متن کامل خبر


 
زمینه های همکاری دانشگاه تربیت مدرس و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بررسی شد

خلاصه خبر: در نشست مشترک رئیس، معاون پژوهشی و فناوری، معاون آموزشی و اعضاء هیأت علمی دانشگاه با معاون وزیر ارتباطات و هیأت همراه که روز دوشنبه بیست وششم بهمن ماه در سالن شورا برگزار شد، زمینه های همکاری دانشگاه تربیت مدرس و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بررسی گردید.

در نشست مشترک رئیس، معاون پژوهشی و فناوری، معاون آموزشی و اعضاء هیأت علمی دانشگاه با معاون وزیر ارتباطات و هیأت همراه که روز دوشنبه بیست وششم بهمن ماه در سالن شورا برگزار شد، زمینه های همکاری دانشگاه تربیت مدرس و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بررسی گردید.
در ابتدای این نشست دکتر فتح الهی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه از 4 حوزه محیط هوشمند، تأمین محتوای فضای مجازی، شتابگرها و آموزش رسمی مجازی در حوزه های خاص به عنوان موارد مورد بحث و گفتگو نام برد و در ادامه دکتر روانشاد رئیس مرکز رایانه و اطلاع رسانی دانشگاه در خصوص جلساتی که با حضور متخصصین پیرامون این 4 حوزه برگزار گردیده است به ارائه گزارش پرداخت.
دکتر روانشاد به سرمایه گذاری روزافزون در زمینه نرم افزارها و اپلیکیشن ها در کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: ترویج نرم افزارها و سرمایه گذاری در زمینه اپلیکیشن ها حتی در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است اما در کشور ما در این زمینه یا فعالیت چندانی صورت نگرفته یا اگر فعالیت هایی شده با موفقیت همراه نبوده است.
وی از mobile heath به عنوان یکی از اپلیکیشن های مؤثر در حوزه سلامت الکترونیک نام برد و اظهار داشت: در زمینه موبایل سلامت می توان در بخش های مراقبت و درمان بیماران از راه دور، آموزش بیماران، پزشکان، پرستاران و کادر پزشکی از راه دور، مشاوره تخصصی الکترونیک و برنامه ریزی استراتژیک به تولید و تأمین محتوا پرداخت. طیف مخاطبان این اپلیکیشن از بیماران و کادر پزشکی تا سیاست گذاران حوزه درمان گسترده است.
دکتر روانشاد افزود: یکی از علل عدم استقبال از این مکانیزم ویژگی های خاص ساختار بهداشت و درمان کشور و قوانین موجود در این حوزه است اما بخش خصوصی می تواند با حمایت وزارت بهداشت ورود کند و در پیاده سازی این سیستم اثرگذار باشد. البته عوامل دیگری نظیر عوامل فرهنگی- اجتماعی، مالی- اقتصادی، فنی- تکنولوژیک وعوامل مدیریتی نیز در بکارگیری این مکانیزم ها دخیل هستند.
وی شرایط همکاری دانشگاه تربیت مدرس و وزارت ارتباطات را به دلیل جوان بودن و پژوهش محور بودن دانشگاه به همراه جامعیت آن، مناسب دانست.
در بخش دیگری از این نشست، دکتر براری معاون امور دولت، مجلس و استانهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سهم دانشگاه ها از حوزه اقتصاد فناوری و اطلاعات را حائز اهمیت برشمرد و گفت: بین دو مقوله تولید علم و جذب بازار باید تناسب برقرار شود. یکی از پارامترهای دستیابی به بازار بحث نیروی انسانی است. هم اکنون 17 درصد از جمعیت چهارو نیم میلیون نفری دانشجویان کشور را شاغلین به تحصیل در رشته های کامپیوتر و برق تشکیل داده اند. حدود هفتصد و 50 هزار نفر که دارای برترین رتبه های کنکور هستند در این رشته ها تحصیل می کنند که نشان از غنی بودن این بخش می باشد.
وی افزود: یکی دیگر از پارامترها برای دستیابی به اقتصاد حوزه ICT بحث زیرساخت ها می باشد که در این مورد هم آخرین نسل تکنولوژی ارتباط سیار و آخرین فناوری روز دنیا حتی در روستاها وجود دارد. علاقمندی مردم به این حوزه و صرف هزینه در ارتباطات نیز هر سال پررنگ تر می شود و نشان دهنده اهمیت روزافزون فضای مجازی است.
دکتر براری تصریح کرد: ورود IT به صنایع دیگر موجب صرفه جویی، توانمند سازی آن صنایع، افزایش رفاه و ارتقاء بهره وری و در نهایت توسعه کشور می شود. ورود IT به صنعت بانکداری و ایجاد بانکداری الکترونیک یک نمونه کارآمد است. بدون شک ورود IT به حوزه بهداشت و درمان و ارائه سرویس های سلامت توسط اپلیکیشن ها، می تواند باعث تحول در حوزه سلامت کشور شود.
وی مهمترین دغدغه فعلی را جذب این اقتصاد با همکاری دانشگاه ها دانست و گفت: دانشگاه تربیت مدرس یک فرصت است؛ چرا که این دانشگاه یک دانشگاه مادر و نخبه در حوزه ICT می باشد. ما باید با همکاری یکدیگر سهم دانشگاه را در این اقتصاد پر رنگ تر کنیم.
دکتر براری در ادامه زمینه های همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دانشگاه تربیت مدرس را در 6 بخش متنوع برشمرد و گفت: در بخش نخست می توان بین دانشگاه و اپراتورها موافقت نامه هایی تنظیم کرد و در این راستا دانشگاه تربیت مدرس در اولویت است. در بخش دوم ایجاد توافق نامه با 6 اکسلریتور به منظور ایجاد شرکت های دانش بنیان و فراهم کردن زیرساخت های کسب و کار برای دانشجویان در محیط دانشگاه قرار دارد. بخش سوم ایجاد یک مرکز تسهیل کسب و کارهای مجازی است. در بخش چهارم که بخش آموزش است فعالیت های متنوعی شامل همکاری در زمینه بهبود زیرساخت ها و افزایش پهنای باند (به منظور تسهیل ورود دانشگاه تربیت مدرس در عرصه بین المللی آموزش مجازی)، قرار دادن کلیه ی خدمات دانشجویی روی موبایل و ایجاد مرکز توانمندسازی و آموزش های تخصصی دانشجویان در زمینه برنامه نویسی و ایجاد اپلیکیش ها قرار می گیرد. در بخش پنجم ایجاد و راه اندازی آزمایشگاه تخصصی آپا دانشگاه تربیت مدرس (توسط دکتر یزدیان) به منظور ورود به عرصه اقتصادی کشور دارای اهمیت است. در بخش ششم خواستار حضور بیش از پیش دانشگاه تربیت مدرس در طرح های کلان ملی هستیم.
دکتر احمدی رئیس دانشگاه نیز در بخشی از این نشست ضمن اشاره به جایگاه دانشگاه تربیت مدرس در زمینه تولید علم اظهار داشت: دانشگاه تربیت مدرس دارای رتبه اول تا سوم در تولید علم است اما به لحاظ کسب و کار و گرایش به مسائل اقتصادی چندان موفق نبوده است. در این راستا در خصوص راه اندازی مرکز رشد و شرکت های دانش بنیان اقداماتی صورت گرفته که امیدواریم در محور ICT از اساتید و تجربیات آنها بیشتر استفاده شود.
وی از زمینه های همکاری مطرح شده به عنوان فرصت های خوب یاد کرد و گفت: دانشگاه باید با برنامه ریزی درونی در محورهای شتابگرها، طرح های کلان کشور و mobile heath وارد همکاری شده و با متخصصین وزارت ارتباطات و شرکت های موفق مذاکرات بیشتری انجام دهد. در خصوص بحث توانمندسازی دانشجویان نیز قبلا در مرکز کارآفرینی دانشگاه برای فارغ التحصیلان مباحثی مطرح و کمک هایی صورت میگرفت که البته سرعت خوبی نداشت. در این خصوص معاونت آموزشی دانشگاه باید اقداماتی چه اختیاری و چه به صورت اجباری انجام دهد تا این دوره ها برای دانش آموختگان مؤثر واقع شود.
در پایان نشست دکتر فتح الهی بر ایجاد کمیته مشترک با حضورافراد مشخص به منظور برنامه ریزی و عملیاتی کردن برنامه ها تعیین شده در آینده نزدیک تأکید کرد.
گفتنی است دکتر جلالی، دکتر مؤمنی، دکتر یزدیان، دکتر صنیعی و دکتر شریفی کیا نیز در طول نشست به بیان نظرات در حوزه های تخصصی خود پرداختند.
 


27 بهمن 1394 / تعداد نمایش : 3446