متن کامل خبر


 
دکتر کریمیان اقبال: در مقابل رشد سریع علم و فناوری، نظام آموزشی ما تحول بنیادی نداشته است

خلاصه خبر: دکتر مصطفی کریمیان اقبال معاون پیشین وزیر علوم در بیست و هشتمین گردهمایی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه به سخنرانی درباره ضرورت بازنگری در روش های رایج دانشگاه های کشور پرداخت و گفت: نظام آموزش عالی کشور هم اکنون با سؤالات بسیاری مواجه شده و آنچه در حال حاضر از اهمیت ویژه ای برخوردار است توجه به نیاز جامعه یا مشتری از سوی دانشگاهها می باشد.

دکتر مصطفی کریمیان اقبال معاون پیشین وزیر علوم در بیست و هشتمین گردهمایی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه به سخنرانی درباره ضرورت بازنگری در روش های رایج دانشگاه های کشور پرداخت و گفت: نظام آموزش عالی کشور هم اکنون با سؤالات بسیاری مواجه شده و آنچه در حال حاضر از اهمیت ویژه ای برخوردار است توجه به نیاز جامعه یا مشتری از سوی دانشگاهها می باشد.
وی به عنوان اولین نکته اذعان کرد: صنعت آموزش در میان صنایعی که خدمت می کنند کمترین تغییر عمیق را در چند دهه ی اخیر داشته است. این در حالی است که هر روز با حجم وسیعی از دانش و اطلاعات جدید روبرو هستیم . در مقابل رشد سریع علم و فناوری، نظام آموزشی ما تحول اساسی و بنیادی نداشته است.
عضو کارگروه حوزه سیاست گذاری در توسعه فناوری افزود: آموزش دانشجو در یک تخصص خاص و دریافت مدرک، راهبرد خوبی نیست. ما هم اکنون نیاز به فارغ التحصیلانی داریم که قادر به شناسایی مشکلات و دیدن و درک مسائل باشند. از سویی آموزش کلاسیک و ثابت باعث کاهش قدرت خلاقیت دانشجو و سرکوب علایق او شده است.
دکتر کریمیان اقبال در ادامه به اینکه دانشجویان دکتری بهترین سال های عمر خود را در دانشگاه می گذرانند اشاره کرد و گفت: دانشجویان دکتری مهمترین بخش عمر خود را که در آن فرصت تبلور خلاقیت داشته و کسب تجربه و تحمل شکست را می یابند در دانشگاه از دست می دهند. از طرفی با گذشت زمان و بالا رفتن سن به دلیل نیافتن شغل مناسب، ارزش تحصیلات آنها زیر سوال رفته و از نظر صرفه زمانی و اقتصادی به مشکل می خورند. در واقع تحصیلات دانشگاهی دوران رشد حبابی را طی می کند.
وی خاطر نشان کرد: هم اکنون در کشورهای توسعه یافته آموزش های مجازی و آموزش های آزاد و پویا اهمیت بیشتری پیدا کرده و با استقبال روزافزون مواجه هستند.

دکتر کریمیان اقبال

عضو هیأت علمی دانشگاه در بخش دیگری از این سخنرانی به بیان پیشنهادات خود با توجه به نکات مطرح شده پرداخت و گفت: حذف کنکور و اعطای حق پذیرش دانشجو به دانشگاه ها در فضای رقابتی با توجه به کاهش تعداد داوطلبان یکی از راهبردهای مفید است که با استقلال بیشتر دانشگاه ها نیز همراستا می باشد. همچنین حرکت در جهت تمرکززدایی نیز می تواند مؤثر باشد به نحوی که دانشجویان در 2 سال نخست مقطع کارشناسی از آزادی عمل بیشتری برخوردار بوده و بتوانند در صورت نیاز تغییر رشته دهند.

دکتر کریمیان اقبال تعریف رشته های جدید با توجه به نیازهای جامعه و ضرورت ها و مشکلات را از دیگر راهبردهای مفید برشمرد و افزود: ورود به بازار کار بعد از فارغ التحصیلی مهمتر از ادامه تحصیل می باشد. دانشجویان باید برای کسب تجربه و آشنایی با واقعیات جامعه و زندگی پس از اتمام دوره کارشناسی وارد بازار کار شوند حتی اگر کار آنها چندان مرتبط با زمینه تحصیلی آنها نباشد. ادامه تحصیل پس از گذشت چند سال پیشنهاد می شود چرا که با گذشت زمان و افزایش سن، مدرک تحصیلی کم ارزش تر می شود.
بیست و هشتمین گردهمایی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر فلاح رفیع، حضور هیأت رئیسه در جایگاه و برگزاری جلسه پرسش و پاسخ ادامه یافت.
گفتنی است مدیران گروه های آموزشی دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی نور با استفاده از سیستم وبینار بصورت آنلاین و مجازی در این گردهمایی و مباحث مطرح آن حضور داشتند.

13 بهمن 1395 / تعداد نمایش : 916