[ Print ]  [ Close ]

http://www.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=20988   , 1403/02/31


با حضور دکتر رحیم صفوی؛
اولین جلسه شورای پژوهشی مرکز مطالعات آفریقا برگزار شد

در این جلسه که با حضور دکتر سید یحیی رحیم صفوی، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور مرتبط با نیروهای مسلح، دکتر محمد رضا حافظ نیا استاد دانشگاه تربیت مدرس، دکتر مجتبی زارعی عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس، دکتر محمد نیکخواه نماینده وزارت امور خارجه و سید حسن حیدری نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد؛ دکتر مجید رسولی، رئیس مرکز مطالعات آفریقا درباره روند راه اندازی مرکز مطالعات آفریقا مطالبی را عنوان و به ارايه گزارش عملکرد این مرکز در طول یک سال اخیر پرداخت.
وی با بیان اینکه این مرکز اولین مرکز مطالعات منطقه‌ای مرتبط با قاره آفریقا در ایران است خاطر نشان کرد: این مرکز با موافقت قطعی شورای گسترش وزارت علوم تحقیقات و فناوری با هدف گسترش معرفت شناسی درباره قاره آفریقا و تلاش برای ارتقای سطح روابط جمهوری اسلامی ایران با این قاره از طریق تحقیقات علمی در سال ۷۹ تاسیس شد.
دکتر رسولی مهمترین دستاورد مرکز مطالعات آفریقا در طول ۶ ماه گذشته را شناسایی، معرفی و صدور حکم اعضای حقیقی و حقوقی و تهیه پیش نویس سند راهبردی پنج ساله دانست و افزود: ما در گروه‌های پژوهشی مرکز، برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت را در چهار حوزه فرهنگی،سیاسی، اقتصادی و ژئوپلیتیک دنبال می‌کنیم. همچنین ۱۵ تفاهم نامه همکاری با موسسات و سازمان‌های دولتی و خصوصی از جمله مرکز مطالعات راهبردی و دیپلماسی وزارت دفاع، انجمن ژئوپلیتیک ایران، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، معاونت بین الملل وزارت تعاون، انتشارات سمت،کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، دانشگاه‌های شیخ آنتادیوب داکار سنگال و پرتوریای آفریقای جنوبی و غیره منعقد کردیم.
رئیس مرکز مطالعات آفریقا تالیف و ترجمه ۱۰ جلد کتاب تخصصی در حوزه آفریقا را به عنوان بخشی از اقدامات علمی و پژوهشی این مرکز دانست و افزود: علاوه برترجمه و تالیف کتاب، تاکنون ۲۰مورد مقاله علمی و پژوهشی و ۱۵ مورد مقالات کنفرانسی و همایشی ملی و بین المللی داشتیم.
وی همچنین اجرای ۴ مورد طرح داخلی مانند ژئوپلیتیک منطقه شاخ آفریقا و ۱۰ مورد طرح خارجی از جمله طراحی و تدوین اطلس پویا و جامع آفریقا را از دیگر اقدامات پژوهشی این مرکز برشمرد.
دکتر رسولی از تاسیس رشته مطالعات آفریقا در مقطع کارشناسی ارشد در آینده نزدیک خبر داد و گفت: به دلیل وجود فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی در برخی دانشگاه‌ها در ارتباط با قاره آفریقا و محدود بودن نیروهای متخصص آفریقا شناس و ناکافی بودن پژوهش‌ها و تولیدات علمی در این زمینه به دنبال تاسیس رشته‌ای با این موضوع در دانشگاه هستیم که امیدواریم به زودی محقق شود.
برگزاری اولین همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه گذاری ایران در آفریقا، طراحی مدل هوشمند جذب دانشجویان مسلمان و  مستعد آفریقایی با همکاری سازمان امور دانشجویان، پروژه نفوذ علمی ایران در آفریقا با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی،پروژه مکتب خانه‌های قرآنی در آفریقا با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه و غیره از دیگر فعالیت‌های در دست اقدام این مرکز عنوان شد.
دکتر سید یحیی رحیم صفوی، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور مرتبط به نیروهای مسلح و عضو مرکز مطالعات آفریقا در این نشست ضمن تشکر و قدردانی از دکتر فرهاد دانشجو برای حمایت و احیای این مرکز گفت: دانشگاه تربیت مدرس دانشگاه ماست و اگر هم اعتباری به واسطه خون شهدا به دست آورده‌ام حاضرم از آن برای پیشبرد اهداف مرکز استفاده کنم.
وی ادامه داد: در این مرکز باید اقدامات فرهنگی،سیاسی و اقتصادی اولویت قرار بگیرد. در بحث سیاسی همانطور که ارتباط با همسایگان و کشورهای شرقی را در دستور کار داریم باید در کنار آنها ارتباط با آفریقا را هم داشته باشیم. در بخش اقتصادی نیز تعامل با بخش های خصوصی که روابط بازرگانی دارند می تواند کمک کننده باشد.
دکتر صفوی همچنین به انجام فعالیت‌های این مرکز در قالب پروژه محوری و جذب منابع برای پیشبرد فعالیت‌های علمی تاکید کرد.
در ادامه این نشست اعضای حاضر در جلسه به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.


13:15 - شنبه 22 مهر 1402    /    شماره خبر : 20988    /    تعداد نمايش خبر : 169