متن کامل خبر


 
بررسی مهم ترین چالش های پژوهشی کشور در گفتگو با دکتر فتح الهی

خلاصه خبر: برای توسعه علمی، وجود یک نظام تحقیقاتی که متولیان آن در سیاست گذاری، تدوین راهبردها و اقدامات، روشن و شفاف عمل کنند، ضروری است. پژوهش به عنوان یک فعالیت نظام مند و یک رفتار خلاقانه برای افزایش ذخایر دانشی یک مملکت به شمار می آید.

برای توسعه علمی، وجود یک نظام تحقیقاتی که متولیان آن در سیاست گذاری، تدوین راهبردها و اقدامات، روشن و شفاف عمل کنند، ضروری است. پژوهش به عنوان یک فعالیت نظام مند و یک رفتار خلاقانه برای افزایش ذخایر دانشی یک مملکت به شمار می آید.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه بمناسبت فرا رسیدن هفته پژوهش در گفتگویی با خبرنگار ما دیدگاههای خود را در قبال موضوعات پژوهشی بیان کرد.
دکتر فتح الهی در این گفتگو به تغییر رویکرد دانشگاه ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: بعد از انقلاب، دیدگاه و رویکرد به کارکرد دانشگاه تغییر کرد و قرار شد دانشگاه واقعا چشمه سار دانش باشد و به عنوان یک مؤسسه صرفا" آموزشی عمل نکند؛ بلکه جریان خلاقیت را در درون فرآیند تحقیقات علمی جستجو کند تا بتواند اعتماد به نفس جوانان ایرانی را پرورش دهد و در عرصه های مختلف علمی نیازهای کشور را تأمین کند. علاوه بر این، با پیشرفت و ترقی در حوزه های علوم و مهندسی، خدمات شایسته و بایسته ای به بشریت ارائه کند. این نگاه به دانشگاه که افزون بر ارائه آموزش به دانشجویان، خود باید مولد دانش و در واقع دانش پژوه باشد، یک نگاه انقلابی بود.
وی افزود: ما تحقیق را به عنوان یک عنصر اصلی در پیشرفت علمی، اجتماعی و اقتصادی کشور می دانیم. به بیان دیگر پیشرفت اجتماعی و اقتصادی بدون پیشرفت علمی ممکن نیست. حتی مجهز شدن به تکنولوژی های گوناگون بدون پیشرفت علمی میسر نیست. هم اکنون در جامعه علمی ایران به برکت انقلاب اسلامی، یک حرکت شتابان علمی را شاهد هستیم و این حرکت شتابان به تعالی علمی جامعه ایران منجر خواهد شد. بنابراین اقتصادی که در نتیجه این پیشرفت و تعالی در آینده به وجود خواهد آمد، یک اقتصاد محکم، مقاوم و درون زاست که می تواند به عنوان یک الگو بر پایه ارزش های جمهوری اسلامی به سایر کشورهای اسلامی ارائه شود. پس سرمایه گذاری اساسی ما باید در جهت توسعه علمی در کشور باشد و این شتاب را بیشتر کنیم.
دکتر فتح الهی تصریح کرد: در مراحل مختلف حیات علمی می بایست برنامه های پژوهشی کشور که مشتمل بر سیاست های کلان، راهبردها و اقدامات است، مورد بازنگری واقع شود. باید این برنامه ها را بازنگری و منسجم کرد، پیشرفت های مرحله ای را در درون آن دید و برای مراحل بعدی، برنامه هایی تهیه کرد. به نظر می رسد در این زمینه مقداری ضعف داریم که به توجه اساسی نیاز دارد.
وی در ادامه به نظام تحقیقاتی به عنوان یکی از مباحثی که در توسعه علمی و تحقیقاتی ایران مطرح است اشاره کرد و گفت: وجود یک نظام تحقیقاتی برای توسعه علمی بسیار مهم است که متولیان آن در سیاست گذاری و تدوین راهبردها و اقدامات، کاملا روشن و شفاف عمل کنند و این هم در حال حاضر وجود ندارد. بنابراین تهیه یک نظام تحقیقاتی انسجام یافته، چابک و مؤثر که بتواند حوزه تحقیقات را حمایت کند و از ظرفیت نیروی انسانی کشور به خوبی بهره بگیرد، نیازمند توجه ویژه است. تأمین اطلاعات علمی به روز برای محققان در بحث نظام تحقیقات بسیار مهم است. ما در زمینه اطلاعات به روز در کشور ضعف داریم و همه پژوهشگران از آنچه در دنیا اتفاق می افتد، با خبر نیستند. البته در دانشگاه تربیت مدرس مشکل ما در این ارتباط کمتر است.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه اظهار داشت: به نظر من نکته دیگر در حوزه پژوهش، ارزیابی نیازهای پژوهشی کشور است. یعنی بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و خدماتی به خوبی احصا شود و در قالب پروژه های تحقیقاتی کلان با حمایت مؤثر و مدیریت مشخص، در اختیار پژوهشگران کشور قرار بگیرد و به رفع مشکلات توسعه ای کشور بینجامد که هم اکنون جای آن هم خالی است. (این گفتگو ادامه دارد.)


22 آذر 1394 / تعداد نمایش : 1670