[ Print ]  [ Close ]

http://www.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=12025   , 1403/02/15


بازگشت دکتر مسعود سلیمانی


با تلاش‌ها و پیگیری‌های مسئولان و در یک فرایند دیپلماتیک با همکاری دولت سوئیس، دکتر مسعود سلیمانی عضو هیات علمی دانشگاه که به اتهام واهی دور زدن تحریم‌های غیرقانونی بازداشت و بیش از یکسال در آمریکا زندانی بود، آزاد شد.

محمدجواد ظریف در فرودگاه امام خمینی پس از ورود سلیمانی دانشمند ایرانی زندانی در آمریکا به کشور، در جمع خبرنگاران گفت: بسیار خوشحالیم که آقای دکتر سلیمانی بعد از ۱۴ ماه به کشور بازگشتند.

وی افزود: آقای سلیمانی بدون هیچ دلیلی گروگان نیرو‌های آمریکایی بود و در واقع بعد از اینکه آمریکایی‌ها به او ویزا دادند و از او دعوت کردند برای تحقیقات علمی در بالاترین موسسه علمی آمریکا به این کشور برود، یک استاد دانشگاه با ۵۰۰ مقاله علمی را بی دلیل دستگیر کردند.

ظریف با ابراز خوشحالی از بازگشت آقای سلیمانی افزود: خوشحالیم ۱۴ ماه سختی بی نهایت این استاد بزرگ همسرش و خانواده اش به پایان رسیده است.

وزیر امورخارجه با اشاره به اینکه در دوره زندان آقای سلیمانی بار‌ها به او پیشنهاد شده که به جای بازگشت به کشور و یا ماندن در زندان، زندگی در آمریکا را قبول کند اظهار داشت:، اما این استاد وطن پرست این کار را انجام نداده است و من واقعاً افتخار می‌کنم که امروز در خدمت این مرد بزرگ هستیم و او به جامعه علمی کشور بازگشته است.

وی ادامه داد: از شورای عالی امنیت ملی، قوه قضائیه و دستگاه‌های امنیتی سپاسگزارم که تصویب کردند ما بتوانیم این روز خوب را داشته باشیم و با تبادل یک زندانی آمریکایی که به جرم جاسوسی در ایران زندانی بود و بر اساس رأفت اسلامی امروز صبح مورد بخشش قرار گرفت و به آمریکا بازگشت و در برابر او ما این استاد بزرگوار را در ایران داریم.

ظریف با تبریک روز دانشجو تأکید کرد: از آقای سلیمانی که این ۱۴ ماه را تحمل کردند و نشان دادند ایرانی یعنی چه تشکر می‌کنم.

وزیر امورخارجه همچنین تأکید کرد: آمریکا در طول ۴۰ سال گذشته تلاش کرده جلوی پیشرفت ایران را بگیرد، فشار حداکثری آمریکا هدفش این بوده که جلوی پیشرفت ما را بگیرد. در این پنج ساعتی که در هواپیما همراه آقای سلیمانی بودم بیشترین چیزی که این زندان بانان و قضات آمریکایی را عصبانی می‌کرده میزان دستاورد‌های علمی این استاد دانشگاه بوده است و این نشان می‌دهد علم و پیشرفتی که مردم ما توانستند با اعتماد به نفس به آن دست پیدا کنند بزرگترین خار بر چشمان کسانی است که خوبی این مردم را نخواسته اند.

دکتر مسعود سلیمانی، پژوهشگر حوزه سلول‌های بنیادی و عضو هیات علمی دانشگاه از ۱۵ مهر سال 1397 در قالب یک فرصت مطالعاتی عازم کشور آمریکا شد. وی که در رشته خون‌شناسی (هماتولوژی) و سلول‌های بنیادی پژوهش می‌کند، با ویزای رسمی تحقیقاتی وارد فرودگاه شیکاگو شد، اما دولت آمریکا در اقدامی غیرقانونی و با زیرپاگذاشتن پروتکل‌های دانشگاهی و تحقیقاتی، پیش از ورود دکتر سلیمانی به خاک آمریکا، وی را بازداشت و به زندان منتقل کرد.

قرار بود مراسم استقبال از دکتر سلیمانی ساعت 15 روز یکشنبه 17 آذرماه با حضور دانشگاهیان در سالن جابر بن حیان برگزار شود که به دلیل ضعف جسمانی وی لغو گردید.





3





13:25 - يکشنبه 17 آذر 1398    /    شماره خبر : 12025    /    تعداد نمايش خبر : 2119