وی افزود: برخی پروژه ها در ستاد معاونت در حال انجام است که بستر سازی برای شتاب گرفتن صف دانشگاه است و این بستر سازی در قالب دو برنامه تحول دانشکده ها و ایجاد هسته های پژوهشی در حال اجرا است.
مدیر امور پژوهشی و آزمایشگاه با اشاره به اینکه تحول دانشکده ها به عنوان موتور محرکه ارتقای تراز دانشکده ها و دانشگاه می باشد، گفت: ما در حوزه پژوهش 16 روال داریم که هدف آنها بسترسازی برای حرکت دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی با شتاب بالاست و اهداف دانشگاه در طرح تحول را محقق می کند.
وی با اشاره به رتبه بندی دانشکده ها در نظام رتبه بندی تایمز تصریح کرد: ما در سال 95 از دانشکده ها خواستیم تا عملکرد خود را ارائه کنند و هدف شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل های دانشکده بود. با بررسی نظام های رتبه بندی مختلف و با توجه به جامعیت نظام رتبه بندی تایمز، تصمیم بر این شد تا بر مبنای این نظام، توانمندی های دانشکده ها را شناسایی کنیم و بر آن اساس، برنامه ریزی های لازم برای حرکت در مسیر ارتقا صورت گیرد.
مدیر پژوهشی دانشگاه با توضیحاتی در خصوص شاخص های نظام رتبه بندی تایمز گفت: ما تمرکز را روی شاخص های پژوهشی گذاشتیم و شاخص های آموزشی حذف و امتیاز آن بر سایر شاخص ها تقسیم شد.
وی در ادامه شاخص های شهرت پژوهشی، درآمد و جذب منابع پژوهشی، تولید مقاله، استناد ها ، ارتباطات بین المللی و ... پرداخت و دانشکده های برتر در هر شاخص را برشمرد.
دکتر جعفریان ادامه داد: در مجموع و بر مبنای همه شاخص های تعریف شده، 7 دانشکده در زمره برترین دانشکده ها قرار گرفتند که شامل دانشکده های علوم پایه، علوم زیستی، مهندسی شیمی، فنی و مهندسی، برق و کامپیوتر، علوم پزشکی و کشاورزی می باشد.
وی تصریح کرد: برنامه حمایتی حوزه پژوهش در سه بخش حمایت از برنامه پژوهشی در حوزه بهبود شاخص های ارتقا، حمایت از ایجاد و رشد هسته های پژوهشی در دانشکده ها و حمایت از برنامه های آموزشی مهارتی در مسیر تحقق نسل چهارم دانشکده هاست.
دکتر فتح الهی در ادامه خاطر نشان کرد: برنامه ای برای دانشکده ها در قالب 15 شاخص پیش بینی شده و به همه دانشکده ها ارسال شده است. در حال حاضر دانشکده ها به منظور تحقق اهداف طرح تحول راهبردی در فعالیت های پژوهش و نوآوری خود به دو طریق حمایت می شوند که یکی فراخوان هسته های پژوهش و نوآوری و دیگری برنامه دانشکده ها برای تحقق 15 شاخص تعریف شده می باشد که همه دانشکده ها باید برنامه ای برای همه گروه های خود مصوب کنند و در قالب یک برنامه مدون به معاونت پژوهشی ارسال نمایند و قراردادی میان رییس دانشکده و معاونت پژوهشی منعقد می شود و دانشکده متعهد خواهد شد که خود را به عنوان هسته کامل، بسیج کند تا شاخص های تعریف شده محقق شود و در این راستا بودجه لازم نیز در اختیار دانشکده ها قرار می گیرد.
وی تصریح کرد: دانشکده ها بدون ارائه برنامه در حوزه پژوهش، حمایت خاصی نخواهند داشت و اگر برنامه تدوین نشود فعالیت های عادی پژوهشی دانشکده نیز با تاخیر و چالش مواجه می شود.
در ادامه اعضای شورا به بیان نظرات و دیدگاه های خود در خصوص موضوع مطرح شده پرداختند.