در ادامه این برنامه، خوراکیان معاون امور فرهنگی مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به نگاههای متفاوت به فضای مجازی بیان کرد: به نظر میرسد نگاه غالب به فضای مجازی نگاه ابزاری است به عبارت دیگر بیشتر کاربران تصور میکنند فضای مجازی یک وسیله است بهعنوان مثال اهل رسانه فضای مجازی را رسانه فعالان حوزه نشر ظرفیتی برای تولید کتاب و دیگر فعالان این موقعیت را ابزار و عرصهای در کنار دیگر ابزارها میدانند البته این نوع نگاه غلط نیست اما نگاههای دیگری نیز وجود دارد.
وی درباره تاثیر فضای مجازی بر جریان نشر کتاب گفت: آیا با توجه به تحولات فضای مجازی بر حوزه تعلیم و تربیت و آموزش نقشه راه ترسیم شده است؟ این موضوع را میتوان به حوزه نشر کتاب و فرهنگ مطالعه نیز تسری داد. نباید فراموش کنیم در جریان ترسیم نقشه راه همه بازیگران عرصه فضای مجازی دیده شود. علاوه بر این باید به سیاستگذاری، برنامهریزی و همچنین نکات مثبت و منفی فضای مجازی توجه شود.
در ادامه این برنامه، رسول رجایی، دبیر دومین جشنواره کتاب در فضای مجازی درباره سیاستگذاریهای برگزاری این جشنواره گفت: دومین جشنواره کتاب در فضای مجازی پس از ابتکار عملی که با اهالی خانه کتاب انجام شد، با نگاه جدیدی به دوره اول، طراحی و سیاستگذاری شد.
وی افزود: چشم انداز این جشنواره، گفتمانسازی تحول و توسعه اقتصادی، فرهنگی، فناوری و مردمی در حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور با نگاه ویژه به فناوریها و پدیدههای نوظهور در این حوزه است که با اهداف توجه کلان و همهجانبهنگر به مقولههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، فناورانه و مردمی در حوزه کتاب مجازی در کشور، فرهنگسازی و رونق گفتمان «کتاب در فضای مجازی» با استفاده از پدیدههای معاصر فناوری و اجتماعی در جامعه، ایجاد پیوند میان صنعت امروزی نشر در کشور و حوزههای نوظهور محتواهای کتابی با در نظر گرفتن علایق و سلایق مردم در جامعه، توجه ویژه، ترغیب، حمایت و توسعه کسبوکارهای نوپای (نوآفرین) کتاب با محور «کتاب مجازی»، شناسایی، تقدیر و حمایت از فعالان و کنشگران کتاب در فضای مجازی، برقراری تعامل مؤثر میان گروههای سیاستگذار و متولیان عرصه کتاب مجازی، فعالان کتاب در فضای مجازی و دانشگاهیان و افراد تحصیلکرده و در نهایت مردم با استفاده از ظرفیتها و بسترهای متنوع کتاب مجازی است.