[ Print ]  [ Close ]

http://www.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=22540   , 1403/02/19


معرفی کتاب ویرایش ژنوم با فناوری کریسپر و کاربردهای آن در علوم زیستی


در دهه‌هاي گذشته، نوآوري‌هاي شاخصی سبب تحول و انقلاب در علوم مختلف شده است. در حوزه علوم‌ زیستی پس از واکنش زنجیره‌اي پلیمراز، ابداع فناوري کریسپر را می‌توان مهم‌ترین تحول در این حوزه دانست. فناوري کریسپر پس از معرفی در سال 2012 به عنوان یک ابزار قدرتمند ویرایش ژنوم به‌طور بسیار گسترده‌اي مورد توجه قرار گرفت که کاربردهاي گوناگون و امیدبخشی را به‌ویژه در حوزه درمانی به همراه داشته است. با توجه به اهمیت روزافزون مباحث ویرایش و مهندسی ژنوم در دنیا و به تبع آن در ایران و نیز نبودن منابع علمی و تخصصی مدون فارسی در این زمینه در کشور، اقدام به تدوین کتاب حاضر شد.

در این کتاب سعی شده است تا در حد امکان به معرفی و تشریح جنبه‌هاي مختلف این فناوري پرداخته شود.

چارچوب اصلی کتاب حاضر از کتاب مبانی و راهنماي عملی کریسپر CRISPR Desktop Resource گرفته شده که با استفاده از سایر منابع علمی جدید، سعی در به روز کردن مطالب آن متناسب با کاربردهاي توسعه یافته شده است.

در فصل‌هاي مختلف این کتاب به‌ترتیب به شرح مبانی، روش‌ها و کاربردهاي این فناوري و نیز در انتها به جنبه‌هاي ایمنی زیستی آن پرداخته شده است.

در چاپ دوم کتاب با توجه به اینکه یکی از جدیدترین کاربردهاي فناوري کریسپر در علوم زیستی بهره‌برداري از آن در تشخیص و شناسایی اسیدهاي نوکلئیک است و همچنین با توجه به توسعه سریع و گسترده این کاربرد در سال‌هاي اخیر، این مبحث به‌طور مبسوط در فصل جداگانه‌اي ارائه شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید به سامانه کتاب مرکز نشر آثار علمی، به نشانی  https://pub.modares.ac.irمراجعه نمایند.



10:42 - يکشنبه 13 اسفند 1402    /    شماره خبر : 22540    /    تعداد نمايش خبر : 168