متن کامل خبر


 
بررسی پتانسیل تهران برای تبدیل شدن به قطب دانش آینده در گزارش تایمز

خلاصه خبر: به گزارش نشریه تایمز؛ شهر تهران و دانشگاه های آن، از پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به قطب دانش آینده برخوردار می باشند.

به گزارش نشریه تایمز؛ شهر تهران و دانشگاه های آن، از پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به قطب دانش آینده برخوردار می باشند.
در مقاله ای که توسط سیمون بیکر (ویراستار اطلاعات در تایمز) در Times Higher Education منتشر شده است، از شهر تهران به عنوان شهری که پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به قطب دانش آینده را دارد، نام برده می شود. به عقیده نویسنده، تهران به عنوان یکی از شهرهای کشورهای درحال توسعه به طور بالقوه می تواند قطب دانش و تحقیقات در سال-های آتی باشد. بررسی اطلاعات جدید نشان می دهد، تهران همچون شهرهای دهلی و پکن دارای همکاری های علمی بین المللی رو به رشدی در زمینه های خاص است. محققان دانشگاه های شهر تهران مقاله های بیشتری نسبت به بعضی از شهرهای همتایشان تولید می کنند و از جمله شهرهای مهم در این عرصه می باشد.
نویسنده در بخشی از این مقاله به اطلاعات استخراج شده از پایگاه های scopus و SciVal توسط آیساتی (Aisati) معاون بخش بودجه، محتوا و تجزیه و تحلیل در Elsevier اشاره می کند که نشان می دهند تهران ملزومات و شرایط تبدیل شدن به قطب دانش را دارد و دارای نقاط قوت پژوهشی به عنوان نمونه در حوزه انرژی است. همچنین مقالات متخصصین دانشگاه های آن دارای استنادهای قابل توجهی می باشد و دانشگاه های تهران به طور موفقیت آمیزی با جهان ارتباطات آکادمیک دارند و با دانشگاه هایی در شهرهای سانفرانسیسکو، بوستون، لندن، پاریس و پکن و حتی با شرکای چندملیتی صنعتی همچون US firm IBM وDuth electronics glantphilips ارتباط دارند.
نویسنده ی تایمز معتقد است تهران علی رغم اینکه سعی شده از نظر سیاسی در انزوا باشد، رویه رو به جلو خود را ادامه می دهد و حتی موانع فرهنگی و زبانی مانع پیشرفت آن نشده است و این شهر با وجود دانشگاه هایش حرکت می کند و می تواند نمونه ای برای مناطق دیگر باشد که با همکای های پژوهشی خود را پیش برده و منجر به رشد اقتصادی خود شوند.
بیکر در بخش دیگری از این گزارش، به نقل از کاوه مدنی که در امپریال کالج لندن فعالیت می-نماید و سال گذشته اولین سمپوزیوم رسمی تحقیقاتی مابین ایران و انگلیس را ترتیب داده است، می گوید: روابط آکادمیک جهان در حال توسعه است و حس مشترک یکی شدن حتی در مناطقی که از نظر سیاسی مطلوب نیستند، وجود دارد. جمعیت ایران بعد از انقلاب 1979 رشد یافته و دانشگاه ها نیز توسعه پیدا کرده اند. سیستم آکادمیک ایران از تاکید بر ابعاد آموزشی (با بُعد پژوهشی محدود) به سمت سیستم آموزشی-پژوهشی تغییر کرده است. به عنوان نمونه، در مقطع کارشناسی ارشد بر پژوهش تاکید می شود و زمینه های استفاده دانشجویان برای استفاده از بورسیه برای حضور در دانشگاه های غربی فراهم است. همچنین انگیزه های قوی برای دانشگاهیان جهت انتشار مقاله وجود دارد.

4 تیر 1396 / تعداد نمایش : 628