[ Print ]  [ Close ]

http://www.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=12847   , 1403/02/16


طراحی و ساخت کیت تشخیص مولکولی کرونا ویروس ۲۰۱۹ در کشور


دکتر حمزه چوبین دانش آموخته رشته ویروس شناسی پزشکی دانشگاه در خصوص نحوه ساخت این کیت آزمایشگاهی گفت: برای ساخت این کیت همچون سایر کیت های آزمایشگاهی در ابتدا مطالعات و تحقیقات بسیاری در اصل موضوع و شناسایی ویروس انجام شد تا نحوه عملکرد، ساختار ژنوم، نوع عفونت و انتقال آن مشخص شود.

وی افزود: پس از ساخت نمونه اولیه آزمایشگاهی و انجام تست های بهینه سازی، کیت طراحی شده برای دریافت تأییدیه به آزمایشگاه رفرانس فرستاده و در آخر با تأیید کیفیت کیت، مجوز پخش در آزمایشگاههای تشخیصی صادر شد.

دکتر چوبین اضافه کرد: از زمان طراحی تا ساخت نمونه آزمایشگاهی این کیت، ۳۵ روز، زمان طی شد و تمامی مراحل تولید، در شرکت پیشتاز طب که دارای سابقه ۲۰ ساله در زمینه تولید و صادرات کیت های آزمایشگاهی است، صورت گرفت.

وی در تشریح ویژگی این کیت آزمایشگاهی خاطرنشان کرد: این کیت یک تست تک مرحله ای با روش Tagman Real Time PCR است که در مدت زمان دو ساعت حضور یا عدم حضور ویروس در نمونه را تشخیص می دهد. عرضه این کیت بعد از تأیید انستیتو پاستور ایران به عنوان آزمایشگاه همکار وزارت بهداشت در دانشگاههای علوم پزشکی و آزمایشگاههای مجاز در حال انجام است.

متخصص ویروس شناسی پزشکی کشورمان تصریح کرد: با توجه به جدید بودن ویروس و نیاز به تشخیص آن در کشور، شرکت پیشتاز طب به طراحی کیت تشخیصی به صورت کاملا بومی با دانش ایرانی اقدام کرد. طراحی و کیفیت این کیت در سطح آخرین استانداردهای روز دنیا بوده و در تمام کشورهایی که درگیر این ویروس هستند، قابل استفاده است. دکتر چوبین با اشاره به توان رقابت کیت تولید شده با نمونه های مشابه خارجی اظهار داشت: این کیت در مقایسه با نمونه های مشابه نتایج کاملا رقابتی از خود نشان داده است و هم اکنون با قیمت یک چهارم قیمت جهانی عرضه می شود.

وی ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن این کیت در لیست کیت های تولید شده با برندهای مختلف از نقاط مختلف دنیا و مجوز کسب شده از وزارت بهداشت، صادرات آن امکان پذیر است. هم اکنون نیز از دو کشور اروپایی درخواست صادرات داریم.

دکتر چوبین در خصوص توان شرکت پیشتاز طب برای تأمین نیاز کشور و تولید انبوه کیت تشخیص کرونا گفت: در حال حاضر شرکت توان و ظرفیت تأمین کل نیاز روزانه کشور برای انجام تست را دارد و در حال تولید انبوه است. همچنین امکان و توان تولید ۸۰ هزار تست در هفته فراهم می باشد.

وی به میزان دقت بالای این کیت تشخیصی اشاره کرد و افزود: با توجه به نتایج کنترل کیفی، میزان حساسیت این تست ۱۰۰ درصد بوده و دقت آن در سطح عالی ۲۰۰ کپی در هر میلی لیتر است.

گفتنی است دکتر حمزه چوبین در سال های ۹۰ تا ۹۶ در دانشگاه تربیت مدرس در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای ویروس شناسی زیر نظر دکتر طراوت بامداد فعالیت های بسیاری در زمینه تشخیص مولکولی عفونت های ویروسی داشته است و هم اکنون در شرکت دانش بنیان پیشتاز طب در حال خدمت می باشد.



06:44 - جمعه 8 فروردين 1399    /    شماره خبر : 12847    /    تعداد نمايش خبر : 6746