[ Print ]  [ Close ]

http://www.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=12785   , 1403/02/09


توسعه اوراق فشرده چوبی دوستدار محیط زیست توسط پژوهشگران دانشگاه


دکتر علی شالبافان، عضو هیات علمی گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ دانشگاه تربیت مدرس و مجری این طرح در گفتگویی با اشاره به اینکه یکی از چالش مهم در حوزه صنایع اوراق فشرده چوبی در جهان، انتشار فرمالدهید (ماده­ای سرطان ­زا) از محصولات ساخته شده چوبی در هنگام استفاده می­ باشد، اظهار داشت: بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان جهاني پژوهش هاي سرطان در سال­ های 2004 و 2006 و همچنين تاييد اين اطلاعات توسط سازمان حفاظت محيط زيست آمريكا در سال 2012، فرمالدهيد حتي در غلظت­ هاي پايين، از عوامل سرطان زا شناخته شده است و قرار گرفتن در معرض فرمالدهيد براي انسان بسيار مضر اعلام شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه افزود: در این ارتباط، بازبینی مجدد استانداردهای اروپایی و بین المللی در ارتباط با حداقل سطح مجاز انتشار فرمالدهید از اوراق فشرده چوبی در سال­ های اخیر انجام گرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه محدودیت­های سختگیرانه­ ای در ارتباط با تجارت بین المللی فرآورده­ های مرکب چوبی در آمریکا و اروپا از اوایل سال 2019 در حال اعمال است و تولیدکنندگان صنایع چوبی جهان در تلاش­اند تا محصولات با میزان انتشار فرمالدهید کمتر و یا حتی بدون فرمالدهید را تولید نمایند، گفت: در همين ارتباط، موضوع توسعه و استفاده از جاذب­ های دوستدار محیط زیست فرمالدهید بر پایه کایتوزان و مشتقات آن از طرف ما پيشنهاد شده است.

طبق اظهارات شالبافان، میزان انتشار فرمالدهید از اوراق فشرده چوبی ساخته شده با میزان 1 درصد (نسبت به وزن خشک ماده چوبی) از جاذب­ های بر پایه کایتوزان، به کمترین میزان سطح مجاز در جهان رسیده است.



اوراق فشرده چوبی دوستدار محیط زیست



طبیعی و دوستدار محیط زیست بودن، زیست تخریب پذیر بودن، فراوان و در دسترس بودن، عدم کاهش مقاومت­های فیزیکی و مکانیکی فرآورده­ های چوبی تولید شده از جمله مزایای بارز دیگر جاذب­ های توسعه داده شده می­ باشد.

گفتنی است؛ اين طرح تحقيقاتي در قالب فعاليت پژوهشي در دانشگاه تربیت مدرس انجام شده و نتايج تحقيق به صورت پتنت بين المللي در موسسه ثبت اختراعات آمریکا (USPTO: United States Patent and Trademark Office) ثبت و به تایید نهایی رسیده است. همچنين از خروجی های تحقیق مقالات علمي متعددی در نشريات و كنفرانس­هاي تخصصي معتبر صنايع چوب (Journal of Adhesion و International Journal of Adhesion and Adhesives) به چاپ رسیده است. علاوه بر در دکتر شالبافان، هیدی حسن نژاد (دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه) و دکتر مهدی رحمانی نیا (عضو هیئت علمی گروه صنایع چوب و کاغذ دانشگاه) نیز از جمله همکاران این طرح تحقیقاتی در دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه می باشند.



07:33 - سه شنبه 13 اسفند 1398    /    شماره خبر : 12785    /    تعداد نمايش خبر : 1806