر روی استانداردها، تحلیل فرآیندها و نیازسنجی نرمافزاری و آنالیز و دادهکاوی در دانشگاه میباشد.
آموزش شامل:
-
طراحي و ارائه دورههاي آموزشي IT براي اعضای دانشگاه
-
برگزاری کارگاههای آموزشی در جهت ارتقاء دانش کاربران کامپیوتر
-
FAQ در سامانه HelpDesk و پرتال
-
پایگاه دانش در سامانه HelpDesk و پرتال
-
ارائه و اجراي طرحهاي آگاهيرساني و فرهنگسازي استفاده از فناوري اطلاعات در دانشگاه.
بررسی و تحقیق بر روی استانداردها شامل:
-
بررسي استانداردهای پذيرفته شده در حوزه فناوري اطلاعات و تطبيق آن با نيازهاي دانشگاه
-
تحقیق بر روی استاندارهای SEO و بررسی شاخصهای ارتقاء رتبه پرتال
-
تحقیق و پژوهش درخصوص Cloud Computing
-
تحقیق بر جدیدترین ابزارها و تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری
تحلیل فرآیندها و نیازسنجی نرمافزاری شامل:
-
تحقیق فرآیندها و استفاده از راهکارهای نرمافزاری
-
توسعه و بهبود و مكانيزاسيون كردن خدمات ارائه شده توسط مدیریت فناوری اطلاعات و آمار (اينترنت، پست الكترونيك، پرتال دانشگاه و...).
آنالیز و دادهکاوی شامل:
-
استخراج دادههای مختلف از سیستمهای دانشگاه و تحلیل روی آنها
-
بررسي و پيشنهاد استراتژيهاي نوين فناوري اطلاعات و كاربرد آن در دانشگاه
|