[ Print ]  [ Close ]

http://www.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=12125   , 1403/02/30


برگزاری اختتامیه "جشنواره کتاب در فضای مجازی"


رییس دانشگاه در این مراسم برگزاری این دست رویداد ها را موجب امیدواری فعالان حوزه نشر برشمرد و بر ضرورت آن تأکید کرد.

دکتر احمدی با اشاره به تاثیرگذاری رویدادهایی مانند جشنواره «کتاب در فضای مجازی» بیان کرد: برگزاری این دست رویدادها از ضرورت‌های امروز جامعه است.

وی در ادامه به محتوای کم‌عمق فضای مجازی اشاره کرد و افزود: محتوای منتشر شده در فضای مجازی همانند اقیانوسی با عمق ناچیز است بنابراین با توجه به این‌که مخاطبان اصلی این محتوا جوانان هستند باید چاره‌ای بیندیشیم. به‌نظر می‌رسد بهترین روش تقویت تولید کتاب مجازی با استفاده از تکنولوژی‌های جدید است.

مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب در ابتدای سخنان خود با اشاره به تعریف نشر در دنیای جدید بیان کرد : نشر دنیای جدید را برخی از صاحبنظران در این عبارت خلاصه می‌کنند که «تک رسانه به چندرسانه تبدیل شده است». فناوری عصر اطلاعات و ارتباطات، با امکاناتی که برای انتقال صوت و تصویر فراهم ساخته، خواننده قدیم را، که مخاطب اصلی نشر کتاب بود، به خواننده‌ ـ‌ شنونده ‌ـ‌ بیننده تبدیل کرده است.

مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب درباره تاثیر‌گذاری توسعه فناوری‌های نوین افزود: با بازشدن پای ابزارهای الکترونیکی به دنیای بشر، همه امکانات رفته‌رفته خود را با الکترونیکی شدن سازگار کردند و کتاب و کتاب‌خوانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند؛ در سالیان اخیر با رواج گجت‌هایی مانند تبلت، تلفن هوشمند و کتاب‌خوان‌ به همراه محتوای الکترونیکی با فرمت‌هایی از قبیل pdf و ePUB و اپلیکیشن‌های متنوع کتاب‌خوان، شکل جدیدی از کتاب به نام کتاب الکترونیکی (ebook) به وجود آمده و مطالعه شکل جدیدی به خود گرفته است.

حسینی‌پور ادامه داد: براساس آمار‌های جهانی از جمعیت ۷.۶۷ میلیارد نفری جهان، ۵.۱۱ میلیارد نفر به موبایل دسترسی دارند که یک ضریب نفوذ ۶۷ درصدی است. تعداد کاربران اینترنت اما به ۴.۳۸ میلیارد نفر می‌رسد که یک ضریب نفوذ ۵۷ درصدی را نشان می‌دهد. این آمارها بیان‌گر این است که جمعیت جهان از ابتدای ۲۰۱۸ تا ابتدای ۲۰۱۹، رقمی معادل ۱.۱ درصد یعنی به اندازه ۸۴ میلیون نفر رشده کرده است و در همین زمان رشد کاربران موبایل ۲ درصد یعنی ۱۰۰ میلیون نفر بوده است.

وی ادامه داد: به کمک همه این فناوری‌ها صنعت نشر و انتشار کتاب‌های الکترونیکی جایگاه مهمی پیدا کرده است و مطالعه کتاب‌های الکترونیکی در سال‌های اخیر رشد تصاعدی داشته است، به گونه‌ای که در سال ۲۰۱۷ مردم جهان دو برابر بیش از سال ۲۰۱۳ کتاب الکترونیکی خریداری کرده‌اند.

حسینی‌پور با اشاره به دیدگاه دور از واقع درباره نشر الکترونیکی در ایران افزود: متاسفانه در ایران موقعی که از نشر الکترونیک سخن به میان می‌¬آید، مخاطبان به یاد فایل پی.دی.اف می‌-افتند و آن هم زمانی که امکان دسترسی به کتابی را ندارند و یا هزینه گزافی باید برای آن بپردازند.



به گفته وی، اما کتاب الکترونیک در واقع نسخه الکترونیک از یک کتاب است که بر روی کامپیوتر یا دستگاه قابل حملی که به این منظور تولید شده قابل خواندن است و یا در تعریف دیگر کتاب الکترونیک دربرگیرنده ویژگی‌¬های کاربردی نظیر جستجو، ارجاع تقابلی، پیوندهای فرامتنی، یادداشت¬‌گذاری، هایلایت کردن، اشیایی چندرسانه¬‌ای و ابزارهای تعاملی است.

مدیر‌عامل موسسه خانه‌کتاب افزود: در دنیای جدید فضای مجازی و اینترنت کلیه ساخت‌¬های بشری را تحت شعاع خود قرار داده است به‌طوری که نمی‌¬توان آن را نادیده گرفت زیرا خیلی از مسائل بر روی این بسترها طراحی و ادامه پیدا کرده‌¬اند.

حسینی‌پور درباره جایگاه نشر الکترونیکی گفت: کتاب الکترونیک دیگر حوزه جغرافیایی و مرزهای طراحی شده را نمی‌شناسد، بلکه همه مرزها را درمی‌نوردد و به‌نوعی یک دموکراسی در حوزه دانش و معرفت ایجاد کرده و آن هم دسترسی آزاد و عادلانه به اطلاعات و محتوای جدید است اما یک آسیب جدی هم دارد و آن هم به‌دلیل دسترسی راحت به انواع محتوا در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به‌جای تولید دانش، سمت و سوی خود را به جابه‌جایی اطلاعات، نشر کتاب‌¬های کم‌ارزش و یا بی‌ارزش معطوف می‌‌کند.

وی ادامه داد: این فضا، زبان فارسی که یکی از نمادهای هویت ملی ما هم هست را تحث تاثیر قرار داده، که لازم است مراقبت بیشتری از آن صورت گیرد. البته سیستم آموزشی ما هم بی‌تقصیر نیست.



احمدیان، مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از دیگر سخنرانان ایم برنامه درباره توجه به عدالت‌محوری در اداره امور جامعه گفت: یکی از مسائل امروز وزارت آموزش و پرورش، عدالت آموزشی است و دسترسی عادلانه به منابع اطلاعاتی از مصادیق آن محسوب می‌شود. محتوی، منابع و اسناد کافی در مناطق دور افتاده به اندازه کافی نیست و بستر فضای مجازی، عدالت را به‌همراه خواهد داشت.

وی فرهنگ‌سازی در عرصه فضای مجازی را از ضروریات دانست و ادامه داد: امروزه در فضای مجازی با چالش فرهنگ‌سازی مواجه هستیم؛ بنابراین فضای دیجیتال ایران در عرصه بین‌المللی موفق عمل نمی‌کند. نمی‌توانیم در استفاده از فضای مجازی حساسیت‌های بی‌جا داشته باشیم. ناشران ما امروزه کمتر به سراغ فضای مجازی می‌روند چراکه از نبود امنیت حقوق مالکیت در این فضا نگران هستند. البته بسیاری از ناشران زنجیره ارزش بازار جدید را نمی‌شناسند و اگر این زنجیره به‌درستی تدوین و منتقل شود؛ ترس ناشران از حضور در فضای مجازی کمتر می‌شود.





2





در ادامه این برنامه، خوراکیان معاون امور فرهنگی مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به نگاه‌های متفاوت به فضای مجازی بیان کرد: به نظر می‌رسد نگاه غالب به فضای مجازی نگاه ابزاری است به عبارت دیگر بیشتر کاربران تصور می‌کنند فضای مجازی یک وسیله است به‌عنوان مثال اهل رسانه فضای مجازی را رسانه فعالان حوزه نشر ظرفیتی برای تولید کتاب و دیگر فعالان این موقعیت را ابزار و عرصه‌ای در کنار دیگر ابزارها می‌دانند البته این نوع نگاه غلط نیست اما نگاه‌های دیگری نیز وجود دارد.

وی درباره تاثیر فضای مجازی بر جریان نشر کتاب گفت: آیا با توجه به تحولات فضای مجازی بر حوزه تعلیم و تربیت و آموزش نقشه راه ترسیم شده است؟ این موضوع را می‌توان به حوزه نشر کتاب و فرهنگ مطالعه نیز تسری داد. نباید فراموش کنیم در جریان ترسیم نقشه راه همه بازیگران عرصه فضای مجازی دیده شود. علاوه بر این باید به سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و همچنین نکات مثبت و منفی فضای مجازی توجه شود.

در ادامه این برنامه، رسول رجایی، دبیر دومین جشنواره کتاب در فضای مجازی درباره سیاست‌گذاری‌های برگزاری این جشنواره گفت: دومین جشنواره کتاب در فضای مجازی پس از ابتکار عملی که با اهالی خانه کتاب انجام شد، با نگاه جدیدی به دوره اول، طراحی و سیاست‌گذاری شد.

وی افزود: چشم انداز این جشنواره، گفتمان‌سازی تحول و توسعه اقتصادی، فرهنگی، فناوری و مردمی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در کشور با نگاه ویژه به فناوری‌ها و پدیده‌های نوظهور در این حوزه است که با اهداف توجه کلان و همه‌جانبه‌نگر به مقوله‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، فناورانه و مردمی در حوزه کتاب مجازی در کشور، فرهنگ‌سازی و رونق گفتمان «کتاب در فضای مجازی» با استفاده از پدیده‌های معاصر فناوری و اجتماعی در جامعه، ایجاد پیوند میان صنعت امروزی نشر در کشور و حوزه‌های نوظهور محتواهای کتابی با در نظر گرفتن علایق و سلایق مردم در جامعه، توجه ویژه، ترغیب، حمایت و توسعه کسب‌وکارهای نوپای (نوآفرین) کتاب با محور «کتاب مجازی»، شناسایی، تقدیر و حمایت از فعالان و کنشگران کتاب در فضای مجازی، برقراری تعامل مؤثر میان گروه‌های سیاست‌گذار و متولیان عرصه کتاب مجازی، فعالان کتاب در فضای مجازی و دانشگاهیان و افراد تحصیل‌کرده و در نهایت مردم با استفاده از ظرفیت‌ها و بسترهای متنوع کتاب مجازی است.



11:04 - چهارشنبه 27 آذر 1398    /    شماره خبر : 12125    /    تعداد نمايش خبر : 1058