[ Print ]  [ Close ]

http://www.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=12764   , 1403/02/17


حفظ آرامش و دوری از استرس، استراتژی عبور از کرونا


دکتر علی اکبر پورفتح الله در گفت وگویی اظهار داشت: سیستم ایمنی ارتباط مستقیم با توسعه بیماری ها و از جمله بیماری کرونا و پاتوژن های مختلف دارد و استرس و اضطراب باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود و بیماری را توسعه می دهد.

وی خاطرنشان کرد: کرونا و بیماری های نوظهور و نوپدید، مشکل امروز ما نیستند و بیش از چهار دهه است که بیماری های ویروسی و نوظهور را می شناسیم.

پورفتح الله افزود: می دانیم که ویروس های دستگاه تنفسی مرتب تغییر ژنتیک می دهند و می توانند بیماری ها را توسعه دهند و موجب گسترش بیماری در جوامع انسانی شوند.

وی اضافه کرد: این بیماری ها زمینه ساز مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است و می تواند مرگ و میرهایی را در پی داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه کشور در زمینه بیماری های تنفسی و نوپدید باید برنامه راهبردی داشته باشد، افزود: در همه کشورها برنامه راهبردی برای مقابله با بیماری های شایع اجرا می شود؛ چینی ها برای مقابله با ویروس کرونا علی رغم اینکه مسائل اقتصادی برایشان مهم بود اما چون برنامه راهبردی داشتند، شهر ووهان با جمعیت چند میلیونی را بیش از ۳۰ روز قرنطینه کردند.

پورفتح الله درباره فرایند اجرای برنامه راهبردی چین برای مقابله با کرونا گفت: مردم چین آگاهی کافی داشتند و در خانه های خود ماندند و جامعه علی رغم شرایط سخت اما کاملا امیدوار خود را از این مرحله دشوار عبور داد؛ پخش فیلم ها و کلیپ ها از شرایطی که مردم ووهان برای گذار از بحران بیماری داشتند کاملا حاکی از اقدامات آگاهانه توام با امید است.

وی افزود: در ووهان دغدغه پیشگیری میان مردم وجود نداشت و متولیان هم به اندازه کافی تمهیدات و ابزار پیشگیرانه در اختیار مردم قرار داده بودند.

پورفتح اله درباره استفاده از ماسک خاطرنشان کرد: ماسک اجازه توسعه بیماری را از فرد بیمار به افراد سالم نمی دهد و از اینرو استفاده از ماسک عملا برای افراد سالم ضرورت ندارد.

متخصص ایمنی شناسی تصریح کرد: اوج فعالیت بیماری کرونا ظرف یک ماه آینده فروکش می کند اما باید برای موج بیماری هایی که ممکن است در آینده ایجاد شود، تمهیدات لازم اندیشیده شود.

وی درباره نشانه های عمومی بیماری کرونا گفت: نشانه های این بیماری مانند آنفولانزا است و ۲۰ درصد از بیماری های خانواده بزرگ سرماخوردگی ها پیش از این هم ناشی از ویروس کرونا بوده است اما در این نوع ویروس جدید، جهش ژنتیکی اتفاق افتاده است.

عضو هیات علمی دانشگاه اضافه کرد: علائم عمومی بیماری کرونا درگیری دستگاه تنفسی با ویروس است و مهم نیست کرونا تشخیص داده شود، مهم این است که درمان های علامتی و حمایتی همراه با استراحت کافی انجام شود تا فرد مبتلا دوران بیماری را به خوبی طی کند و به بهبودی و سلامتی مجدد بازگردد.

گفتنی است بیماری جدید کرونا با نام «کووید-۱۹» از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت و تاکنون ۷۵ هزار نفر را در این کشور مبتلا کرده و جان ۲ هزار و ۲۳۳ تن را گرفته است. ایران بعد از چین دومین آمار فوتی کرونا در جهان را دارد.



11:06 - چهارشنبه 7 اسفند 1398    /    شماره خبر : 12764    /    تعداد نمايش خبر : 4483