[ Print ]  [ Close ]

http://www.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=12702   , 1403/02/13


به مناسبت میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س)؛
مراسم گرامیداشت مقام زن و روز مادر برگزار شد


در ابتدای این مراسم دکتر منصوره موحدین مشاور رییس دانشگاه در امور بانوان و خانواده ضمن تبریک میلاد دخت پیامبر (ص) بر تقویت خودباوری بانوان در عرصه های مختلف تأکید کرد و گفت: بانوان نیمی از جمعیت مولد کشور را تشکیل می دهند و توان انجام کارهای بسیاری را دارند. توانمند سازی و ظرفیت سازی باید توسط خود بانوان صورت گیرد. بانوان می توانند با تقویت خودباوری و ایجاد ظرفیت های فعالیت، بیش از پیش ارتقاء یافته و به پیشرفت نائل شوند.

رییس دانشکده علوم پزشکی در ادامه به برخی آمار موجود اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 38 درصد از کارمندان دانشگاه را بانوان تشکیل می دهند و 25 درصد از پست های مدیریتی کارمندان در اختیار بانوان است. همچنین 18 درصد از اعضای هیأت علمی دانشگاه، بانوان هستند که البته این آمار پایین تر از استاندارد کشور است. 5 درصد پست های مدیریتی اعضای هیأت علمی نیز در اختیار بانوان عضو هیأت علمی دانشگاه است که امیدواریم این رقم افزایش یابد.

وی افزود: 8 درصد از اعضای هیأت علمی بانوان دارای رتبه علمی استاد و 17 درصد نیز با رتبه علمی دانشیار مشغول فعالیت هستند. دانشکده علوم پزشکی در میان دانشکده های مختلف دارای بیشترین عضو هیأت علمی خانم است. 45 درصد از اعضای هیأت علمی دانشکده علوم پزشکی را بانوان تشکیل می دهند و 20درصد از پست های مدیریتی هیأت علمی این دانشکده نیز در اختیار بانوان است.

دکتر موحدین خاطر نشان کرد: 48 درصد از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس، دختر هستند که بیشترین تعداد با آمار 74درصد از کل دانشجویان در دانشکده علوم زیستی و کمترین تعداد 14درصد متعلق به دانشکده مهندسی مکانیک است.

در بخش دیگری از این مراسم حجت الاسلام و المسلمین ساداتی نژاد رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری به وجود الگو و نمادهای بسیار در مذهب تشیع اشاره کرد و گفت: غربی ها برای ساختن نماد و ارائه الگو به برخی مسائل مانند تخیل و خلق داستان روی آورده اند اما ما در مکتب اسلام و به خصوص مذهب شیعه، از الگوهای بسیاری برخورداریم. حضرت زهرا (س) و دختر گرانقدرش حضرت زینب (س) از جمله این الگوها هستند که برای زنان و هم برای مردان مسلمان می توانند نماد باشند.

وی در ادامه تصریح کرد: از حضرت فاطمه (س) نقل شده است که از دنیای شما 3 مورد را دوست دارم. یکی تلاوت قرآن که در واقع قانون اساسی زندگی یک مسلمان است. دوم نگاه به چهره پیامبر (ص) که بزرگترین عبادت هاست و در مقام سوم، انفاق در راه خدا که بسیار نیکو و پسندیده است.

دکتر ساداتی نژاد در خصوص جلوه های الگو بودن حضرت زهرا (س) اظهار داشت: حضرت فاطمه (س) در ابعاد مختلف می تواند الگو برای فرد مسلمان باشد. او در صبر و شکیبایی بر سختی ها، در حجاب و عفاف، در بندگی خدا، تقوا و عبادت الگو و نماد است. اما در 3 حوزه شامل قبل از ازدواج، ازدواج و همسرداری و تعلیم و تربیت فرزندان می تواند بهترین الگو برای زنان مسلمان باشد.

قرائت پیام دکتر ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده توسط دکتر روشنفکر، سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین صادق زاده مشاور شهردارتهران و رییس مرکز فعالیت های دینی شهرداری و اجرای موسیقی توسط گروه هنری نسترن از دیگر برنامه های این مراسم بود.



16:39 - شنبه 26 بهمن 1398    /    شماره خبر : 12702    /    تعداد نمايش خبر : 1123