[ Print ]  [ Close ]

http://www.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=15624   , 1403/02/21


دبیرخانه طرح آمایش و تولید محتوای علمی برای رسانه در دانشگاه ایجاد شد




دکتر فروغ اسرافیلیان درباره فعالیت دانشگاه ها در ایام کرونا گفت: دانشگاه در زمان شیوع ویروس با این سوال مواجه شد که تا چه اندازه می‌تواند در درمان، پیشگیری از مشکلات و تبعات این بیماری یا کاهش آسیب‌های آن نقش‌آفرینی کند. این بیماری به جز تهدید سلامت جسمی بشر تبعات دیگری به دنبال دارد و چه بسا اثرات آن زیان بارتر، طولانی‌تر و پرهزینه‌تر باشد. مسئولیت اجتماعی دانشگاه ایجاب می کند در کنار کارکردهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه به حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز توجه کند.


مشاور معاون دانشجویی و فرهنگی-اجتماعی دانشگاه افزود: در این دوران از دانشگاه انتظار می رود بر اساس مسئولیت اجتماعی خود و در مواجهه با وجوه مختلف این بیماری، نقش‌آفرینی کرده و منابع علمی و قابل اطمینان برای آگاهی بخشی و افزایش تاب آوری شهروندان در مقابل این بیماری در اختیار جامعه قرار دهد. در این مسیر باید از همکاری و تشریک مساعی با رسانه هم برخوردار شد. رسانه باید در خدمت آگاهی‌بخشی مردم باشد، این آگاهی را دانشگاه تولید کرده است. وقتی رسانه با سرشت علمی با جامعه ارتباط پیدا می کند، آنگاه در این ارتباط مسئولیت اجتماعی دانشگاه نشان داده می‌شود. دانشگاه ضمانت اجتماعی بودن رسانه است، زیرا علم در تملک هیچکس نیست.


اسرافیلیان با اشاره به اهمیت تعامل موثر ۲ نهاد دانشگاه و رسانه، در خصوص برگزاری نشست گفت و گوی دانشگاه و رسانه (نقش آموزش عالی در صیانت از سلامت روانی- اجتماعی جامعه) در دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: این نشست با حضور تعدادی از مسئولان وزارتخانه های علوم و بهداشت برگزار و مقرر شد با همکاری اعضای هیأت علمی دانشگاه ها، محتوای علمی با هدف ارتقای سلامت روان جامعه برای انتشار در اختیار رسانه قرار گیرد. همچنین دبیرخانه این طرح با توجه به تجربه موفق مرکز مشاوره دانشگاه تربیت مدرس به این مرکز واگذار شد.


عضو هیات علمی دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود درباره فعالیت زنان در امور فرهنگی گفت: زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور و پیکره جامعه انسانی با قابلیت ها و ظرفیت های بسیار از جمله عوامل تاثیرگذار در پیشرفت و توسعه جوامع انسانی محسوب می شوند. امروزه در همه جوامع نقش و جایگاه انسانی زنان به عنوان یکی از ارکان و محورهای توسعه پذیرفته شده و مشارکت آنان در امور اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تاثیر به سزایی در درجه توسعه یافتگی کشورها دارد.


وی ادامه داد: زنان به عنوان اولین عاملان انتقال ارزش ها، هنجارها، فرهنگ، آداب و رسوم و سنت ها مطرح شده و از دیدگاه اسلام، زن و خانواده سنگ بنای اصلی ساختار اجتماعی جامعه محسوب می شوند. زنان به دلیل ایفای نقش های متعدد عامل اساسی ثبات، سلامت خانواده و جامعه به شمار می آیند. بر این اساس، فراهم کردن زمینه های لازم برای رشد و بهره مندی جامعه از توانمندی و مشارکت زنان در حیطه های مختلف علمی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و رفع موانع و مشکلات موجود آنها از اهمیت فراوانی برخوردار است.


مشاور معاون دانشجویی و فرهنگی-اجتماعی دانشگاه در خصوص حضور بانوان در حوزه های مختلف علمی، اظهار داشت: رشد فزاینده زنان در حوزه های مختلف علمی و حضور در دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی، نیازمند برنامه ریزی برای ایجاد ارتباط، بهره وری از استعدادها، توان علمی و تخصصی آنان به منظور کمک به رفع موانع پیشرفت و حل مشکلات زنان جامعه است. از سوی دیگر، دانشگاه مکانی است که نقش موثری در تغییر و تحول هویت افراد دانشگاهی دارد. همچنین توانایی ایجاد باز اندیشی و خلق هویت‌های جدید همراه با ارزش‌های اجتماعی جدید برای زنان در دانشگاه دیده می شود.



10:00 - شنبه 20 شهريور 1400    /    شماره خبر : 15624    /    تعداد نمايش خبر : 1109