متن کامل خبر


 
بررسی موانع جذب دانشجویان خارجی در شورای همکاری های علمی بین المللی دانشگاه

خلاصه خبر: جلسه شورای همکاری های علمی بین المللی دانشگاه با حضور رئیس دانشگاه و اعضای شورا روز دوشنبه ششم مهرماه برگزار و طی آن اولویت های بین المللی شدن دانشگاه بررسی شد.

جلسه شورای همکاری های علمی بین المللی دانشگاه با حضور رئیس دانشگاه و اعضای شورا روز دوشنبه ششم مهرماه برگزار و طی آن اولویت های بین المللی شدن دانشگاه بررسی شد.

در ابتدای جلسه مدیر دفتر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه از افزایش جذب دانشجویان خارجی به عنوان اولویت اول و از انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه های برتر جهان به عنوان اولویت دوم بین المللی شدن دانشگاه نام برد.
دکتر خاجی به موانع درون سازمانی و برون سازمانی پیشروی جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه اشاره کرد و گفت: طولانی بودن فرایند بررسی و پذیرش متقاضیان، کمبود کارشناس متخصص، پذیرش دانشجوی خارجی تنها در نیمسال اول، عدم وجود پذیرش برخط برای ارسال مدارک و نبود اطلاعات کامل برای دانشجویان خارجی از جمله مهم ترین مشکلات دورن سازمانی موجود است. در حوزه موانع برون سازمانی نیز طولانی بودن فرایند بررسی صلاحیت علمی متقاضی و عدم تعریف زمان بندی مشخص در سازمان امور دانشجویان وزارت علوم از مشکلات اصلی پیشرو می باشد.
وی افزود: به منظور رفع موانع جذب دانشجویان خارجی، اختصاص کارشناسان ماهر، راه اندازی پذیرش برخط، بازنگری آیین نامه داخلی پذیرش دانشجویان خارجی، سازماندهی بازه زمانی مناسب بررسی مدارک، اقدام جهت برگزاری دوره زبان فارسی، ارسال درخواست به همراه معرفی دانشگاه و رشته های موجود به سفارتخانه های خارجی، محول کردن تبلیغ دانشگاه تربیت مدرس در خارج از کشور به شرکت های تبلیغاتی آموزشی و ارائه بورس پیشنهاد می شود.
در ادامه این جلسه دکتر احمدی بر اهمیت جذب دانشجویان خارجی تأکید و تهیه پیش نویس طراحی زنجیره جذب را توصیه کرد و گفت: کل فرایند جذب دانشجویان خارجی می باید به صورت مرحله ای تعریف گردد و فرایند جذب می بایست در اداره ای مستقل در واحد بین الملل انجام شود. از سوی دیگر دانشکده ها باید در تبلیغات و اطلاع رسانی برای جذب دانشجویان خارجی فعال باشند.

دانشگاه تربیت مدرس

وی در خصوص انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه های بین المللی تصریح کرد: مشخص نمودن حوزه های برجسته آموزشی و گروه های مایل به انجام فعالیت های بین المللی در انعقاد تفاهم نامه بسیار اهمیت دارد. دانشگاه های بین المللی شاخص در آموزش باید تعیین و در اولویت باشند.
در این نشست دکتر سیف، ایجاد جذابیت هایی نظیر اعطای بورس، برگزاری دوره های خاص به زبان انگلیسی، دوره های آموزشی فشرده یکساله با کیفیت علمی خوب به نحوی که دانشجو را به ادامه حضور در مقاطع بالاتر ترغیب کند و برگزاری کنفرانس های بین المللی به زبان انگلیسی برای معرفی دانشگاه و جذب دانشجوی خارجی را مؤثر دانست.
دکتر موسوی نیز از تعریف دوره های کوتاه مدت در کنار دوره های رسمی و ارائه تخفیف در شهریه دانشجویان خارجی خاص به عنوان راه کارهایی برای افزایش سطح تقاضا نام برد.
در پایان این جلسه مقرر گردید در خصوص برطرف نمودن موانع موجود جهت افزایش فعالیت های بین المللی با دکتر ظریف مکاتباتی صورت گیرد. همچنین تعریف دوره های کوتاه مدت و فشرده آموزشی به زبان انگلیسی از سوی معاونت آموزشی و برگزاری دوره های زبان و ادبیات فارسی برای دانشجویان خارجی از سوی دانشکده علوم انسانی و مدل های مختلف بورس برای دانشجویان خارجی بررسی گردد.

27 مهر 1394 / تعداد نمایش : 785