دکتر شریعتی در بخش دیگری از سخنان خود به اسناد بالادستی که روند حرکت و نسخه ی کاری آموزش عالی کشور را مشخص می کنند اشاره کرد و گفت: قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نقشه جامع علمی کشور تا افق چشم انداز، سند چشم انداز 20 ساله، طرح آمایش آموزش عالی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین سیاست های آموزش عالی در برنامه ششم توسعه، خطی مشی وزارت علوم در تصمیم گیری ها به سمت توسعه هدفمند آموزش عالی کشور را مشخص می کنند.
وی به تدوین طرح آمایش آموزش عالی اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از اصول مهم در گسترش آموزش عالی، مأموریت گرایی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی است. دانشگاهها موظفند بر اساس مأموریت ملی، بین المللی، منطقه ای و محلی خود دانشجو جذب کنند. سطحبندی مراکز دانشگاهی کشور نیز از جمله اقدامات مفید انجام شده است. در فاز اول دانشگاهها ی و مؤسسات دولتی در دو دسته جامع و تخصصی سطح بندی شدند. دانشگاههای غیر دولتی نیز در 5 سطح تقسیم بندی شدند.
معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص اهداف و برنامه های آتی کارگروه های جدید که تلفیقی از برنامه ریزی و گسترش می باشند تصریح کرد: رصد کردن و نظارت بر اجرای برنامه های آموزشی و توجه به کیفی سازی، یافتن شیوه های نوین آموزشی به منظور حل بحران کارایی و اثربخشی برنامه های معمول و مرسوم دانشگاهی و به چالش کشیدن روال های متعارف، همچنین برنامه ریزی درسی با توجه به کارآفرینی و آموزش های مهارتی و بررسی امکان آزمون های تخصصی حرفه ای برای متوازن سازی درس و حوزه اشتغال از اهداف معاونت آموزشی می باشد.
دکتر شریعتی در پایان تأکید کرد: مشارکت جمعی، عقلانیت و عزم جدی و راسخ مدیران در تمامی رده ها، رمز اعتلای آموزش عالی کشور است.