[ Print ]  [ Close ]

http://www.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=12763   , 1403/02/15


اصلی ترین روش مبارزه با کرونا رعایت بهداشت فردی است


دکتر مهرداد روانشاد در گفتگویی با بیان اینکه باید با مدیریت جهادی و همکاری موثر و همگانی مردم و مسوولان برای کنترل و جلوگیری از انتشار بیشتر ویروس اقدام کرد، گفت: در شهر ووهان چین که این ویروس شایع شد، همه مردم با یکپارچگی و کمک به یکدیگر در کنار مدیریت موثر و هدفمند مسوولان چینی موفق به جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا شدند.

وی افزود: در حال حاضر اپیدمی در کشور چین تحت کنترل است، البته به نظر می رسد در ایران کمی زمان را از دست داده باشیم اما همکاری همه جانبه مردم و مدیران حوزه سلامت می‌تواند به کنترل همه گیر منجر شود.

عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه کیت‌های تشخیصی مناسب و دقیق از طرف سازمان بهداشت جهانی در اختیار ایران قرار داده شده است، ‌خاطرنشان کرد: بنابراین با شناسایی دقیق‌تر افراد مبتلا به ویروس کرونا می‌توان برای کنترل و جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس برنامه ریزی و اقدام کرد و امیدوارم با اصلاح رویه‌های زمان بر و کمک و همکاری هرچه بیشتر آحاد مردم عفونت و بیماری کنترل و شاهد ریشه کن شدن ویروس باشیم.

وی در مورد چگونگی مبارزه با این ویروس گفت: اگر فردی علایم خفیف حتی سرماخوردگی یا آنفولانزا دارد، لازم است در مرحله نخست بهداشت فردی را رعایت کند و همچنین از حضور در گردهمایی‌ها، تجمع‌ها و مناطق شلوغ جمعیتی مانند سینماها، سالن‌های ورزشی، مراکز خرید و آرایشگاه‌ها اجتناب کند.

وی افزود: باید در نظر داشت از راه‌های اصلی انتقال ویروس تماس با اشیاء آلوده همانند دستگیره خودروها عمومی، اتوبوس‌ها، مترو یا حتی عابربانک‌ها است، بنابراین پیشنهاد می‌کنم که مردم در صورت اجبار از دستکش یکب ار مصرف استفاده کنند یا پس از استفاده حتما دست‌های خود را با آب و صابون شسته یا از پدهای الکلی استفاده کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه افزود: ماسک برای افراد سالم توصیه نمی‌شود و باید افرادی که مبتلا به عفونت‌های دستگاه تنفس یا مشکوک به آلوده بودن با ویروس کرونا هستند برای جلوگیری از انتقال ویروس و عفونت از ماسک استفاده کنند. چرا که استفاده افراد سالم از ماسک به دلیل مرطوب شدن آن شرایط مناسبی برای جذب سایر آلودگی‌ها فراهم می کند.

روانشاد ادامه داد: البته پیشنهاد شده است که افراد بالای سن ۶۰ سال و آنهایی که مشکلات دستگاه قلبی عروقی، تنفسی یا دیابت دارند نیز می‌توانند از ماسک طبق اصول صحیح استفاده کنند.

وی یادآور شد: از طرفی افرادی که دارای عفونت‌های دستگاه تنفسی یا احتمالا حامل ویروس کرونا هستند باید با استفاده از ماسک استاندارد و استفاده به صورت صحیح، خودداری از حضور در مکان‌های عمومی یا محل کار و ایزوله کردن تماس‌های شخصی خود از انتقال ویروس به سایر اعضای خانواده و نزدیکان تلاش کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر این که گرما به احتمال زیاد می‌تواند سبب فروکش کردن موج همه‌گیری ویروس کرونا شود و در زمان حال نیز نباید استرس مبتلا شدن داشت، یادآور شد: هراس از مبتلا شدن به این ویروس بسیار بدتر و خطرناک‌تر از خود آن است.

وی افزود: زیرا برای مقابله با آن فقط کافی است افراد سالم اصول بهداشت فردی را رعایت کنند و افرادی که مبتلا هستند از ماسک استفاده کرده و هر هشت ساعت یک بار نیز ماسک را تعوض کنند البته لازم است ماسک قبلی را در کیسه زباله انداخته و بعد از بستن در آن نسبت به دفع کیسه اقدام کنند تا ویروس و آلودگی‌های احتمالی به دیگر افراد سالم سرایت نکند.

روانشاد با بیان اینکه ویروس کرونا درمان و یا واکسن ندارد، ‌گفت: تنها راه مبارزه با این ویروس، رعایت بهداشت فردی است تا از شیوع آن جلوگیری شود. همچنین رعایت اصول تغذیه‌ای و استفاده از سبزیجات، میوه و دوری از غذاهای رستورانی و فست فود می‌تواند در مقابله با این ویروس اثرگذار شود.

وی تاکید کرد: همچنین استراحت و خواب کافی سر وقت نیز منجر به افزایش قدرت سیستم ایمنی و جلوگیری از مبتلا شدن می‌شود.

وی تصریح کرد: ورزش سبک در محیط‌های تمیز و عاری از آلودگی نیز منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه افزود: حیوانات خانگی نیز می توانند با گرفتن این ویروس و انتقال آن به انسان سالم به عنوان ناقل محسوب شوند، بر همین اساس توصیه می‌شود از نگهداری حیوانات خانگی حتی المقدور پرهیز یا اینکه از ورود حیوانات اهلی و خانگی به محل زندگی ممانعت شود.

روانشاد توضیح داد: لازم است در زمان نگهداری و غذا دادن به حیوان خانگی از دستکش یک بار مصرف استفاده کرد و پس از آن حتما با شست و شوی صحیح دست‌ها از انتقال ویروس و آلودگی های احتمالی ممانعت به عمل آورد.

وی توضیح داد: بیشتر افرادی که به کرونا مبتلا شدند علایم بالینی مانند سرفه های عمیق و تب دارند و احتمال انتقال ویروس از طرف آنها وجود دارد بنابراین این افراد باید با رعایت دقیق اصول بهداشتی فردی، بلافاصله به مراکز منتخب درمانی اعلام شده از طرف وزارت بهداشت مراجعه کرده تا ضمن معاینه کامل و انجام تست های تشخیصی از عدم ابتلا به ویروس مطمئن شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه تاکید کرد: افراد آلوده اگر از ماسک استفاده کنند و با رعایت بهداشت فردی و شاید در مواردی خاص قرنطینه شوند تا از انتقال ویروس به سایر افراد سالم ممانعت وامیدواریم همه گیری این ویروس کنترل شود.

روانشاد همچنین با تاکید بر اینکه تعداد افرادی که برای تست کرونا اقدام می‌کنند رو به افزایش است، گفت: بیمارستان های پایلوت برای تست و تشخیص ویروس کرونا در نظر گرفته شدند و معاینه کامل و روش‌های تشخیص را اجرایی می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: همچنین محققان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز بر روی تولید داخلی کیت‌های تشخیص کرونا اقدام کردند و نتایج مثبتی نیز حاصل شده تا کشور از واردات آن بی نیاز و استفاده آن به‌ صورت وسیع فراهم شود.

روانشاد تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران، انستیتو پاستور ایران و بیمارستان مسیح دانشوری مراکزی هستند که اقدام‌های لازم را برای تشخیص دقیق و صحیح این ویروس انجام می‌دهند و البته با برنامه‌ریزی های انجام شده سایر مراکز تشخیصی نیز در این حوزه فعال خواهند شد.

وی گفت: در حال حاضر هرچند محققان ایرانی برای یافتن واکسن کرونا یا راه درمان قطعی آن تلاش های زیاد و شبانه روزی انجام می‌دهند اما باید در نظر گرفت که رسیدن به نتیجه زمان بر و حداقل چندین ماه وقت نیاز دارد. اما در شرایط کنونی که ویروس و عفونت در حال گسترش است باید راه کارهای گفته شده توسط آحاد مردم انجام تا منجر به کنترل بیماری شود.

عضو هیات علمی دانشگاه در این گفت و گو خاطرنشان کرد: تجمع و نشست های دانشگاهیان و دانش آموزان در محیط‌های دانشگاهی، خوابگاه‌ها و مدارس می‌تواند سبب شیوع بیشتر ویروس کرونا شود زیرا در این محیط‌ها علاوه بر محیط سالن‌ها و کلاس‌ها، سرویس‌های بهداشتی و لوازم مشترک می‌تواند منجر به انتقال بیشتر و شیوع ویروس شود.

روانشاد خاطرنشان کرد: با تمهیدات اتخاذ شده برای کنترل عفونت و ویروس کرونا، برنامه فعالیت دانشگاه‌ها به ماه های ابتدایی تابستان ۹۹ انتقال داده می شود و این جابه جایی زمانی اختلالی در برنامه‌های آموزشی و پژوهشی وارد نمی کند.



11:00 - چهارشنبه 7 اسفند 1398    /    شماره خبر : 12763    /    تعداد نمايش خبر : 7130