[ Print ]  [ Close ]

http://www.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=12630   , 1403/02/28


رییس دانشگاه:
راهکارهای بسیاری برای خوداتکایی و پایداری اقتصادی دانشگاه وجود دارد


دکتر احمدی سخنان خود را با یادآوری بحث "خوداتکایی و پایداری" به عنوان یکی از اولویت های اصلی طرح تحول راهبردی دانشگاه آغاز کرد و گفت: موضوع مهم خوداتکایی و پایداری از ابتدای تدوین طرح تحول به عنوان یکی از اولویت های چهارگانه مطرح شد و در این زمینه اقداماتی نیز صورت گرفت اما در شرایط فعلی نیاز به همفکری و اصلاح برنامه ها بیش از پیش وجود دارد. در راستای طرح تحول و رسیدن به اهداف آن گام های بسیاری برداشته شده است و با توجه به بودجه تخصیص یافته و در مواردی با تخصیص بودجه از محل صرفه جویی درآمدی، تا جایی که امکان داشت از اجرای طرح پشتیبانی کردیم و پیشرفت های خوبی هم صورت گرفت.

دکتر احمدی در ادامه به نقش اساتید و نخبگان دانشگاه در ایجاد خوداتکایی و پایداری اقتصادی اشاره و تصریح کرد: اعضای هیأت علمی دانشگاه با کمک دانشجویان می توانند در این خصوص راهکارهای مناسبی اتخاذ کنند و دانشگاه را از ماحصل تدابیر خود بهره مند سازند. این امر در دانشگاه های بزرگ دنیا و حتی برخی دانشگاه های کشورمان متداول است و به همت اساتید و مدیران گروه های آموزشی، دانشگاه از محل ارائه خدمات علمی، فنی و محصولات فناورانه، پشتیبانی دائمی دارد. در شرایط سخت اقتصادی و با وجود معضلات کنونی باید دانشگاه از محیطی صرفا آکادمیک و آموزش- پژوهش محور به سمت دانشگاه جامعه محور تغییر کند. در این برهه از زمان این نیاز تشدید شده و باید دست به ابتکار عمل زد و راهکارهای جدید یافت.

رییس دانشگاه افزود: یکی از اقدامات در راستای پایداری اقتصادی، تشکیل بنیاد خیرین است که باید سهم بزرگی از پیشتیبانی را ایجاد کند و برای این منظور به همکاری داوطلبانه اساتید نیازمند است تا بتواند جهشی در جذب خیرین، افراد و مؤسسات صاحب نام داشته باشد.

وی اضافه کرد: دانشگاه طیف وسیعی از خدمات متنوع علمی را می تواند توسط دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی خود به جامعه ارائه دهد. امروزه پرداختن به زمینه های بین رشته ای بسیار مورد توجه است. در حال حاضر مسائل سخت و پیچیده ی علمی وجود دارد که حل آن ها ترکیبی از رشته های مختلف را می طلبد. در این راستا پارک علم و فناوری و دانشکده علوم و فناوری های بین رشته ای می توانند با همکاری اساتید، گشایش هایی ایجاد کنند.





3





دکتر احمدی با اشاره به رشد خوب طرح ها و پژوهش های بین المللی دانشگاه ادامه داد: توجه به نیاز روز افزون برگزاری دوره های حرفه ای تربیت مدیران، راه اندازی مدرسه کسب و کار، توسعه دوره های شهریه پرداز، توجه بیشتر به فعالیت های کارآفرینی و درآمدزایی اعضای هیأت علمی در قالب آئین نامه ترفیع، مواردی است که می تواند به بحث پایداری اقتصادی کمک کند و هر استاد بر اساس توانایی های خود، مسیر را انتخاب و یاری کننده باشد. در این راستا مکانیزم مناسبی جهت اختصاص درآمدها به گروه های آموزشی فعال، دیده شده که زمینه بالا بردن انگیزه اساتید و رشد و شکوفایی دانشکده ها و گروه ها را فراهم می کند.

رییس دانشگاه در پایان با اشاره به تصویب کلیات چارت و ساختار جدید دانشگاه توسط هیأت امناء خاطر نشان کرد: در ساختار جدید تمرکز زدایی از ستاد، تفویض اختیارات به دانشکده ها و تقویت بنیه اجرایی آنها، مورد توجه قرار گرفته و این تصمیم فرصت های مناسبی در اختیار دانشکده ها و گروه ها قرار می دهد. تأسیس مرکز بالندگی اعضای هیأت علمی برای پشتیبانی از اساتید و تشکیل معاونت فناوری و اطلاعات نیز از دیگر اتفاقات ساختار جدید است که فرصت های توسعه را فراهم می کند.



17:04 - سه شنبه 15 بهمن 1398    /    شماره خبر : 12630    /    تعداد نمايش خبر : 1082