[ Print ]  [ Close ]

http://www.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=20141   , 1403/02/21


پانصد و هفتادمین سالگرد فتح قسطنطنیه

29 ماه می( 8 خرداد ماه) سالگرد فتح قسطنطنیه است؛ فتحی که تمام معیارها و موازین جهان آن زمان را تغییر داد....

 زمانی که سلطان محمد فاتح (به گویش ترکی فاتیح) قسطنطنیه را فتح کرد، تنها ۲۱ سال سن داشت و قبل از ایشان ۲۳ لشکر در قرون متمادی از فتح این شهر ناکام مانده بودند. این نکته اشاره شد تا دریابید که تعداد لشکرهای شکست خورده، از تعداد سالهای عمر ایشان بیشتر است. فتح قسطنطنیه مسیر مبارزه بین اسلام و کفر را تغییر داد.
اروپا با فتح «اسلامبول: شهر اسلام» یا «استانبول: تغییر نام از شهر اسلامبول به استانبول برای حذف نام اسلام در زمان آتاتورک» یقین پیدا کرد که اسلام به زودی آن را به رنگ خود در می آورد، پس تمام جهان کفر به پاخاستند و ساکت نماندند و آنچه ما اکنون آن را تجربه می کنیم پیامدهای فتح بزرگی است که توسط محمد الفاتح صورت گرفته است،که نسل های بعد از او نتوانستند بخوبی از آن محافظت کنند یا پیشروی بیشتری داشته باشند.
پرهزینه ترین فیلم تاریخ ترکیه یعنی ۱۴۵۳ این فتح را به تصویر و آن را به بهترین نحو ممکن به نسل جدید منتقل کرده است. در جای جای استانبول، سال فتح میلادی استانبول ۱۴۵۳ میلادی/ ۸۵۶ قمری به عنوان نماد در دیوارهای شهر، ساختمان و بیلبوردها حک شده است.
همچنین كتاب (رساله في الطريق إلى ثقافتنا) نوشته شيخ العربيه محمود شاكر این فتح را به قلم کشیده است.
آنچه پیش از آن بود نمونه ای از صلابت و استواری دنیای مسیحیت بود تا اینکه بزرگترین کلیسای اروپا یعنی ایاصوفیا به مسجد مبدل گشت...


11:53 - شنبه 13 خرداد 1402    /    شماره خبر : 20141    /    تعداد نمايش خبر : 69