پل گیشا در راستای بزرگراه جلال آل احمد ساخته شده است و از روی بزرگراه شهید چمران گذر میکند. این پل با داشتن راههای فرعی، از بلندترین پلهای فلزی سوارهرو تهران بهشمار میآید. پلی که فرسوده شده، اما مسئولان شهری معتقدند؛ هزینه مرمت و به سازی لرزهای آن خیلی بیشتر از ساخت جایگزین برای آن است.
این پل در سال ۱۳۵۳ به فرمان غلامرضا نیکپی شهردار وقت به دنبال تشریفات و تسهیلات میزبانی بازیهای آسیایی در شهر تهران، توسط شرکتی بلژیکی با سازه فلزی پیچ و مهره و قابل تعمیر و تعویض بنا شد.
سازمانها و دانشکدههای گوناگونی در نزدیکی این پل قرار گرفتهاند که از آن میان میتوان به دانشگاه تربیت مدرسٰ، اداره مرکزی بانک کشاورزی، دانشکده های علوم تربیتی، مدیریت، علوم اجتماعی، اقتصاد و پردیس دانشکدههای فنی دانشگاه تهران اشاره کرد.
این پل فلزی با طول ٦٢٠متر است که به دلیل کمعرضبودن هرروزه ترافیک زیادی در هر دو سو ی خود دارد، چون طراحی آن به صورت دو لاین عبوری است. زیرگذر درحال احداث این پل ١١٢٠متر است که ٣٥٠ متر آن به صورت مسقف و بقیه به صورت رمپهای ورودی و خروجی ساخته میشود و تمامی خاطرات آن به فراموشی سپرده میشود.
مدیرعامل اسبق سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در گفتگویی که در سال 97 انجام داد بیان داشته بود که برای این پل بهسازی بهصرفه نبود، چون نیاز به تعریض هم داشت، بنابراین زیرگذر جایگزین شد.» پل آزمایش هم یکی دیگر از این پلها از سمت شرق به غرب و بعد از پل گیشا در تهران است که نیازمند مرمت روکش پل و تقویت بهسازی لرزهای است.
29 خرداد 1398 / تعداد نمایش : 2089