متن کامل خبر


 
دکتر صالحی: کشور به انقلاب در زیربنای سیاستگذاری علمی نیاز دارد

خلاصه خبر: دکتر جواد صالحی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف و چهره ماندگار مهندسی برق کشور در گردهمایی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه که بیست و دوم تیرماه در سالن شهید مطهری برگزار گردید با طرح مبحث بیداری علمی گفت: بیداری علمی نگاهی اکتشافی به آینده سیاستگذاری حرکت علمی کشور است. کشور ما به بیداری علمی و انقلاب در زیربنای سیاستگذاری علمی نیاز دارد. فرهنگ و نگاه به علم ،عالم، پژوهش و اهمیت آن باید تغییر کند.

دکتر جواد صالحی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف و چهره ماندگار مهندسی برق کشور در گردهمایی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه که بیست و دوم تیرماه در سالن شهید مطهری برگزار گردید با طرح مبحث بیداری علمی گفت: بیداری علمی نگاهی اکتشافی به آینده سیاستگذاری حرکت علمی کشور است. کشور ما به بیداری علمی و انقلاب در زیربنای سیاستگذاری علمی نیاز دارد. فرهنگ و نگاه به علم ،عالم، پژوهش و اهمیت آن باید تغییر کند. با ایجاد موج بیداری علمی در کشور مسائل حاشیه ای کنار خواهند رفت .
وی تأکید کرد: بیداری علمی باعث می شود سیاستگذاری ها و برنامه ریزی های حوزه علم و فناوری ثبات داشته و هیچ مقام مسئولی نتواند به طور سلیقه ای مسیر پژوهش کشور را تغییر دهد. بسیاری از ضعف هایی که هم اکنون در سیاست گذاری های علمی داریم بخاط نبود یک مرجع فراگیر تر است.
دکتر صالحی با نقل قولی از مقام معظم رهبری که علم را ثروت و سرمایه ی بی پایان برای کشور دانستند گفت: نقطه آغازین حرکت علمی کشور که در نهایت جامعه را به سمت قدرت، سربلندی و ثروت سوق می دهد، ایجاد چشمه های جوشان تولید علم است. رسالت دانشگاه های برتر کشور که از شهرت جهانی نیز برخوردارند این است که باید پرچمدار تولید علم باشند.
عضو اندیشکده علم مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت افزود: علم فقط برای رسیدن به پیشرفت نیست، بلکه ریشه های علم برای شکل دهی تمدن های بشری که پیشرفت هم جزیی از آن محسوب می شود، نهاده شده است. تمدن های غنی رشد خود را مرهون علم و دین و فرهنگ هستند و با بهره گیری از این دو مقوله به قدرت و ثروت دست یافته اند. در حالیکه تمدن های پوشالی تنها با قدرت و ثروت تشکیل شدند.
وی بیداری علمی را نخستین گام برای ایجاد و تقویت تمدن ایرانی - اسلامی برشمرد و تصریح کرد: شرط لازم و نخستین قدم، بیداری علمی است. این مهم باید در تمامی ابعاد جامعه رسوخ کند. منظور از بیداری علمی، علمی، فکر کردن و علمی، عمل کردن است و در ادامه از آنجا که علم پویاست، برای تولید علم باید ساختارهای دانشگاه تغییر و کرده و متحول شود. دانشگاه ها باید از رویکرد سنتی به رویکرد پویا و از رویکرد آموزش محور به رویکرد پژوهش محور تغییر رویه دهند.

23 تیر 1395 / تعداد نمایش : 762