[ Print ]  [ Close ]

http://www.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=22263   , 1403/02/21


جلسه دفاع پایان‌ نامه: سجاد زکی پور سرشکه، گروه قدرت

ارائه کننده: سجاد زکی پور سرشکه
استاد راهنما: دکتر سید حامد دلخوش
استاد مشاور: دکتر حسین سیفی
استاد ناظر داخلی: دکتر محمد کاظم شیخ الاسلامی
استاد ناظر خارجی: دکتر علی کریمی (دانشگاه کاشان)
تاریخ: 1402/11/14
ساعت: 10:30
مکان: مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شبکه های قدرت

چکیده:
سیستم سایبری-فیزیکی قدرت، یکی از حیاتی‌ترین زیرساخت‌های موجود در هر کشور است؛ زیرا تامین پایدار و امن انرژی برق از اصلی‌ترین دلایل رشد و توسعه مداوم یک کشور در همه زمینه‌ها می‌باشد. نفوذ روزافزون سامانه‌های ارتباطی-اطلاعاتی در سیستم قدرت، تحت عنوان لایه سایبری، باعث افزایش قابلیت‌های عملکردی آن شده است. اين مسئله عليرغم مزيت‌هاي فراوان، منجر به ايجاد نگراني‌هايي در خصوص حفظ امنيت سايبري سيستم قدرت شده است و نیز وجود چنین فناوری‌هایی باعث افزایش نقاط آسیب‌پذیر شبکه شده که می‌تواند زمینه‌ساز حملات سایبری نیز باشد. از سویی دیگر مطالعه تاب‌آوری سیستم قدرت در سال‌های اخیر مورد توجه محققان این حوزه قرار گرفته است. در ارزیابی تاب‌آوری، رفتار سیستم قدرت در مقابل حوادث با احتمال وقوع پایین و اثر تخریبی بالا مورد توجه قرار می‌گیرد.
حملات سایبری-فیزیکی هماهنگ، به دلیل ادغام حملات فیزیکی و سایبری، تهدیدات جدیدی را برای بسیاری از سیستم‌‌های قدرت از جمله شبکه‌های هوشمند مطرح می‌کند و با توجه به ماهیتشان می‌تواند در دسته رخدادهای با احتمال وقوع پایین و اثر بالا قرار گیرند.
در این پایان‌نامه سه نوع حمله منفرد رایج در شبکه‌های برق معرفی شده است تا زمینه‌سازی لازم برای پیاده‌سازی حملات هماهنگ فراهم شود. سپس، از ترکیب حملات منفرد، حملات ترکیبی هماهنگ متنوعی معرفی شده است و آسیب‌پذیری سیستم قدرت در مقابل چنین حملاتی مورد توجه قرار گرفته است. شایان ذکر است که نتایج شبیه‌سازی ناشی از پیاده‌سازی مدل پیشنهادی حملات سایبری-فیزیکی هماهنگ با تاکید بر آسیب‌پذیری و اثرات آن‌ بر شبکه توسعه‌داده‌شده، بر روی شبکه استاندارد ۳۹ شین   IEEEمورد بررسی قرار گرفته است.


12:16 - چهارشنبه 11 بهمن 1402    /    شماره خبر : 22263    /    تعداد نمايش خبر : 47