متن کامل خبر


 
اولین همایش کارآفرینی و جوان در دانشکده کشاورزی برگزار شد

خلاصه خبر: همایش کارآفرینان جوان و جشن ولادت حضرت علی اکبر)ع(روز چهارشنبه بیست و نهم اردیبهشت ماه با حضور هیأت رئیسه، اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشکده کشاورزی در سالن اجتماعات این دانشکده برگزار شد.

 
همایش کارآفرینان جوان و جشن ولادت حضرت علی اکبر)ع(روز چهارشنبه بیست و نهم اردیبهشت ماه با حضور هیأت رئیسه، اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشکده کشاورزی در سالن اجتماعات این دانشکده برگزار شد.
در ابتدای مراسم دکتر علی اصغر طالبی، رئیس دانشکده به حضور فرزاد استخری (کشاورز نمونه ی کشور در سال 1391 از استان فارس و از مشاوران وزیر کشاورزی در ستاد گندم) در همایش کارآفرینی و جوان اشاره کرد و گفت: شرط موفقیت در کار، تلاش و مجاهدت خستگی ناپذیر است. به قول برنارد شاو در این دنیا کسانی پیشرفت می کنند که شرایط پیشرفتشان را خود فراهم کنند و منتظر ایجاد شرایط توسط دیگران نباشند. فرزاد استخری دارای تجارب ارزشمند در زمینه ی کارآفرینی و اشتغال زایی است و امیدوارم دانشجویان و اساتید افرادی مانند وی را سرمشق فعالیت های آینده ی خود قرار دهند.
وی افزود: سرگذشت انسان های موفق در زمینه ی اشتغال زایی و کارآفرینی یک وجه مشترک دارد و آن شکست های متعدد است. ولی این انسان ها نشان داده اند که انگیزه، عزم و اراده و همت انسان هر شکستی را به پیروزی تبدیل می کند. نکته ی مشترک دیگر در مورد بسیاری از انسان های موفق این است که از صفر شروع کرده اند ولی به چنان موفقیت هایی رسیده اند که گردش مالی بعضی از شرکت ها و مجموعه هایی که ایجاد کردند از درآمد تعدادی از کشورهای جهان بیشتر است.
دکتر طالبی در اشاره به ویژگی های افراد موفق اظهار داشت: انسان های موفق چند ویژگی دارند. همیشه مثبت نگر هستند. انسان های منفی نگر انرژی خود و دیگران را نابود می کنند و همیشه افسوس گذشته را می خورند در حالیکه افراد مثبت نگر همواره نگاهشان به آینده است و بر جنبه های مثبت رخدادها تمرکز می کنند و از آن ها برای ادامه ی کار انرژی می گیرند. انسان های موفق خودباور هستند و به توانمندیهای خود اعتماد دارند و می دانند که انسان اشرف مخلوقات و باهوش ترین موجود روی کره زمین است و این توان را خداوند در وجود انسان قرار داده که طبیعت را به تسخیر خود دربیاورد. انسان های موفق انتقادپذیر، فروتن و آزاداندیش هستند. از پیشنهادات سازنده استقبال می کنند. هرگز موفقیت های خود را به رخ دیگران نمی کشند و زندگی متعادلی دارند و از خدمت به دیگران لذت می برند.
وی در بخش دیگری از این همایش به معضل بیکاری فارغ التحصیلان کشاورزی اشاره کرد و گفت: در پاسخ به این سوال که چرا علی رغم ظرفیت ها و پتانسیل های بسیار گسترده ای که در کشور در زمینه ی کشاورزی وجود دارد بخش قابل توجهی از فارغ التحصیلان رشته های مختلف کشاورزی بیکارهستند باید به علل مختلی اشاره کرد.
شناخت این عوامل می تواند به واقع گرایی نسل جوان و تلاش برای پیمودن راه های جدیدی بر اشتغال زایی و کارآفرینی کمک کند. یکی از مهمترین دلایل بروز این مشکل تعداد زیاد فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته های مختلف از جمله رشته های کشاورزی است که امکان جذب آن ها در مشاغل دولتی وجود ندارد. کشور ما از نظر تعداد دانشجو یک کشور استثنایی در دنیا است، و به دلیل اشتغال، جوانان عموما فرصت دیگری جز ادامه تحصیل ندارند. در بسیاری از کشورهای پیشرفته مبنای زندگی اشتغال است و به محض اینکه فرد شغل مناسب و پایداری پیدا کرد بین شغل و تحصیل، شغل را انتخاب می کند در حالیکه در کشور ما علاوه بر حجم بسیار گسترده ی جوانان که به دلیل نداشتن شغل، تحصیل می کنند بسیاری از کسانی که شاغل هم هستند از وزیر و وکیل و مدیرکل و سرلشکر گرفته تا استاندار و شهردار و بخشدار دوست دارند عنوان دکتر و مهندس به اول اسمشان چسبیده باشد و هیچ استفاده ای هم از این تحصیلاتی که با پول نفت صورت گرفته است، نمی کنند.
وی ادامه داد: علت مهم دیگر را باید در دانشگاههاجستجو کرد. دانشگاه ها در مسیر تکامل خود چند نسل را سپری کردند. در دانشگاه های نسل اول که دانشگاه های آموزش محور بودند تقریبا عملکردی مشابه دبیرستان در سطح بالاتر داشتند و وظیفه ی آن ها عمدتا تربیت نیروی انسانی بود. دانشگاه های نسل دوم دانشگاه های پژوهش محور بودند که علاوه بر آموزش، پژوهش و تحقیق را سرلوحه ی فعالیت های خود قرار دادند و مهمترین دستاورد چنین دانشگاه هایی انتشارات علمی است. دانشگاه های نسل سوم، دانشگاه های کارآفرین هستند. این دانشگاه ها علاوه بر آموزش و پژوهش، نقش موثری در توسعه اجتماعی و اقتصادی، ثروت آفرینی، کارآفرینی و کاربردی کردن علوم ایفا می کنند.
دکتر طالبی افزود: در حال حاضر درکشورهای پیشرفته شاهد ظهور دانشگاه های نسل چهارم هستیم یعنی دانشگاه هایی که در توسعه محلی، منطقه ای و حتی جهانی نقش دارند. در این دانشگاه ها به غیر از وظایف دانشگاه های سه نسل گذشته یعنی آموزش، پژوهش و کارآفرینی، ضمن بررسی روندهای جاری و آینده ی جهان، مسیر سیاست های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را به سمت و سویی هدایت می کنند که کشوری که در آن قراردارد بتواند جایگاه مناسب خود را در منطقه و نظام بین الملل بدست آورد. بر این اساس اداره ی جهان در آینده در دست دانشگاه های نسل چهارم است.
وی تصریح کرد: دانشگاه های کشور ما عموما در مرحله نسل اول و دوم هستند و تعدادی از دانشگاه های کشور در حال ورود به مرحله ی سوم یعنی دانشگاه های کارآفرین می باشند. در طرح راهبردی دانشگاه تربیت مدرس که اخیرا تهیه شده است موضوع کارآفرینی و تجاری سازی علم و تحقیقات کاربردی و فناورانه و تولید دانش فنی مورد توجه جدی قرار گرفته است و امیدواریم با همت اساتید و دانشجویان اصلاح مدل های ذهنی و آگاهی سازی و جریان سازی، فاصله دانشگاههای ما با دانشگاه های برتر دنیا کاهش پیدا کند.
گفتنی است درادامه این مراسم فرزاد استخری در سخنانی به اهمیت ارتباط بیشتر مزارع و کشاورزان با مراکز علمی و دانشگاه ها اشاره و بر لزوم استفاده از علوم جدید کشاورزی جهت بهره وری بهتر در مزارع کشاورزی تاکید کرد.
گفتنی است اجرای موسیقی سنتی ایرانی به مناسبت ولادت باسعادت حضرت علی اکبر(ع) و اهداء لوح تقدیر به کشاورز نمونه کشوری از دیگر بخش های این مراسم بود.

10 خرداد 1395 / تعداد نمایش : 1037