اخبار > دانشگاه تربیت مدرس رتبه دوم دانشگاه های جامع کشور را دارا می باشد


 


  چاپ        ارسال به دوست

طبق آخرین اعلام پایگاه استنادی علوم جهان اسلام؛

دانشگاه تربیت مدرس رتبه دوم دانشگاه های جامع کشور را دارا می باشد

بر اساس این رتبه بندی، دانشگاه تربیت مدرس در میان دانشگاه های جامع در تمامی رشته ها و بر اساس تمامی معیارها رتبه دوم را از آن خود کرده است.
هم چنین دانشگاه تربیت مدرس در میان دانشگاه های جامع در زمینه دیپلماسی علمی در رتبه سوم، در خصوص تولید علم فناورانه و نوآورانه در رتبه چهارم، در زمینه کمیت تولید علم و نیز کیفیت محتوایی علم در رتبه دوم و در زمینه کیفیت تولید علم در رتبه سوم قرار دارد.
در میان دانشگاه های برتر نیز دانشگاه تربیت مدرس در حوزه علوم اجتماعی بر اساس تمامی معیارها رتبه سوم، در حوزه علوم کشاورزی رتبه دوم، در حوزه علوم انسانی رتبه سوم و در حوزه های علوم پایه و فنی و مهندسی رتبه ششم را کسب کرده است.
دکتر علی گزنی مجری اولین نظام رتبه‌بندی ملی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با توضیحاتی درباره این رتبه بندی گفت: در این گزارش برای اولین بار داده‌های اسکوپوس مبنای یک رتبه‌بندی ملی قرار گرفت. بر اساس فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه در 5 محور کمیت علم، کیفیت علم، تولید علم فناورانه و نوآورانه، فعالیت‌های اجتماعی، دیپلماسی علمی و کیفیت محتوای علم، 89 دانشگاه کشور رتبه‌بندی شدند. این 5 محور از 25 شاخص تشکیل شده‌اند.
وی گفت: اطلاعات رتبه‌بندی بر اساس آن دسته از مقالات دانشگاه‌های کشور است که در مجلات و کنفرانس‌های نمایه‌شده در پایگاه استنادی اسکوپوس در دوره زمانی 2013 تا 2017 منتشر شده‌اند. به غیر از شاخص‌های رشد، برای هر شاخص متوسط فعالیت دانشگاه در همین دوره پنج ساله مبنای رتبه‌بندی قرار گرفت. برای شاخص رشد، متوسط عملکرد دانشگاه در شاخص در دوره زمانی 2013 تا 2015 به 2015 تا 2017 محاسبه شد.
عضو هیات علمی مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری تصریح کرد: علاوه بر رتبه‌بندی کلی بر حسب نوع دانشگاه، رتبه‌بندی بر اساس حوزه‌های موضوعی علوم پایه، پزشکی، فنی و مهندسی، کشاورزی، اجتماعی و انسانی نیز صورت گرفت. همچنین رتبه‌بندی بر اساس هر یک از محورهای 5 گانه کمیت علم، کیفیت علم، تولید علم فناورانه و نوآورانه، فعالیت‌های اجتماعی، دیپلماسی علمی و کیفیت محتوای علم نیز صورت پذیرفت. چنین نگرشی در رتبه‌بندی، نقاط قوت دانشگاه‌ها در مقایسه با یکدیگر را نمایان می‌کند.
گزنی افزود: در این رتبه‌بندی علوم انسانی شامل رشته‌های موضوعی مانند تاریخ، فلسفه، ادبیات، زبان‌شناسی، شعر، اخلاق، هنر و معماری می‌شود و علوم اجتماعی رشته‌های موضوعی مانند روانشناسی، علوم رفتاری، تجارت، کسب‌وکار، اقتصاد، مدیریت، آموزش، مردم‌شناسی، جامعه‌شناسی، حقوق، روابط بین‌الملل، علوم سیاسی، جغرافیا، برنامه‌ریزی و توسعه، مطالعات شهری، ارتباطات، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، رسانه، مطالعات فرهنگی، گردشگری و تحقیق در عملیات را در بر می‌گیرد.
وی ادامه داد: دانشگاه‌های علوم پزشکی و همچنین صنعتی کشور در نشریات حوزه علوم اجتماعی نیز نتایج تحقیقاتشان را منتشر می‌کنند که علت آن، هم بافت برخی رشته‌ها و همچنین ماهیت بین رشته‌ای بودن علم است. دلیل رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی در فنی و مهندسی نیز انتشار بخش قابل قبولی از نتایج پژوهش‌هایشان در مجلات فنی و مهندسی و وجود برخی رشته‌ها در این دانشگاه‌ها است.
گفتنی است فهرست کامل دانشگاه‌ها به همراه ریز امتیاز آنها در لینک www.scivisions.com/rank.xlsx قابل دسترس است.


١٢:٥٢ - سه شنبه ٢٢ خرداد ١٣٩٧    /    عدد : ٧٥٢٨    /    تعداد نمایش : ١٢٩٥



خروج