[ Print ]  [ Close ]

http://www.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=2775   , 1403/02/27

24 الی 26 شهریورماه؛
گزارش صعود تیم کوهنوردی خواهران دانشگاه تربیت مدرس به ارفع کوه

صعود خواهران به قله ارفع کوه <BR> خواهران کوهنورد در حال صعود تیم کوهنوردی بانوان

زمان برنامه:24 و 26 شهریور 1395

تعداد نفرات: 15 نفر

مربی: آقای نصیر علیزاده

سرپرست:آمنه مصطفی پور

ارتفاع قله: 2730 متر

مبدا صعود: ارفع ده به ارتفاع 1530 متر

مسیر صعود: جنوبی

معرفی ارفه کوه: ‎ارفه کوه یا ارفع کوه در منطقه البرز شرقی با ارتفاع 2730متر یکی از قلل مرتفع و مهم منطقه سوادکوه مازندران به شمار می‌آید. در دامنه‌های این کوه زمین‌های کشاورزی و دامداری از مشاغل محسوب می‌گردد و وجود مرتع‌های بزرگ در میان جنگل‌های انبوه «کاله » گواه این می‌باشد. این قله در منتهی الیه شرقی خط الراس قله اوریم قرار دارد و در جنوب آ شت در منطقه سوادکوه واقع است. به جهت موقعیت خاص این قله، نماهای زیبایی از قله‌های اطراف می‌توان دید و به لحاظ قرار گرفتن در ارتفاعی خاص و موقعیتی خاص، همواره در پوششی از مه قرار دارد.

‎وجه تسمیه : نام قله ارپده یا آرپاده یا آرپا بوده است. آر به معنای بلند و پا به معنای حکومت. پ به معنای کنار یا پهلو. بعد از حمله اعراب به ایران چون در الفبای عربی پ نداریم نام کوه به ارفه کوه یا ارفع کوه برگشته است.

‎مسیر های صعود:

• جبهه غربی که از ارفه ده صعود می‌گردد و کوتاهترین مسیر می‌باشد با زمان بالغ بر 3 الی 5 ساعت .

• جبهه شمالی از دو آب صعود می‌گردد و طولانی‌ترین مسیر است و بیشتر راه جنگلی است و از چشمه پراو عبور می‌کند .

• جبهه جنوبی از وسیه سر صعود می گردد و مسیرش یک ساعت از غربی طو نی تر است .

‎بهترین فصل صعود: بهترین زمان برای صعود به این قله تابستان و پاییز می‌باشد.

‎بافت جانوری و گیاهی (فون و فلور): منطقه دارای خرس ، خوک و گرگ و پلنگ و پرندگان مختلفی از جمله کرکس می‌باشد . پوشش گیاهی شامل گبی وحشی (همرو)، ازگیل وحشی، گوجه وحشی، خرمالوی وحشی، ولیک قرمز و سیاه، زرشک، توت فرنگی وحشی و تمشک، همچنین جنگلی متراکم و متنوع با درخت‌هایی نظیر سرخدار، توسکا و نوع کمیاب درخت سردار یا راش، زرشک و افرا بر جذابیت‌های جنگلی این منطقه افزوده است .

‎قله‌های مهم دیگر منطقه:

• خرو نرو، 3600 متر فرم آلپی دارد و نزدیک قله صخره‌ای است. جبهه شمالی آن از سنگر و سلیمان دره صعود می‌شود.

• قله قدمگاه (سه شاخ)، 3650 متر از روستای بکر کمرود صعود می‌شود.

• قله اوریم، 3270 متر که از روستای گرزین خیل و اوریم صعود می‌گردد.

‎گزارش برنامه:

‎حدود ساعت 8:15 صبح روز چهارشنبه پس از حضور همه دوستان شرکت کننده به وسیله سه دستگاه تاکسی عازم ایستگاه راه آهن تهران شدیم. با قطار ساعت 9:45 تهران- ساری به سمت مازندران حرکت کردیم .جاده بسیار زیبا و دل انگیز بود در حدی که 5-6 ساعت نشستن در قطار با صندلی‌های نامناسب را قابل تحمل می‌نمود. ساعت 14:50 به ایستگاه پل سفید رسیدیم. پس از تقسیم بارهای عمومی و چادرها ساعت15:20بوسیله‌ی مینی بوس به سمت ارفع ده به راه افتادیم وپس از عبور از مسیر پرپیچ و خم و خاکی جاده به ارفع ده رسیدیم. چشمه جوشان حیاط امامزاده سام آب حیاتی ست که تنها در این منطقه می‌توان یافت، پس از هماهنگی‌های لازم با متصدی امامزاده، بساط غذا و چای پهن شد و با تاریک شدن هوا و صلاح دید مربی در اتاقک اجاره شده کیسه خواب‌ها را پهن کردیم وساعت خاموشی 11 اعلام شد تا افراد تیم خواب کافی و در نتیجه صبح انرژی لازم برای صعود را داشته باشند.

‎صبح ساعت6 بیدارباش اعلام شده بود و همه سر ساعت بیدار شده صبحانه میل کردند و پس از سبک کردن کوله‌ها به سمت مسیر حرکت کردیم. ساعت 6:45 در ابتدای مسیر پس از عکس یادگاری در هوای بسیار مطبوع و خنک برنامه آغاز شد. ساعت‌های 7:50 و 9و 10:20 تیم استراحت‌های کوتاهی داشت. در آخرین استراحت به دلیل کمبود آب به صلاح دید مربی سرپرست و یکی از افراد تیم برای آوردن آب از چشمه از گروه جدا شدند و با 20 دقیقه تاخیر با بطری‌های پر از آبی گوارا دوباره به گروه پیوستند. تیم بسیار منظم و منسجم راس ساعت 11:10 به قله صعود کرد. پس از استراحت و عکس‌های یادگاری صعود و زمزمه سرود ملی ایران بر فراز قله، فرود خود را ساعت 12:20 از جبهه شمالی آغاز کردیم. پس از عبور ازجنگلی زیبا به سمت چشمه پرو حرکت کردیم و بعد از استراحت وصرف نهار به سمت روستای ارفع ده حرکت کردیم، ساعت 18 به امامزاده سام رسیدیم و پس از استراحت با مینی‌بوس تعبیه شده به سمت دریاچه شور مست حرکت کردیم.

‎ساعت 20 به منطقه گردشگری شور مست رسیدیم، چهار آلاچیق اجاره کردیم و به دلیل احتمال بارندگی دو چادر به پا کردیم. پس از صرف شام وگپی دوستانه نفرات تیم آماده خواب شدند.ساعت 11 خاموشی اعلام شد.

‎7صبح در هوایی بی نظیر و مه آلود بیدار شدیم و پس از صبحانه با مینی بوس و با راهنمایی آقای نصیرعلیزاده (دبیر سابق انجمن آقایان) که آشنایی کامل با منطقه داشتند و لطف نموده و تیم را همراهی کردند به سمت قائمشهر حرکت کریم.

‎ساعت8:30 به سمت پلنگ دره حرکت کردیم، میان راه در پارک جنگلی شهر شیرگاه استراحت کوتاهی کرده و به مسیر خود بازگشتیم. ساعت 12 محل مناسبی برای نهارو گردش در منطقه انتخاب شد وپس از صرف نهار ساعت 6:30 به سمت قائمشهر حرکت کردیم. شام از رستوران خریداری شد و پس از سوار شدن به قطار صرف شد. ساعت 4:45 صبح قطار به راه آهن تهران رسید. 4 تاکسی از راه آهن کرایه شد و به سمت خابگاه به حرکت افتاد. ساعت 5:15 به خوابگاه رسیدیم.