[ Print ]  [ Close ]

http://www.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=21702   , 1403/02/20


مراسم هفته پژوهش و تقدیر از برگزیدگان پژوهشی پردیس علوم برگزار شد


در این مراسم دکتر احسان اله اشتهاردیان مدیر فناوری و پژوهش های کاربردی دانشگاه با اشاره به شعار 'پژوهش در خدمت جامعه' در خصوص سرانه مقالات در دانشگاه تربیت مدرس گفت: سرانه مقالات در دانشگاه تربیت مدرس در مقالات ISI ، 3 و در کل مقالات ۴ است. در دانشکده علوم پایه سرانه مقالات ISI ۳/۵ و در مجموع مقالات ۴ است که از میانگین دانشگاه بالاتر است. سرانه مقالات ISI در دانشکده علوم زیستی ۴ و سرانه مقالات در مجموع ۵ است که این عدد در این دانشکده نیز از میانگین دانشگاه بالاتر می باشد. سرانه مقالات ISI در دانشکده علوم ریاضی ۱/۵ و سرانه مجموع مقالات نیز حدود ۲ است.

وی در ادامه به آمار طرح های پژوهشی اشاره و تشریح کرد: آمار طرح های پژوهشی انجام شده در دانشگاه نشان می دهد، تقریبا۲۰درصد اساتید دانشکده علوم پایه در طرح های پژوهشی مشارکت دارند. این آمار در دانشکده علوم زیستی ۱۸ درصد اعضای هیات علمی و در دانشکده علوم‌ ریاضی ۴درصد مشارکت اساتید را نشان می دهد. میانگین مشارکت اساتید در طرح های پژوهشی در دانشگاه ۱۲ درصد است.

دکتر اشتهاردیان افزود: کشور ایران در تولید علم دارای رتبه ۱۵ جهانی است اما در زمینه کاربردی کردن علم ، آمار ها متفاوت است و جایگاه کشورمان بین ۵۰ تا ۷۰ برآورد و حدود ۶۰ است.

مدیر فناوری و پژوهش های کاربردی دانشگاه اضافه کرد: این آمار نشان می دهد اگر چه ایران در تولید علم دارای جایگاه خوبی در دنیا است اما آن علم تولید شده به طور کامل وارد جامعه و صنعت نشده است. این مسئله از یک سو نشان دهنده سختی کاربردی کردن علم است و از یک سو نشان می دهد که در این زمینه باید تلاش های بیشتری صورت گیرد.

دکتر اشتهاردیان ادامه داد: در امر کاربردی کردن پژوهش دو نگاه وجود دارد. یکی استفاده از حمایت های دولتی و بهره مندی از ساختارها و صندوق هایی است که از پژوهش های در خدمت جامعه حمایت می کنند. به عنوان مثال بنیاد ملی علم ایران یکی از نهادهایی است که از پژوهش های اولویت دار حمایت می کند.

وی تصریح کرد: دانشگاه تربیت مدرس پس از دانشگاه تهران، دومین دانشگاهی است که از تامین های مالی بنیاد ملی علم ایران استفاده می کند. بر اساس آمار این بنیاد، حدود ۳۰ درصد حمایت ها از حوزه علوم پایه است.

مدیر فناوری و پژوهش های کاربردی دانشگاه اظهار داشت: اما نگاه دوم در کاربردی کردن پژوهش که کم رنگ تر است، حرکت به سمت بخش خصوصی می باشد. ما باید در این زمینه گام برداریم و به سراغ جامعه رفته و بهتر ظرفیت ها و توانمندی های خود را معرفی و عرضه کنیم.

دکتر اشتهاردیان در پایان ابراز امیدواری کرد که با تلاش و کمک بیشتر دانشکده ها و اساتید، در کنار اقدامات دفتر پژوهش های کاربردی و همچنین کمیته های بازاریابی که به تازگی فعال شده اند، بتوانیم به اهداف تعریف شده در خصوص کاربردی کردن پژوهش ها دست یابیم.

در بخش دیگری از این مراسم دکتر منصور رزقی در حوزه هوش مصنوعی سخنرانی کرد. وی ضمن ارائه تعریف هوش مصنوعی، تاریخچه و کاربردهای آن، به تشریح چالش های هوش مصنوعی برای بشریت پرداخت.   

در پایان مراسم از برگزیدگان پژوهشی دانشکده های علوم پایه، علوم زیستی، علوم ریاضی و علوم و فناوری های بین رشته ای تجلیل شد.



 



 



13:07 - سه شنبه 21 آذر 1402    /    شماره خبر : 21702    /    تعداد نمايش خبر : 307