متن کامل خبر


 
سخنرانی رییس دانشگاه در دبیرستان نمونه دولتی سادات گوشه

خلاصه خبر: رئیس دانشگاه روز چهارشنبه پانزدهم اردیبهشت ماه با حضور در دبیرستان دخترانه نمونه دولتی سادات گوشه واقع در منطقه شش آموزش و پرورش تهران، به سخنرانی در زمینه علوم و فناوری روز دنیا و چگونگی ارتباط دانش آموزان با این علوم پرداخت.

رئیس دانشگاه روز چهارشنبه پانزدهم اردیبهشت ماه با حضور در دبیرستان دخترانه نمونه دولتی سادات گوشه واقع در منطقه شش آموزش و پرورش تهران، به سخنرانی در زمینه علوم و فناوری روز دنیا و چگونگی ارتباط دانش آموزان با این علوم پرداخت.
در ابتدای این دیدار دکتر احمدی ضمن تبریک عید مبعث و اعیاد بزرگ شعبانیه به معرفی دانشگاه تربیت مدرس پرداخت و گفت: بعد از انقلاب اسلامی به سبب نیاز شدید به توسعه آموزش عالی، دانشگاه تربیت مدرس جهت تربیت اساتید دانشگاههای کشور تاسیس شد. این دانشگاه با ایده و آرمانهای امام راحل برای کاهش وابستگی به دانش خارجی و تولید علم در داخل کشور به صورت دانشگاه جامع و تحصیلات تکمیلی ایجاد شد. این دانشگاه در طی سی و چهار سالی که از تاسیس آن می گذرد و علی رغم جوان بودن، دستاوردهای چشمگیری داشته است که این جز با نیروی ایمان و خودباوری ناشی از آرمانهای انقلاب میسر نبود. دانشگاه تربیت مدرس در حال حاضر سه هزار و 700 دانشجوی دکتری و حدود شش هزار دانشجوی کارشناسی ارشد دارد که در رشته‌های پزشکی، علوم انسانی، مهندسی و علوم پایه مشغول به تحصیل هستند. بجز برخی از اساتید دانشگاه های کشور تعداد قابل ملاحظه ای از محققین برجسته صنعت و دستگاههای علمی و فنی کشور از دانش آموختگان این دانشگاه می باشند.

بزرگداشت هفته معلم

وی در ادامه به روز بزرگداشت معلم اشاره کرد و افزود: اولین معلم خداوند است که به انسان تفکر را آموخت و علم اولیه را به او بخشید. انسان در دوران کودکی از پدر و مادر و در مرحله بعدی از آموزگاران و معلمان آنچه می باید می آموزد و البته بزرگترین معلمین انبیاء و امامان هستند که زیباترین آموزه‌ها را در اختیار ما قرار می‌دهند. چه بسا برخی از این آموزه ها با گذشت قرن ها توسط دانش بشری به اثبات رسید. این نکته ارزش و اهمیت آموزه‌های مذهبی و اخلاقی انبیاء و ائمه اطهار را گوشزد می کند.
دکتر احمدی به مقایسه وضعیت علمی کشور در گذشته و حال پرداخت و گفت: بر اساس تجربه شخصی خودم که در سال 1352 وارد دانشگاه صنعتی شریف شدم سخن می گویم. در آن زمان ما دانشگاههای بسیار خوبی داشتیم که همه در سطح آموزش فعالیت قابل قبولی ارائه می دادند اما در زمینه پژوهش، نوآوری، ابتکار و رشد علمی چیزی در حدود 5 یا 10 درصد توان فعالیت وجود داشت. در آن زمان باور علمی برای اینکه ما می‌توانیم جبهه‌های جدیدی در دانش ایجاد کنیم وجود نداشت. کارنامه‌ی درخشانی در آموزش داشتیم ولی در پژوهش و حل مشکلات کشور شرایط خوبی حاکم نبود. در این سه دهه که از انقلاب می‌گذرد دانشگاههای کشور به جایگاهی دست یافته اند که هم اکنون ایران در تولید علم جهان رتبه 17 را به خود اختصاص داده و ده دانشگاه بزرگ کشور جزء یک درصد دانشگاههای برتر جهان هستند. اینها با ایمان و اعتماد بنفس تک تک جوانان و نسل اول انقلاب به وجود آمده است.
وی افزود: با وجود رشد سریع علمی کشورمان و ورود ایران به جمع کشورهای اثرگذار در جامعه جهانی، متاسفانه از نظر فن‌آوری و کاربرد علم هنوز بسیار عقب هستیم. این چالشی است که هم اکنون با آن روبرو شده ایم که چگونه از علم و دانش تولید شده در جهت رفع مشکلات کشور استفاده کنیم.
دکتر احمدی در ادامه بر اهمیت علوم آینده تأکید کرد و در تشریح این علوم اظهار داشت: nbic مخفف چهار شاخه از علم است که این علوم آینده بشر را کنترل کرده و در واقع سرنوشت قرن 21 را رقم خواهد زد. n مخفف نانو، b مخفف بیو، i مخفف اینفو و c مخفف کاگنو می باشد. این چهار شاخه علوم در حال ترکیب با یکدیگر هستند و از ترکیب آنها اختراعات محیرالعقولی به وجود خواهد آمد که آینده علم بشری را تحت تأثیر قرار می دهد. دانش آینده دانش ترکیبی است. دیگر فیزیک یا شیمی یا ادبیات به تنهایی کارگشا نیستد. نوجوانان امروزه در دنیای پیچیده ای زندگی می کنند و برای کسب موفقیت در این دنیای پیچیده باید دانش و علوم بین رشته‌ای و جدید را بشناسند.

بزرگداشت هفته معلم

رئیس دانشگاه با اشاره به رشد علمی دختران دانش‌آموز و دانشجو تصریح کرد: در سال های اخیر دختران کشورمان توانایی و رشد قابل توجهی در زمینه علمی از ورود به دانشگاهها تا حضور در دوره های تحصیلات تکمیلی از خود نشان داده اند. حدود 60 درصد از قبول شدگان کنکور را دختران تشکیل می دهند. در زمینه تحصیلات تکمیلی نیز 30 درصد قبول شدگان مقطع دکترا دختران دانشجو هستند که این رقم بیست سال پیش حدود 5 درصد از کل پذیرفته شدگان بود. آمار نشان می‌دهد که دختران دقیقتر، حساس تر، مسئولیت‌تر هستند و با تمرکز بیشتری به فعالیت های علمی می پردازند. موفقیت های بزرگ در انتظار کسانی است که از پراکنده‌کاری دوری کنند و بر اهداف علمی خود تمرکز داشته باشند.
دکتر احمدی از ایمان به خدا و افتخار به هویت شخصی و ملی به عنوان دو سرمایه درونی ارزشمند نام برد و تأکید کرد: شما دانش آموزان از دو سرمایه اصلی درونی برخوردارید که باید آنها را به درستی حفظ کنید. یکی از این دو سرمایه، ایمان داشتن به خدای بزرگ و ایمان به توانایی‌های است که خدا در اختیار بندگانش قرار داده است. سرمایه‌ دیگری شناخت هویت و جایگاه خودمان است. باید هویت افتخارآمیز ایرانی خود را با آن گذشته پرشکوه و اسلام ناب وابسته به ائمه اطهار پیوند زنیم و آن را فراموش نکنیم.
وی در ادامه به بیانیه یونسکو در خصوص اهمیت علوم انسانی اشاره کرد و افزود: در قرن بیست و یکم و در دنیای سخت و پیچیده کنونی توجه به مسئولیتهای اجتماعی از اهمیت بسیاری برخوردار است. دانشمندان باید علوم انسانی را بشناسند تا بتوانند با مردم ارتباط برقرار کرده و علم خود را با آثار اجتماعی هماهنگ کنند.
رئیس دانشگاه از محیط زیست، آب، انرژی و اخلاق به عنوان چالش‌های پیش روی بشر در آینده یاد کرد و گفت: دانشمندان و محققین در تمام رشته‌های علوم باید به مسئله محیط زیست و بحران آب و انرژی توجه کنند .هر دانشمند باید آگاه باشد که نتایج تحقیقات او در محیط زیست چه تاثیری دارد. این مسئولیت مهمی است که محقق باید به آن توجه بسیاری داشته باشد.
وی در پایان ضمن تأکید بر اثرگذاری دختران در سرنوشت جامعه تصریح کرد: توجه به آموزش دختران و رشد فعالیتهای علمی آنان بسیار حائز اهمیت است چرا که تأثیردختران به عنوان مادران آینده در سرنوشت جامعه از جایگاه مهمی برخوردار است.
گفتنی است در پایان این دیدار که با حضور معاون متوسطه منطقه شش آموزش و پرورش و مدیر و معلمان دبیرستان سادات گوشه برگزار شد، از سوی رئیس دانشگاه هدایایی منقش به نشان دانشگاه تربیت مدرس به مدیریت دبیرستان اعطا گردید.

 

20 اردیبهشت 1395 / تعداد نمایش : 1873