[ Print ]  [ Close ]

http://www.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=11861   , 1403/02/27


گزارش نشست ارس
برگزاری نشست "ارس" حاصل تلاش گروه فناوری آب دانشکده علوم و فناوریهای بین رشته ای دانشگاه تربیت مدرس


در ابتداي جلسه آقايان دکتر شهبازبگيان و دکتر مريد ضمن خوش آمدگوئي به حاضرين به مروري بر اهداف جلسه پرداختند، در ادامه آقاي دکتر تجريشي معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به لزوم حفظ کيفيت منابع آب به اهميت کيفيت آب رودخانه ارس پرداختند و درخواست کردند که حاضرين کارهای انجام شده در سال هاي گذشته در اين زمينه و برنامه هاي آتي را ارائه نمايند.



سپس آقاي مهندس بزرگ زاده مدیر کل دفتر رودخانه های مرزی و منابع آب مشترک ضمن تبیین اصول مذاکره و دیپلماسی آب در عمل، به تاريخچه همکاري هاي بين کشورهاي حوضه در زمينه حفظ کيفيت منابع آب پرداختند و همچنين به نمونه برداري هاي با مدت زمان طولاني يک طرفه و برداشت هاي مشترک آب ورسوب اشاره کردند



رودخانه ارس که از كشور تركيه سرچشمه گرفته و در منطقه چشمه ثریا، مرز مشترك 3 کشور ايران، ارمنستان و آذربايجان را تشکیل مي‌دهد، یکی از رودخانه های دایمی و پر آب مرزی است که بیشترین بهره بردار آن کشور ایران می باشد. ورود آلودگي از سدهاي باطله معادن ارمنستان و فاضلاب هاي شهري و صنعتي از سوي ايران و آذربايجان و نیز انجام طرح هاي توسعه منابع آب در حال ساخت و مطالعه در تركيه و ارمنستان باعث شده تا شرايط اين حوضه نيز در آستانه تخريب قرار گيرد. در این راستا باید بررسی اثرات زیست محیطی این نوع فعالیت ها، برنامه های اصلاحی جهت جلوگیری از تخریب های بیشتر و نیز احیای منابع آبی با ارایه راهکارهای موثر جهت رفع آلودگی آنها ارایه شود. بدین منظور و به دعوت مدير کل دفتر حفاظت و مديريت زيست محيطي آب و خاک سازمان حفاظت محيط زيست، جلسه اي با حضورجمعي از انديشمندان دانشگاهي و مسئولين اجرائي از سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت نيرو، چهارشنبه یکم آبانماه 1398 راس ساعت 8:30، در سالن شورای دانشگاه تربيت مدرس تشکيل شد. پس از سخنرانی افراد کلیدی مطابق برنامه سین نشست، کليه مدعوين در راستاي اهميت منابع کمي و کيفي رودخانه ارس به ايراد سخنراني پرداختند. جلسه راس ساعت 12 با ذکر یک صلوات و عکس یادگاری به پایان رسید.



12:40 - شنبه 2 آذر 1398    /    شماره خبر : 11861    /    تعداد نمايش خبر : 1694